اژه ای: امیدواریم ساختارها در دولت جدید اصلاح شود

نیمی از مطالبات ارزی دولت از یک وزارتخانه بود!

معاون اول قوه قضائیه درباره مطالبات ارزی دولت گفت: در نهایت حدود ۱۸ هزار نفر از بدهکاران به ما معرفی شدند که حدود ۱۹ میلیارد و خرده‌ای دلار ارزش آن مطالبات بود. ما بررسی کردیم و دیدیم ۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به یکی از وزارتخانه‌های دولت است!
به گزارش خبرنگار قضایی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه  در نشست خبری به مناسبت آغاز هفته قوه قضاییه که به علت پروتکل‌های بهداشتی مقابله با کرونا به صورت مجازی برگزار شد ضمن تبریک  فرارسیدن هفته قوه قضاییه و دهه کرامت گفت: مردم ما مجددا حماسه دیگری را در پای صندوق‌های رأی خلق کردند و مکر دشمنان را به خودشان برگرداندند.
کمک‌های قوه قضاییه به بانک مرکزی
وی با اشاره به کمک‌های قوه قضائیه به بانک مرکزی تصریح کرد: افرادی که مؤسسات اعتباری و شرکت‌های تعاونی اعتبار که ایجاد مشکل جدی برای بانک مرکزی و مردم کرده بودند را ساماندهی کردیم، قوه قضائیه به بانک مرکزی کمک کرد و تمام مؤسسات غیرمجاز و دارای مشکل را ساماندهی کرد. همچنین در ارتباط با معوقات بانک‌ها کمک جدی به بانک‌ها کردیم و به آنها هم هشدار می‌دادیم که معوقات شما را واصل کرده‌ایم، اما مراقب باشید که این معوقات تکرار نشود که امیدواریم با استقرار آیت الله رئیسی دیگر بانک‌ها معوقات نداشته باشد.
معاون اول قوه قضاییه با اشاره به مشکلات حوزه ارز گفت: در جلسه ای که با رئیس بانک مرکزی داشتیم از ایشان پرسیدیم که چرا ارز اینقدر گران می شود. ایشان گفتند که ارز صادراتی که باید برگردد برنگشته است و کسانی که متعهد بودند ارز را برگردانند ارز صادراتی شان را برنگرداندند. من آنجا به رئیس بانک مرکزی گفتم به شرطی که لیست تمام کسانی که ارزشان را برنگرداند اعلام کنیم، ارزها را برمی‌گردانیم. ما جلسات متعدد برگزار کردیم و به مشکلات جدی رسیدیم.
۱۰ میلیارد دلار از مطالبات ارزی دولت از خود دولت بود!
اژه‌ای گفت: در نهایت حدود ۱۸ هزار نفر به ما معرفی شدند که حدود ۱۹ میلیارد و خورده ای دلار ارزش آن مطالبات بود. ما بررسی کردیم و دیدیم که ۱۰ میلیارد دلار آن مربوط به یکی از وزارتخانه‌های دولت است که این را از رئیس بانک مرکزی پرسیدیم ولی آن ها ابتدا تکذیب کردند که ما گفتیم از بانک مرکزی تمام اطلاعات را گرفته‌ایم. در نهایت پیگیری‌ها نیز دیدیدم که چنین چیزی هست.
وی افزود: از دوره سازندگی به بعد همیشه می گفتند که سازمان بودجه ما مشکل دارد و هنوز هم می گویند و امیدواریم که در این دولت بالاخره این موضوع اصلاح شود. نظام مالیات نیز اینگونه است و باید ساختار آن اصلاح شود.
ارز را تزریق کردند اما به دست 
مصرف کننده نرسید
محسنی اژه‌ای درباره مشکلات ارز گفت: یکی از سیاست‌های بانک مرکزی و دولت‌ها برای تعدیل ارز، تزریق ارز در بازار بوده است در سال‌های اخیر مقدار زیادی ارز در بازار عرضه شد تا قیمت تعدیل شود، سوال این است که آیا تزریق ارز برای تعدیل قیمت درست بوده یا غلط، اگر غلط بوده آیا جرم بوده یا تخلف بوده است؟
معاون اول قوه قضائیه بیان کرد: در مورد پرونده‌ای که برای بعضی مسئولان و دست‌اندرکاران تشکیل شد سوالاتی مطرح شد، در مورد اجرای طرح اتفاقاتی افتاده که ارز را تزریق کردند؛ اما دست مصرف کننده نرسید و فرد ارز را همانجا گرفت و به خارج از کشور قاچاق کرد! زمانی هم گفتند برای تعدیل قیمت در بازار سکه، سکه در بازار تزریق کنند، ما گفتیم وارد سیاست تصمیم‌گیری نمی‌شویم اما وارد شیوه اجرا می‌شویم.
وی ادامه داد: گفتیم بیش از ۶۰۰ صرافی دارید ولی به ۱۵ صرافی فقط سکه می‌دهید که این خودش رانت بزرگی ایجاد می‌کند، فردی از بانک تسهیلات برای کار دیگری گرفت و ۳۸ هزار سکه خرید، گفتیم حق ندارید تسهیلات بانکی برای مقصدی خاص را در خرید ۳۸ هزار سکه مصرف کنید.
ورود سازمان بازرسی به ترک فعل مسئولان در زمینه واکسیناسیون
اژه‌ای در زمینه ترک فعل در حوزه واکسیناسیون گفت: سازمان بازرسی کل کشور به این موضوع وارد شده ولی در این خصوص گزارش نهایی خودش را نداده است، اگر چنانچه کسی موظف به انجام تکلیفی است و آن تکلیف را عمداً انجام نداد جرم کرده است و باید به جرم او رسیدگی شود.
معاون اول دستگاه قضا با اشاره به موضوع ترک فعل گفت: اگر چنانچه فردی موظف به انجام یک تکلیف است و آن تکلیف را به عمد انجام نداد و سوءنیت آن ثابت شد در واقع جرم کرده و باید با او برخورد شود، اما اگر به هر دلیلی امکان انجام دادن آن فعل را نداشت این فرد با وجود اینکه ترک فعل کرده اما مجرم نیست چراکه توان آن را نداشته است.
وی تصریح کرد: در برخی از مواقع هم اگر فعلی انجام داده نشود به افراد بسیاری ضرر و خسارت پرداخت می‌شود و در اینجا حتی اگر فرد مجرم هم نباشد اما باید با او برخورد شود چرا که ضمانت بر عهده او بوده است و باید جبران 
خسارت کند.
نیمی از مطالبات ارزی دولت از یک وزارتخانه بود!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه