بررسی علل کوچ خریداران به سمت خانه‌های کلنگی در مصاحبه اقتصادسرآمدبا ایزدی، کارشناس مسکن

بازار داغ کلنگی‌ها

گروه راه و مسکن- اعظم زندیه در روز‌های اخیر حجم عرضه فایل‌های فروش واحد‌های کلنگی و قدیمی‌ساز به بازار معاملات مسکن شهر تهران افزایش یافته است. تحقیقات نشان می‌دهد روند افزایش حجم فایل‌های فروش واحد‌های مسکونی کلنگی به بازار مسکن در ادامه افزایش فایل‌های فروش سایر واحد‌های مسکونی واقع در بازه‌های سنی مختلف به بازار صورت گرفته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در واقع به دنبال افزایش تعداد فایل‌های فروش مسکن در بازار در پی افزایش عمق رکود در بازار ملک و نبود چشم‌انداز رشد محسوس قیمت در کوتاه‌مدت ومیان‌مدت، بسیاری از مالکان واحد‌های مسکونی کلنگی نیز که در روز‌های نوسانی بازار مسکن از عرضه واحد‌های خود به بازار خودداری کرده وبه دنبال رسیدن قیمت‌ها به سقف بودند هم‌اکنون فروشنده شده وبه بازار وارد شده‌اند
ابرحباب زمین در بازار املاک شهر تهران مطابق نشانه‌هایی که در میانه فصل پاییز براساس تغییر رفتار خریدار و فروشنده رویت شد، سرانجام در فاز تخلیه قرار گرفت. آمار رسمی از نبض بهاری معاملات ملک کلنگی نشان می‌دهد فصل گذشته به دنبال کاهش انتظارات تورمی و خروج سفته‌باز‌ها از بازار‌های مختلف، حجم معاملات خرید زمین در پایتخت نصف شد. اما اشتها برای خرید خانه‌های کلنگی رو به تزاید گذاشته است. افت شدید تقاضای غیرمصرفی در این بازار از یکسو و فروشنده‌شدن مالکان ساختمان‌های مسکونی کلنگی در تهران از سوی دیگر بر سرعت رشد قیمت زمین تاثیر گذاشت؛ به‌طوری‌که تورم فصلی این دسته از املاک -کلنگی‌ها نیز از 36 درصد در تابستان به 6/18 درصد در پاییز رسید. برآیند تحولات جدید در بازار زمین باعث شده است نه تنها روند حجیم‌تر شدن حباب قیمتی متوقف شود که «نسبت قیمت زمین به قیمت مسکن در تهران» که معیار تعیین‌کننده برای «شروع به ساخت و ساز» در سمت بسازوبفروش‌ها محسوب می‌شود نیز به میزان خیلی خفیف کاهش یابد.
کوچ خریداران به سمت خانه‌های کلنگی
محمدعلی ایزدی کارشناس مسکن با اذعان به حرکت بخش کلنگی مسکن در روزهای اخیر به سمت خرید و فروش‌های غیرقابل پیش بینی، به روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: اشتهای خرید کلنگی و زمین نیز در تهران در این فصل رو به افزایش گذاشته است. اشتهای شدید برای خرید زمین واملاک مسکونی کلنگی به‌عنوان یک پناهگاه امن سرمایه‌ای افزایش یافته و منجر به رشد حجم معاملات خرید زمین واملاک کلنگی د نسبت به یک فصل قبل یعنی زمستان99 شده است.
افزایش اشتها در بازار کلنگی‌ها
وی تصریح کرد: برآورد‌ها درباره تحولات اخیر بازار معاملات زمین واملاک مسکونی کلنگی با استناد به آمار‌های رسمی درباره تغییرات این بازار در بهار امسال از تاثیر این افزایش اشتها و رشد قیمت بر عملیات شارژ حباب زمین خبر می‌دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد بهار 1400 به میزان خفیف و نامحسوس از حجم حباب بازار زمین کم نشده است و نسبت قیمت زمین به مسکن معادل یک صدم واحدافزایش یافته است.
سیاه وسفید خانه‌های کلنگی
ایزدی یادآور شد: بررسی‌ها با استناد به اطلاعات مرکز آمار درباره تحولات بازار زمین و املاک مسکونی کلنگی شهر تهران در پاییز امسال نشان می‌دهد تحولات بازار زمین و ملک کلنگی در بهار سال جاری را می‌توان به دو گروه سیاه و سفید طبقه‌بندی کرد. در واقع این تحولات دربردارنده دو گروه اثر سیاه و سفید برای بازار زمین و مسکن است. چرا که آینده خانه‌های کلنگی با این اوصاف در هاله‌ای از ابهام خواهد بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود افزود: اثر سیاه تحولات بازار معاملات زمین و املاک مسکونی شهر تهران مربوط به افزایش حجم معاملات زمین است. معمولا بهار در سال‌هایی که بازار معاملات ملک شرایط عادی دارد پررفت و آمدترین و پرمعامله‌ترین فصل به لحاظ معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی است و سازنده‌ها به‌عنوان متقاضیان مصرفی بازار معاملات زمین و املاک مسکونی کلنگی برای استارت پروژه‌های ساختمانی در این فصل اقدام به ورود به بازار ملک و انجام معامله می‌کنند که امسال رنگ و بویی خاص به خود گرفته است.
رکود در بازار مسکن انگیزه مشارکت در ساخت را برای برخی از مالکان واحدهای کلنگی کاهش داده است. برخی مالکان واحدهای کلنگی در برخی مناطق شهر تهران فروش ملک را به مشارکت در ساخت ترجیح می‌دهند. به گفته برخی واسطه‌های ملکی، فروش و عرضه املاک کلنگی توسط مالکان این واحدها افزایش پیدا کرده است. از سوی دیگر برخی فروشندگان وضعیت بازار مسکن در سال جدید را رکودی پیش‌بینی می‌کنند و از این رو ریسک ساخت با هزینه‌های فعلی را کمتر می‌پذیرند. بنابراین کاهش انتظارات تورمی و هزینه‌های بالای ساخت دو عامل مهم در کاهش تمایل مالکان املاک کلنگی به مشارکت در ساخت و در مقابل افزایش انگیزه برای فروش و عرضه در بازار است.
به اعتقاد آنها، یکی از دلایلی که فروش این املاک بیشتر شده، افزایش هزینه‌ها و ریسک ساخت و ساز است. این تحقیقات نشان می‌دهد، بسیاری از مالکان واحدهای 30 ساله و بیشتر و به اصطلاح کلنگی، در شرایط رکودی و همچنین افزایش هزینه‌های ساخت، ریسک مشارکت در ساخت را نپذیرند و حاضر شده‌اند ملک خود را نقد کنند. به گفته بسیاری از مشاوران املاک و واسطه‌ها، در صورتی که بازار مسکن در سال 1400 از رکود خارج شود، قطعا سهم فروش املاک کلنگی کاهش می‌یابد و مالکان ترجیح می‌دهند به‌صورت مشارکتی ملک خود را بسازند.
بازار داغ  کلنگی‌ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه