گزارش « اقتصادسرآمد» از وضعیت قطعه و خودروسازی در گذر از دولت دوازدهم

شرایط برزخی صنعت در ماه‌های پایانی دولت

گروه صنعت - بازار خودرواز شرایط برزخ وار  گذر از یک دولت و شروع به کار دولت بعدی در حال رنج بردن است و همه اتفاقات از برجام، انتخابات، نگرش دولت آینده به بازار، پیش بینی کاهش نرخ دلار همه بر این بازار سایه افکنده است. فعالان قدیمی با دو نگاه  این روزها به بازار می‌نگرند، نگاه نخست آن که که اتفاق خاصی قرار نیست در شرایط کلان سیاسی بیفتد و روی سهامداری و نگاه مثبت به بازار دارند و دسته دوم معتقدند با توجه به شرایط سیاسی کاهش نرخ دلار، افزایش صادرات نفت و کاهش تورم اتفاق خواهد افتاد و قرار نیست بازار سرمایه رشد آنچنانی داشته باشد و عمده این افراد در بخش اوراق سرمایه گذاری کردند.
به گزارش اقتصادسرآمد، دامنه منفی دو درصد هرچند مانع ریزش پرسرعت در برزخ بازار خودرو شده، اما نقدشوندگی فدای این موضوع شده است. پیش از عید شاهد هیجان محدود در بازار بودیم که ناشی از خرید صندوق‌های درآمد ثابت در بازار بود که انتظار می‌رفت بازار خودرو را در شرایط متعادل تری نگه دارد، اما اتفاقات اخیر موجب شده شرایط پرابهام‌تر شود. در صورتی که بخواهیم وارد حوزه صادرات بشویم نیاز است تغییرات بنیادی در روش تولید خودروسازها اعمال شود.
 قیمت‌ها در این بازار متناسب با تغییرات نرخ ارز تغییر نمی‌کند. ریشه اصلی کاهش‌های اخیر در این بازار، نمای آزادسازی واردات خودروهای خارجی در آینده و دولت سیزدهم است. در این برزخ فرمول دقیق و معینی جهت قیمت‌گذاری خودروهای خارجی نداریم و این مکانیزم عرضه و تقاضاست که قیمت‌ها را کشف می‌کند. با توجه به این‌که ما چندین سال است که در سمت عرضه این بازار ورودی نداشته‌ایم قیمت‌های خودروها در این بازار حتی در سطوحی بالاتر از قیمت روز این خودروها در بازار کشورهای دیگر است. ممنوعیت واردات به هیچ عنوان سبب توسعه و بهبود کیفیت خودروهای داخلی نشده است و پلتفرم خوردوهای داخلی سال‌ها است که ثابت مانده است.
شرایط برزخی برای صنعت 
امید رضایی یک فعال صنعت خودرو و قطعه سازی در این خصوص به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: اکنون در سه ماهه پایانی دولت دوازدهم و سه ماه آغازین دولت بعد قرار داریم که یک شرایط برزخی برای صنعت است.
ماه‌های پایانی دولت بار تعهدی بر دوش او نیست
وی با اشاره به این مهم که ، با توجه به ماه‌های پایانی دولت که بار تعهدی بر دوش او نیست، به نظر می‌رسد برنامه‌ها آنطور که باید رصد نخواهد شد، افزود: در همگام انتقال دولت و مدت زمان لازم برای تشکیل کابینه و رای آوردن آن، شرایط خیلی قابل رصد کردن و پیگیری نیست. این فعال صنعت خودرو درباره وضعیت صنعت خودرو تا استقرار دولت بعدی، گفت: مدیرانی که اکنون بر سر کار هستند، نمی‌دانند آیا به کار ادامه خواهند داد یا خیر. اگر انتظارها به سمت تثبیت مدیریت فعلی پیش برود، شرایط با روند گذشته پیش می‌رود. چنانچه، تغییرات مدیریتی مطابق با شایعات صورت بگیرد، بر روند کار بی‌تاثیر نخواهد بود و بنابراین مدیری که باید تصمیم بگیرد، نسبت به تصمیم خود محتاط‌تر خواهد بود، چراکه باید کار را به مدیر بعد تحویل بدهد.
رضایی با بیان این نکته که، در صورتی که جریان مدیریتی فعلی باقی بماند احتمال دارد برنامه تعیین شده برای تولید قطعه و خودرو در سال جدید محقق شود، تصریح کرد: اگر بخواهیم به سمت تغییرات مدیریتی پیش برویم، در مدتی که زمان می‌برد تا تصمیم‌ها نهایی شود، وضعیت همراه با چالشی را طی خواهیم کرد. صنعت در این مدت دستخوش مقداری نابسامانی خواهد شد. معمولا در هنگام تغییر دولت‌ها چند ماه چنین وضعیتی وجود دارد تا تکلیف وزارت‌خانه‌ها مشخص شود.
امسال وضع تولید غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود
وی عنوان کرد: از ابتدای سال هم مشخص بود که امسال وضع تولید غیرقابل پیش‌بینی خواهد بود، چراکه علاوه بر اینکه انتخابات، مذاکرات برجام نیز در جریان بود. امسال، سال راحتی برای تولید نخواهد بود، البته در میانه سال دولت به نتایجی خواهد رسید و تکلیف مشخص خواهد شد.
این روزها شرایط تولید قطعات خودرو در کشور مساعد نیست. با وجود این که تولیدکنندگان خودرو از افزایش تیراژ صحبت می کنند اما وضعیت سازندگان قطعه که یکی از قطب های اصلی ساخت خودرو هستند تعریف آنچنانی ندارد. در این میان علاوه بر مشکلات در زمینه تامین قطعات برای سازندگان داخلی وضعیت در بازار نیز آنچنان خوب نیست چرا که سخنگوی اتحادیه لوازم یدکی خودرو از کمبود قطعات در بازار خبر داده است.
یکی از موارد مهم در زمینه قطعه سازی بحث تخصیص ارز برای واردات قطعاتی که در کشور تولید نمی‌شود و همچنین مواد اولیه است. با وجود این که چندی پیش صحبت های درباره اختصاص ارز نیمایی به تولیدکنندگان قطعات خودرو شده بود اما هنوز اتفاق خاصی در این زمینه صورت نگرفته است. علاوه بر این برای ساخت قطعات با کیفیت و جدید، تولیدکنندگان نیاز به ماشین آلات به روز دارند که این بخش نیز نیازمند ارز برای واردات است. وضعیت قطعه سازان تغییر خاصی نسبت به اوایل سال نداشته و سازندگان به شدت در فشار هستند. هنوز مشخص نیست چه نوع ارزی قرار است به قطعه سازان برسد و هیچ تکلیفی روشن نیست. در گمرک نیز ترخیص کالاهای وارد شده و مواد اولیه به سختی انجام می‌شود. البته به تازگی کمیته هایی برای تسهیل این موارد در نظر گرفته اند اما همچنان پاسخگو نیست و فشارهای زیادی را تامین کنندگان قطعات  و خودرو سازان، تحمل می کنند.
شرایط برزخی صنعت  در ماه‌های پایانی دولت
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه