استفاده بی رویه ازانرژی فسیلی در ایران « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

آینده مبهم ایران در انرژی‌های تجدیدپذیر

گروه انرژی - آن طور که در پیش بینی‌ها وجود دارد که تا سال 2040 تقاضا برای انرژی فسیلی کاهشی نیست و حتی برآورد می شود که تا 100 سال آینده نیز انرژی فسیلی مورد استفاده مردم خواهد بود اما ممکن است سهم آن ها کاهش یابد. جایگزینی انرژی‌های تجدید پذیر با سوخت‌های فسیلی موضوع جدیدی نیست و نزدیک 50 سال است که کشورهای مختلف به ویژه کشورهای صنعتی به سمت این نوع انرژی پیش رفتند، هر کاری که می‌توانست انجام شود کشورهای صنعتی برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی توسط انرژی‌های تجدیدپذیر انجام داد‌ه‌اند اما مشکلی که وجود دارد این است که محبوبیت انرژی‌های تجدیدپذیر کمتر است و مردم به راحتی نمی‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.
به گزارش اقتصادسرآمد،علاوه بر این زیرساخت‌های اجرای این کار آماده نبوده و مهم تر از همه اینکه قیمت تمام شده این انرژی نسبت به انرژی‌های فسیلی بیشتر است. تا کنون دولت سوبسید هایی را به مردم داده است اما نمی شود به طور گسترده انرژی را به مردم تحمیل کرد و اگر این نوع انرژی اقتصادی است باید جایگاه خود را پیدا کند و نیازی نیست که دولت‌ها آن‌ها را حمایت کنند. تا کنون تلاش های زیادی برای جایگزینی انرژی های تجدیدپذیر با انرژی فسیلی شده است، جایگزینی کامل این دو انرژی زمان بر است و انرژی تجدیدپذیر برای انجام این  ماموریت باید اقتصادی شود و محبوبیت بیشتری کسب کند به طوری که مردم به راحتی بتوانند از آن استفاده کنند و این انرژی را به انرژِی فسیلی ترجیح دهند.
تا به امروز این اتفاق نیفتاده و جایگزینی بسیار ناچیز بوده به همین دلیل پیش بینی شده که تقاضا انرژی فسیلی در سال به طور متوسط حداقل در یک و دو دهه آینده رو به رشد باشد و هیچ پیش بینی به جز یک سال اخیر و شرایط کرونا پیش بینی دیگری مبنی بر اینکه تقاضا برای انرژی فسیلی منفی باشد وجود ندارد.
گفت: استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید گازها در منطقه و به‌خصوص ایران بالا است اما این کشور پتانسیل بالایی برای استفاده از منابع تجدیدپذیر دارد.
موقعیت استراتژیک ایران در انرژی‌های تجدیدپذیرمنطقه
محمد خطیبی نماینده اسبق ایران در اوپک در گفتگو با روزنامه اقتصادسرآمد در رابطه با موقعیت ایران در گذر از انرژی‌های فسیلی به انرژی تجدیدپذیر به خبرنگار ما، گفت: قرارگیری کشور ایران در منطقه‌ای با فشار حاره‌ای نیمکره شمالی، موقعیت ایران را استراتژیک کرده بر اساس این سیستم، اکثرا هوای کشور و منطقه گرم و نیم گرم بوده و نزولات آسمانی کم و توزیع بسیار متغیری دارد و افزایش دمای جهانی نیز خطرات موجود در منطقه را افزایش می‌دهد.
استفاده بالا ازانرژی فسیلی در ایران
وی تصریح کرد: استفاده از سوخت‌های فسیلی و تولید گازها در منطقه و به‌خصوص ایران بالا است. ایران تماما از سوخت‌های فسیلی استفاده می‌کند، در حالی که پتانسیل بالایی برای استفاده از منابع تجدیدپذیر دارد.
انرژی‌های تجدید پذیر و اولویت‌ها در تحقق
 اهداف توسعه پایدار
این کارشناس انرژی کشورمان ادامه داد: یکی از اولویت‌ها در تحقق اهداف توسعه پایدار، تحول مدیریت پایدار آب و تضمین دسترسی به انرژی مدرن و قابل اطمینان برای همگان است. برای دستیابی به این امر نیز افزایش آگاهی جمعی امری مهم تلقی می‌شود اما متاسفانه تاکنون دولت‌ها علی‌رغم تلاش‌ها، نتوانسته‌اند اثرگذاری قابل مقایسه‌ای بر ارتقای وضعیت آگاهی جمعی با اعمال سیاست‌ها داشته باشند.
پیش بینی برخی از کارشناسان در خصوص وقوع پیک تقاضا برای نفت تا 10 سال آینده یک چالش جدی برای خاورمیانه است. با این حال اوپک همچنان انتظار دارد تقاضا برای نفت تا سال 2040 همچنان رشد کند. در حالی که جوامع غربی به میزان فزاینده نگران تغییرات اقلیمی هستند و دولتهایشان را برای تغییرات ضروری تحت فشار قرار داده اند اما کشورهای عربی تحولات سیاسی مشابهی را تجربه نمی کنند. چین هم به دلیل آلودگی شدید هوا، مسیر گذار به انرژی را آغاز کرده است.
انرژی و آژانس بین المللی انرژی انتظار دارند پیک نفت تحت تاثیر تغییرات ساختار در اقتصاد و فشار اجتماعی در اکثر کشورهای توسعه یافته، در حدود سال 2030 اتفاق بیافتد.
 آینده مبهم ایران در انرژی‌های تجدیدپذیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه