عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به «اقتصاد سرآمد» می گوید

اپیدمی کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان

گروه انرژی - زهرا ظهروند - چند سالی است که با شروع فصل سرما، موضوع مصرف گاز خانگی و صنایع مطرح و با یک سرمای شدید، به دلایل مختلف گاز برخی نقاط و صنایع قطع می‌شود که گاها می تواند اثرات جبران ناپذیری ایجاد کند. امسال هم که روزهای سرد سال خودنمایی کرده است مردم نگران قطعی و کاهش گاز هستند.
در همین خصوص، فتح الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس به اقتصاد سرآمد گفت: متاسفانه چند وقتی است در تابستان و زمستان هر سال با پدیده جدید مواجه هستیم؛ در تابستان با کمبود برق و در زمستان با کمبود گاز مواجه هستیم و همین موضوع باعث ایجاد نگرانی هایی در بین مردم و جامعه صنعتی کشور شده است.
وی افزود: طبیعتا دوستان ما در وزارت نیرو باید قبل از اینکه با کمود نیرو مواجه شویم، تمهیدات و اقدامات لازم را انجام داده باشند. در حال حاضر که در فصل سرما قرار داریم نیروگاه ها از مازوت استفاده خواهند کرد و سلامتی مردم با تهدید روبرو می شود.
نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس، تصریح کرد: به عنوان نمونه ما نیروگاه شهید مفتح را داریم که هر سال در این شرایط، دود غلیظی از این نیروگاه تصاعد می شود و آسیب جدی به سلامت مردم وارد می شود و هر چه هم پیگیری کرده ایم، این طور پاسخ می دهند که به دلیل کمبود گاز است.
وی در ادامه گفت: این در واقع یکی از تبعات عدم تزریق گاز به نیروگاه ها است؛ از سوی دیگر مجموعه های فولادی که طبیعتا باید فعال باشند و درجه حرارت را به چند هزار درجه برسانند که اگر بخواهند خاموش کنند یا از سوخت دیگر استفاده کنند، مسئله ایجاد می شود و زمان می برد تا کوره هایشان آماده شود.

مصرف خانگی گاز اولویت دولت است
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اظهار کرد: از طرف دیگر، دولت اعلام کرده اولویت گاز، مصرف خانگی است که صحیح هم است اما به این معنی نیست که سایر بخش ها را رها کنند. لذا از دولت خواسته ایم و پیگیری هم کرده ایم که تمهیدات لازم را بیندیشند، این در حالی است که دولت معتقد است برای تجهیز چاه های جدید منابع زیادی لازم است تا آنها را وارد مدار کند و معمولا با این توجیه، به هر ترتیب از زیر بار مسئولیت شانه خالی می کند.
توسلی با اشاره به بیهنه سازی مصرف سوخت، گفت: یکی از موضوعات بحث بازدارندگی است که باید لحاظ شود به این معنی که هم مردم در مصرف خانگی و هم صنایع در مصرف گاز مراعات کنند. بحث دیگر موضوع هدر رفت انرژی است؛ به عبارتی پنجره های نصب شده در بسیاری از ساختمان ها، دو جداره نیست و همین امر باعث هدر رفت انرژی می شود.
وی افزود: موضوع دیگر قیمت سوخت گاز است؛ گاهی به دلیل قیمت پایین گاز به مصرف آن بی توجهی می شود که همه این موارد در میزان مصرف گاز اثرگذار است. طبیعتا همه افراد در مصرف گاز باید رعایت کنند تا کنترل شود و بتوانیم گاز صنایع را هم به خوبی تامین کنیم. 

قانون گذار باید بی عدالتی پلکانی شدن قیمت گاز را جبران کند
این عضو کمیسون اقتصادی مجلس به موضوع پلکانی شدن قیمت گاز اشاره و اظهار کرد: این اقدام تا حدودی می تواند در کنترل مصرف گاز موثر باشد؛ باید قانون گذار به شکلی وارد شود تا این بی عدالتی را جبران کند.
توسلی درخصوص حمایت از مشترکین مصرف گاز در نصب پنجره های دوجداره و بخاری های جدید، گفت: همه این ها مجموعه ای از یک زنجیره است؛ دولت، مردم، تولید، درآمد و هزینه یک زنجیره به هم پیوسته هستند. وقتی درآمدهای ارزی کشور کاهش پیدا کند، سرمایه گذاری در حوزه های نفت و گاز کاهش پیدا می کنند، وقتی سرمایه گذاری در این بخش کاهش پیدا می کند، چاه ها وارد مدار نمی شود، در نتیجه گاز کمتری به شبکه تزریق می شود که به دنبال آن مردم آسیب می بییند. به همین جهت همه این موارد یک زنجیره است و امیدوار هستیم با کمک خدا و تلاش همه، حداقل مردم زمستان امسال را با آرامش سپری کنند.
بر اساس گزارش اقتصاد سرآمد، ماه گذشته، مسلم رحمانی، مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران در نشست هم‌اندیشی مدیران ارشد ستادی، مدیران عامل و مدیران بهره‌برداری شرکت‌های گاز استانی کشور، گفته بود: سال ۱۴۰۱، زمستان بسیار سختی را برای کارکنان شرکت گاز داشتیم، اما وزارت نفت با انجام اقدام‌های به‌ موقع و همراهی و همدلی مردم توانست عملیات اجرای کنترل تولید، انتقال و مصرف را با موفقیت انجام دهد.
وی در ادامه بیان کرد: پارسال سال بسیار خاصی برای همه ما بود؛ هم به ‌واسطه گستردگی سرما در کشور و هم کاهش دمای شدید و هم طولانی بودن این سرما که سرانجام سبب مصرف روزانه ۶۸۰ میلیون مترمکعب گاز در بخش خانگی و تجاری شد که با توجه به ثابت بودن تولید و ناترازی، هیچ راهکاری جز مصرف بهینه و مدیریت مصرف نداشت.
مدیر هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه امسال هم شاهد ناترازی بین تولید و مصرف گاز هستیم، گفت: این مشکل همچنان وجود خواهد داشت.
 اپیدمی کمبود برق در تابستان و کمبود گاز در زمستان
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه