امین‌الرعایا، تحلیل‌گر بورس در گفت و گو با «اقتصاد سرآمد»:

بورس در سایه بودجه تقدیمی دولت به مجلس

گروه بازارسرمایه - مسعود وطنخواه - یک تحلیل‌گر بورس اخذ مالیات از حساب‌های بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت را «اشتباه» توصیف کرد.
محمدامین امین‌الرعایا، تحلیل‌گر بورس به «اقتصاد سرآمد» گفت: ابهامات زیاد بودجه تقدیمی از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی سبب شده است که فعالان بازار سرمایه اندکی با احتیاط تحولات بررسی بودجه را دنبال کنند.
بودجه که یک مفهوم در اقتصاد خرد است، برای شخص، خانواده، گروهی از افراد، کسب و کار، دولت، کشور یا هر چیزی که درآمد کسب می‌کند و پول خرج می‌کند؛ اهمیت به‌سزایی دارد.
بودجه تخمینی از درآمد و هزینه در طول یک بازه زمانی معین در آینده (معمولاً یک ساله) به منظور نیل به اهداف تعیین شده ‌است. این سیاست‌ها در قالب برنامه‌ریزی عملیات شرکت، مخارج سرمایه‌ای و گردش وجوه نقد مطرح می‌شوند.امین‌الرعایا اضافه کرد: یکی از موارد مبهم، مقدار مالیات و طبقه‌های مشمول مالیات است. از قرار معلوم برای سال 1403، در بودجه پیش‌بینی شده است که از حساب‌های بانکی دریافت‌کننده سود و صندوق‌های با درآمد ثابت در بازار سرمایه مالیات اخذ شود
این تحلیل‌گر بازار سرمایه افزود: گرفتن مالیات از حساب‌های بانکی و صندوق‌های با درآمد ثابت اشتباه است چراکه این احتمال وجود دارد با قانونی‌ شدن این مالیات به دلیل این که جذابیت سود دریافتی از بانک کاهش می‌یابد که این امر می‌تواند سبب رونق بازارهای موازی نظیر مسکن، خودرو، ارز و طلا شود و بار دیگر تورم جدیدی را تجربه کنیم. او ادامه داد: ردیف بعدی پیش‌بینی دریافت مالیات سنگین از صنایع است. درآمد دولت از مالیات در سال جدید قرار است دو برابر درآمد دولت از فروش نفت باشد این حجم افزایش درآمد مالیاتی تاثیر بالایی بر کاهش سود شرکت‌ها دارد که همین امر سبب کاهش جذابیت سرمایه‌گذاری در صنایع و بورس به دلیل کم شدن سود شرکت‌ها می‌شود.

احتمال افزایش تورم
این کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: با توجه به اینکه از پول‌های درشت و رقم بالا قرار است مالیات بیشتری گرفته شود این افزایش مالیات در حوزه بانکی موجب کوچ پول به بازارهای رقیب و حوزه‌های دلالی برای فرار از پرداخت مالیات می‌شود.

کم بودن ارزش و حجم معاملات در بورس
ارزش معاملات خرد بازار سرمایه در سومین روز معاملات حدود 4همت تومان بود که فاصله معناداری تا روزهای اوج بر اساس نظر کارشناسان دارد.
امین‌الرعایا همچنین درباره روند ارزش معاملات خرد گفت: کم بودن ارزش و حجم معاملات در بورس همچنان این روزها ادامه دارد؛ به طوری که ارزش معاملات خرد در محدوده 3.9 تا 4.2همت (هزار میلیارد) تومان در نوسان است.یکی از نکات قابل توجهی که در مورد حجم معاملا‌ت وجود دارد این است که حجم معاملا‌ت باید تاییدکننده روند معاملات باشد و این مهمترین کاربردی است که حجم معاملات می تواند در تحلیل سهام داشته باشد. در توضیح این مطلب باید بیان کرد؛ حجم معاملا‌ت سنگین‌‌تر حاکی از تمایل خریداران به سهم و یا فشار فروش بیشتر بر روی یک سهم است که همراستا با روند حرکتی سهم است. اگر روند قیمتی یک سهم صعودی باشد، برای تداوم این صعود لازم است حجم در روزهای مثبت سنگین‌تر و بالعکس، اگر روند نزولی بر سهم حاکم باشد، تا زمانی که حجم معاملات در روزهای منفی سنگین‌تر است، روند نزولی همچنان ادامه خواهد داشت. از این‌رو گفته می شود که باید حجم معاملات تاییدکننده روند باشد.
او اضافه کرد: نبود ارزش معاملات در سطح مطلوب سبب شده است که بورس قدرت رشد قیمت پایدار نداشته باشد.
پیش از این نیز علی اسکینی، کارنشاس بازار سرمایه در مطلبی با عنوان «گروه‌های ریالی جذابترند» به «اقتصاد سرآمد» درباره ارزش معاملات خرد گفته بود: «فاکتور مهمی که این روزها سبب فاز رکودی در بورس شده است کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است که همین امر روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.»
او افزوده بود: «ارزش معاملات در بازار سرمایه اکنون کاهش قابل توجهی (حدود 10 همت) در مقایسه با روزهای اوج خود (بالاتر از 15 همت) تجربه می‌کند؛ بنابراین افزایش ارزش معاملات یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای رشد بورس است.»
رونق سفته‌بازی
امین‌الرعایا درباره این روزهای بورس گفت: افزایش قیمت و معاملات هیجانی در نیمه اول زمان معاملات بازار سرمایه و در ادامه فشار فروش سبب روند نزولی و خروج پول به دلیل نبود جریان مداوم نقدینگی در بورس اتفاق می‌افتد.
او افزود: هیجانات خرید تحمیل‌شده از سوی نوسان‌گیران سبب می‌شود که اندکی در ساعت‌های نخستین شروع معاملات رشد قیمت رخ دهد، اما با گذشت زمان و پس از شناسایی سود از سوی خریداران کوتاه‌مدت، روند اصلی اصلاح کند و بورس نزولی می‌شود و در نهایت همان روند خسته‌کننده چند ماهه گذشته ادامه پیدا می‌کند.
این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به دلیل ماهیت کوتاه‌مدتی بودن ورود سفته‌بازان به بورس با خروج نوسان‌گیران بورس با کاهش نقدینگی و به تبع آن فزونی عرضه بر تقاضا روبه‌رو می‌شود که همین امر روند فرار پول‌های حقیقی از بازار سرمایه را تشدید می‌کند.
سفته‌بازی (به فرانسوی: Spéculation) انجام معاملات اقتصادی ریسک‌دار، به منظور حصول سود از نوسانات کوتاه یا میان‌مدت، در ارزش بازاری کالای تجاری چون روشی اقتصادی، به جای سعی برای حصول سود از روش‌های اقتصادی اصولی (روش‌هایی چون سود سرمایه، بهره، یا سود سهام) است.
گاهی اوقات، سرمایه‌گذار و سفته‌باز را از نظر افق زمانی تصمیم‌گیری با یکدیگر مقایسه می‌کنند. از این دیدگاه، کسی که مثلاً خانه‌ای را خریده و آن را خالی و بدون استفاده نگه داشته و سال‌ها بعد فروخته است، سرمایه‌گذار و کسی را که خانه‌ای را به خاطر قیمت مناسب و ارزان آن (مثلاً به دلیل نیاز مالک خانه به نقدینگی) خریداری می‌کند و طی روزها یا ماه‌های آتی آن را به فرد دیگری می‌فروشند، سفته باز گفته می‌شود.
رونق تک‌سهم‌ها
امین‌الرعایا ادامه داد: با توجه به کمبود نقدینگی تنها گروهی از تک‌سهم‌ها با اقبال سرمایه‌گذاران مواجه می‌شود و مابقی نقدینگی در صندوق‌های با درآمد ثابت یا بانک‌ها منتظر روزهای رونق هستند.
نبود جریان سالم نقدینگی سبب افزایش قیمت در تعدادی از شرکت‌ها به طور نامطلوب شده است. این رشد قیمتی در بعضی شرکت‌ها تا دو برابر هم در حالی مشاهده می‌شود که این شرکت‌ها وضع بنیادی خوبی هم ندارند و تنها حضور سفته‌بازان و معامله‌گران با دید کوتاه‌مدت سبب دلیل افزایش شده است.
این تحلیل‌گر بازار سرمایه آبان ماه و در مطلبی با عنوان «حجم و ارزش معاملات رشد بورس را تائید نمی‌کند» به «اقتصاد سرآمد» گفته بود: مقدار کم ارزش و حجم معاملات این روزهای بورس نشان می‌دهد که بازار سرمایه در حال نزدیک شدن به محدوده مقاومتی است و این حجم و ارزش معاملات در این محدوده عادی است.
او بیان کرده بود: با توجه به اینکه بورس این روزها از کمبود نقدینگی رنج می‌برد تک‌سهم‌ها می‌تواند در بازار سرمایه مخصوصا مواردی که در بازار پایه حضور دارند که با نقدینگی اندک نوسان پیدا می‌کنند با استقبال گروهی از فعالان بازار سرمایه مواجه ‌شود.»

واگذاری سهام گروه خودروسازی
از سال 99 تاکنون چند بار صحبت‌هایی پیرامون واگذاری سهام گروه خودروسازی و زیرمحموعه‌های آن مطرح شده است. اگر تصمیم جدی برای واگذاری سهام خودروسازی به روش صندوق‌های واگذاری سهام بانک (دارایکم) و پالایشی (پالایش یکم) باشد صندوق خودروسازی به دلیل داشتن جذابیت می‌تواند مورد استقبال واقع شود که همین امر محرک خوبی برای رشد بورس نیز هست.
 بورس در سایه بودجه تقدیمی دولت به مجلس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه