اما و اگرهای تاثیر کرونا ویروس بر صنعت حمل و نقل ریلی در گزارش «اقتصادسرآمد»

صنعت ریلی در آستانه ورشکستگی

گروه حمل و نقل- واخر سال 9102 زمانی که چین برای اولین بار از شیوع ویروس ناشناختهای خبر داد، شاید کمترکسی پیش بینی می کرد ظرف مدت کوتاهی عده زیادی به این بیماری مبتلا شوند و اقتصاد جهان زیر فشاراین ویروس نامرئی کمر خم نماید. در مدت کوتاهی این ویروس از مرزهای سرزمینی چین خارج و سبب گردید مرز بسیاری از کشورها بسته شود، بسیاری از فعالیت های اقتصادی از حرکت باز بماند ، مشاغل زیادی از دست برود، بازارهای مالی و پولی سقوط کنند و بسیاری از دولتها برای نجات اقتصاد خود مجبوربه تزریق پول به چرخه اقتصادشان شوند. در این میان صنعت حمل و نقل بیشترین خسارت را از شیوع این ویروس متحمل شد.
به گزارش اقتصادسرآمد، مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا مدعی شد به دلیل عدم همراهی سیستم بانکی، صنعت حمل و نقل ریلی در آستانه ورشکستگی قرار دارد.محمد رجبی اظهار کرد: شرکت‌های حمل و نقل ریلی مسافری همچنان چشم‌ انتظار بانک عامل جهت پرداخت تسهیلات کرونایی هستند.وی یادآور شد: حدود 6ماه پیش وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد پیامک تشکیل پرونده تسهیلات حمایتی در برابر کرونا از سوی بانک‌های عامل به بنگاه‌های آسیب دیده از شیوع ویروس کرونا ارسال می‌شود و پرداخت این تسهیلات از نیمه دوم اردیبهشت آغاز خواهد شد.وی ادامه داد: با گذشت حدود 6 ماه از این زمان، شرکت‌های حمل و نقل ریلی به ویژه در حوزه مسافری با وجود مشکلات متعدد، نیازمند مساعدت مسؤولان بانک ملت برای تسریع در پرداخت این تسهیلات هستند.
وی افزود: در شرایطی که شرکت‌های  حمل و نقل ریلی به خصوص شرکت‌های مسافری به عنوان پیشگام در همراهی با مسؤولان وزارت بهداشت عمل کرده‌ و برای فعالیت در صنعت ریلی کشور همچنین تأمین مایحتاجات مورد نیاز قطارها و اقلام مصرفی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی و ایجاد فاصله اجتماعی در قطارها ضررهای سنگینی را متحمل شده‌ و می‌شوند، پرداخت این تسهیلات می‌تواند کمکی در این وضعیت مالی بد شرکت‌ها باشد.
رئیس انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی و خدمات وابسته گفت: صنعت حمل و نقل ریلی به عنوان امن‌ترین شق از حمل و نقل و پیشران توسعه اقتصادی کشور در حال حاضر برای زنده بودن نیازمند حمایت مسؤولان  و متولیان امر بوده و در این مسیر نیز سیستم بانکی کشور باید حمایت‌های ویژه‌ای از این بخش به خصوص تسهیل و تسریع در روند پرداخت تسهیلات کرونایی داشته باشد.
براساس آخرین آمارهای موجود در 4 ماه امسال از نظر تناژ 50 درصد در ترانزیت ریلی و از نظر تن کیلومتر 40 درصد در صادرات ریلی نسبت به بازده زمانی مشابه در سال گذشته کاهش داشتیم. اما در واردات 73 درصد از نظر تناژ و 84 درصد از نظر تن کیلومتر در همین بازده زمانی نسبت به پارسال رشد داشته‌ایم.
سعید رسولی با اشاره به بسته بودن مرزهای بین المللی ناشی از شیوع ویروس کرونا، کاهش صادرات مازوت و کاهش واردات کانتینری به عنوان دلایل موثر بر تجارت ریلی گفت: همه تلاش دولت این بود که در زمینه کالاهای اساسی به مشکلی برنخوریم و همین مسئله سبب شد تا در 4 ماه امسال در این زمینه 48 درصد رشد از نظر تناژ و و 50 درصد رشد از نظر تن کیلومتر داشته باشیم همچنین از نظر بارگیری و حمل مستقیم از بنادر 105 درصد از نظر تناژ و 94 درصد از نظر تن کیلومتر در 4 ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشتیم.مدیر عامل شرکت راه آهن اظهار کرد: مجموع اقدامات انجام شده به علاوه انعقاد تفاهم نامه همکاری برای افزایش سهم ریلی بین راه آهن و گمرک و غیره سبب شد تا در مجموع حمل بار ریلی کشور در بازده بار داخلی و بین المللی 3 درصد رشد از نظر تناژ و 6 درصد رشد از نظر تن کیلومتر داشته باشیم.مدتی قبل، روابط عمومی انجمن صنفی شرکت‌های حمل و نقل ریلی با توجه به همه گیرشدن بیماری کرونا از مواجه شدن شرکت های بخش حمل و نقل ریلی کشور با تنگناهای شدید خبر داد. این بخش در اطلاعیه ای اعلام کرد: متاسفانه برخی از شرکت های ریلی تا مرز ورشکستگی رسیده‌اند. از طرفی بر اساس دستور وزیر محترم راه و شهرسازی تمامی شرکت‌های حمل و نقل مسافری موظف هستند بنا به درخواست مسافران بدون کسر جریمه بلیت ها را استرداد نمایند. نسبت به سال گذشته تعداد مسافرین حمل ریلی کاهش ۹۵ درصدی داشته و متوسط واگن مسافری مورد استفاده در هر ماه که در مدت مشابه سال گذشته در حدود ۱۷۳۰ واگن بوده شدیداً کاهش یافته است. بر اساس اعداد اعلامی، شرکت های بخش حمل و نقل ریلی تنها به دلیل مشکلات ناشی از بیماری کرونا با عدم تحقق درآمدی معادل ۵۹۷۵ میلیارد ریال نسبت به مقدار قابل پیش بینی سال قبل مواجه شده اند. 
صنعت ریلی در آستانه ورشکستگی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه