رونمایی از ایده برق رایگان در گزارش «اقتصادسرآمد»

برق مجانی به ما می رسد؟

گروه انرژی- رضا اردکانیان با حضور در برنامه زنده تلویزیونی با بیان اینکه ۸.۴ میلیون مشترک ما کم مصرف هستند که  فقط ۶ درصد انرژی را در مقابل ۴۳ درصد مشترکان پرمصرف استفاده می‌کنند، چالش اصلی در بحث انرژی را اصلاح مصرف عنوان کرد و با تاکید بر رعایت الگوی مصرف گفت: در بخش خانگی حساسیت بالاتری بویژه در شرایط کرونایی و حتی تابستان و زمستان وجود دارد.به گفته وزیر نیرو،6حدود ۳۰ میلیون نفر از هموطنان مشمول تخفیف صددرصدی در چارچوب طرح برق امید خواهند شد،  امید است به سمتی برویم که با همراهی مردم با کم شدن تعداد پرمصرف‌ها بیشترین نفع عاید وزارت نیرو شود و صرفه‌جویی در سرمایه‌گذاری برای احداث نیروگاه‌ها صورت گیرد.اصلا به دنبال جریمه برای تامین منابع مالی نبودیم، هدف ما این است که تعداد پرمصرف‌ها کمتر و به مجموعه خوش‌مصرف‌ها اضافه شود.به گزارش اقتصادسرآمد، البته داستان مجانی کردن مصرف آب و برق داستانی طولانی دارد اما رضا اردکانیان برای چندمین بار از مجانی شدن مصرف برق در کشور به خصوص در تهران خبر می دهد هرچند هنوز این طرح به مرحله اجرا نرسیده است اما به نظر می رسد یکی از برنامه های جدی وزارت نیرو است.
«برق امید»، ایده‌ای است که از سوی وزارت نیرو مطرح شده است؛ گرچه رضا اردکانیان وقتی در نخستین روزهای روی‌کارآمدنش با چالش مجانی اعلام‌شدن برق مدارس از سوی مجلس روبه‌رو شد، مخالفت خود را با این ایده اعلام کرد. در آن زمان اردکانیان در نشستی خبری به خبرنگاران اعلام کرد که این ایده باعث افزایش مصرف برق در مدارس می‌شود. به‌همین‌دلیل به همراه زنگنه –که او هم باید پول گاز ارائه‌شده از مدارس را نمی‌گرفت- با وزیر آموزش و پرورش جلسه مشترک برگزار کردند و آمادگی خود را برای پرداخت پول قبوض صادرشده از بودجه وزارتخانه‌های متبوعشان اعلام کردند. قصدشان از این پیشنهاد این بود که با این شیوه، علاوه بر کمک به آموزش و پرورش، صدور قبض خدمات مدارس قطع نشود تا اهالی مدرسه هم بدانند که باید در مصرف صرفه‌جویی کنند. حالا اما اردکانیان، ایده برق مجانی را مطرح می‌‎کند. ایده‌ای که البته تفاوت‌هایی با مجانی‌اعلام‌شدن برق مدارس دارد؛ زیرا اگر میزان مصرف برق خانوارهایی که برقشان رایگان اعلام شده، تغییر کند، برای آنها قبض صادر خواهد شد؛ اما مشکل اینجاست که مصرف‌کننده‌ای که کنتور هوشمند ندارد، اصلا متوجه نمی‌شود که مصرف برقش از حد مجاز عبور کرده است یا نه. افراد فقط در انتهای هر دوره با صدور یا عدم صدور قبض برق توسط وزارت نیرو می‌فهمند که آیا درست مصرف کرده‌اند یا اینکه مصرف بیش از استانداردهای مدنظر وزارت نیرو بوده است.محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر، در این خصوص می‌گوید: هدف از ارائه ایده برق مجانی، تقویت و آموزش مدیریت مصرف و تشویق مشترکان کم‌مصرف است. او اضافه می‌کند: اگر در مصرف برق گروه‌های مشمول برق رایگان افزایشی رخ دهد، برای آنها قبض برق صادر خواهد شد. متولی‌زاده پیش‌بینی می‌کند: با این ایده ۱۰ درصد در مصرف برق خانگی که سالانه صد هزار کیلووات ساعت است، صرفه‌جویی خواهد شد و نیازی به ساخت نیروگاه جدید نخواهیم داشت.
به گواه آمارهای مرکز پژوهش‌های مجلس، سرمایه‌گذاری در صنعت برق روندی نزولی دارد. آیا با ایده برق مجانی می‌توان این نقیصه را جبران کرد؟ با اجرای چنین طرحی چقدر می‌توان به برنامه‌های مدیریت مصرف دلخوش بود و به چه میزان در مصرف برق صرفه‌جویی می‌شود؟ محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل توانیر، طرح برق امید را گامی در راستای مدیریت مصرف و بهینه‌سازی مصرف اعلام می‌کند.او می‌گوید: صنعت برق دو سال پیاپی با اجرای طرح‌های تشویقی توانسته است پیک بار را کنترل کند؛ درحالی‌که ایران در سال ۹۷ خاموشی برنامه‌ریزی‌شده را تجربه کرده بود و در سال‌های ۹۸ و ۹۹ نیز بخش صنعت به‌ویژه شهرک‌های صنعتی از افزایش ساعات خاموشی شاکی بودند؛ اما مدیرعامل توانیر تأکید می‌کند: دو سال است که خاموشی برنامه‌ریزی‌شده نداریم و ساعات خاموشی‌ها محدود و ناشی از حوادث بوده است.
به گفته او با اقدامات توانیر، امسال پیک بار در حد یک درصد کنترل شده و رشد مصرف سالانه بیش از ۱۱ درصد بوده است.البته برخی بر این باورند که افزایش ۱۱درصدی مربوط به ماینرهاست.
آیا ایده برق مجانی عملی است؟ زیرا هیچ‌کس قدر کالای رایگان را نمی‌داند؛ اما شاید ترس از بازگشت قبض‌ها کمی در مصرف تأثیرگذار باشد. باوجوداین برخی از کارشناسان ایده برق مجانی را نمی‌توانند در چارچوب‌های اقتصادی تحلیل کنند. گرچه مدیرعامل توانیر معتقد است که این ایده در راستای کاهش مصرف است و به تعبیری اقتصادی است. البته برخی هم این ایده را به انتخابات ریاست‌جمهوری پیوند می‌زنند و آن را سیاسی می‌بینند.
برق مجانی به ما می رسد؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه