نتایج حمایت های مالی ازخودروسازان چه بود،« اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

خودروسازانی که منابع مالی را می بلعند

فاطمه عباسی راد - اقتصاد سرآمد -  صنعت بیمار خودروسازی در ایران بیش از 50 سال است که با تولید خودروهایی نه چندان مرغوب، بازار ایران را دردست گرفته است و با وجود گلایه و شکایت های فراوانی که از جانب مردم، در این باره وجود داشته، هنوز اتفاق خاصی در کیفیت خودروهای تولید داخل نیفتاده است. در سال های اخیر، با افزایش قیمت ها، برخی امکانات موجود در خودروها برداشته شده است و یا بعضی از قطعات اتومبیل ها را با نمونه های بی کیفیت آن جایگزین کرده اند تا قیمت ها را کمتر افزایش دهند. علاوه بر قیمت بالا، کیفیت این خودروها نسبت به نمونه های خارجی خود، بسیار پایین تر است که همین مسئله مشکلاتی چون آمار بالای تصادفات و تلفات جاده ای و آلودگی هوا را در پی داشته است. اما با این حال در کشور مساله خوروی ملی به یک چالش تبدیل رفته شده است.
 به گزارش اقتصاد سرآمد با یک جستجوی معمول در فضای وب درمی یابیم که خبرها از مخالفت دولتمردان از تزریق کمک مالی به خودروسازان فراوان است.  //قرار نیست به خودروسازان کمکی شود چرا که خودروسازان  نقدینگی را هدر می‌دهند و فرصت دادن به آن‌ها کاری اشتباه است// این در حالی ست که اخیرا تصمیم به کمک میلیاردی به خودروسازان آن هم به شکل ارز// این بخشی از سخنان همتی رییس کل بانک مرکزی بود که سال گذشته عنوان کرده است در ادامه با هم می خوانیم، //آن ها خودشان می‌خواهند همه چیز به نفع‌شان باشد و هر چه گفتند بانک مرکزی بگوید چشم؛ تا صحبتی هم می‌کنیم می‌گویند این همه کارگر داریم و اگر آسیب ببینیم، بحران ایجاد می‌شود. تا کی می‌خواهیم این خودروسازی فشل را ادامه دهیم و بانک مرکزی چرا باید تاوانش را بدهد؟ به ما می‌گویند شرایط حساس است. ۴۰ سال است که همین حرف را می‌زنند و می‌گویند به خودروسازان کمک کنید. چه زمانی می‌خواهد این شرایط درست شود، چه زمانی این رویه باید اصلاح شود.
حالا اما اظهارات دیگری در این رابطه مطرح شده است،. رئیس کل بانک مرکزی بر خلاف سال های گذشته با خودروسازان همراه شده است و بانک مرکزی در مقام حامی قرار است تامین مالی خودروسازان را بر عهده بگیرد. 
همتی در جریان بازدید از ایران خودرو گفت: تأمین مالی به میزان ۱۰ هزار میلیارد تومان از طریق اوراق گام و ۵ هزار میلیارد تومان از منابع بانک‌ها برای دو خودروساز اصلی کشور در نظر گرفته شده است.
وی گفت که قرار است ۵ هزار میلیارد تومان منابع بانک‌ها برای ۲ خودروساز اختصاص یابد و از طرفی تامین مالی ۱۰ هزار میلیاردی از رطیق اوراق گام را بر عهده بگیرد.
همتی در جریان این بازدید می گوید: برنامه داریم تا خودروسازان بتوانند بر مبنای زنجیره تولید این میزان را تامین کنیم، یعنی کاری انجام دهیم که منابعی که اختصاص می‌یابد به انتهای زنجیره برسد که مواد اولیه هستند.این روند آثار مثبت خود را طی چند ماه آینده خواهد گذاشت. اکنون خودروسازان برای دریافت ارز مشکلی ندارند و قطعه سازان نیز می‌توانند از طریق تهاتر یا ارز نیمایی مشکلات خود را رفع کنند.
وجود دخالت‌های دولتی در این صنعت، در زمینه هایی چون تحمیل سرمایه گذاری‌های غیر اقتصادی،  تحمیل نیروی انسانی زائد،  مشروط نبودن سیاست‌های حمایتی دولت، قیمت گذاری دستوری محصولات،  نوسانات نرخ ارز، عدم ثبات در سیاست‌ها و نظام تأمین مالی ناکارآمد، دلیل رکود این صنعت یا شاید عدم بروز رسانی کیفی خوروسازی در کشوراست.
 علاوه بر این، انحصارطلبی در تولید خودرو، موجب شده رقابتی در زمینه تولید خودرو در کشور وجود نداشته باشد و سود این صنعت به طور مشخص نصیب افراد خاصی شود و مردم با وجود پرداخت هزینه های گزاف نتوانند از خودرویی مناسب و با کیفیت استفاده کنند که همین مسئله در برخی موارد، سلامتی مردم را نیزدر معرض خطر قرار داده است و نارضایتی عمومی را در پی داشته است.
 بنابراین لازم است که دولتمردان با ایجاد زمینه مناسب برای رشد این صنعت و از میان برداشتن موانع تولید و شکستن انحصارطلبی های موجود، زمینه مناسبی برای رشد اقتصادی کشور در حوزه صنعت خودروسازی فراهم کنند تا مردم این کشور مانند سایر ملت های دنیا هم بتوانند با اطمینان خاطر و رضایت قلبی از خودروهای ملی استفاده کنند و شاهد رونق اقتصادی و به تبع آن رشد و توسعه زیرساخت های ایران اسلامی باشند. 
خودروسازانی که منابع مالی را می بلعند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه