گزارش «اقتصادسرآمد» از بهره برداری ۱۰۵ پروژه راه آهن کشور

گام های استوار در خطوط ریلی

همزمان با هشتمین روز از دهه مبارک فجر ۱۰۵ پروژه ریلی به ارزش یک‌هزار و ۴۴۵ میلیارد تومان با حضور وزیر راه و شهرسازی به صورت ویدئو کنفرانسی در چندین نقطه از کشور افتتاح شد. این پروژه‌ها شامل ۶ طرح در قالب ۵۱ پروژه حوزه فنی و زیربنایی به ارزش ۸۷۴ میلیارد تومان، پنج طرح در قالب ۱۱ پروژه ناوگان به ارزش ۳۹۷ میلیارد تومان، پنج طرح در قالب ۳۶ پروژه حوزه خدمات ساختمانی و ایستگاهی به ارزش ۴۸ میلیارد تومان و طرح هوشمندسازی و داده‌کاوی در قالب هفت پروژه به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان است.
افتتاح ١٠ طرح راه آهنی در تهران به ارزش سه میلیارد و ۱۷۹ میلیون ریال از جمله برنامه‌های افتتاحیه بود. ساخت تقاطع‌های غیرهمسطح، نصب باکس‌های بتنی و بازسازی و به‌سازی خطوط ۹ پروژه در مناطق راه آهن تهران، شاهرود و سمنان، برخی دیگر از این پروژه‌هاست. بازسازی و راه اندازی ماشین‌آلات مکانیزه ریلی، علائمی کردن ایستگاه‌ها در هفت پروژه در محورهای اصفهان، یزد، خراسان و شرق، ۱۱ پروژه در حوزه ناوگان، خرید ۱۹۷ دستگاه واگن باری نظیر ۷۳ دستگاه واگن لبه بلند چهار محوره و ۲۰ دستگاه واگن لبه بلند ۶ محوره، برخی دیگر از پروژه‌های افتتاحی است. همچنین اجرای ۳۴.۵ کیلومتر خطوط آنتنی، خرید ۲ دستگاه لکوموتیو، بازسازی چهار دستگاه لکوموتیو، خرید و نصب و راه اندازی ۱۸ جک بالابر ۴۰ تنی و نوسازی و بازسازی ساختمان ایستگاه‌های راه آهن کشور، از دیگر پروژه‌های مذکور است.به گزارش اقتصادسرآمد «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی در این مراسم  با بیان اینکه در تولید ناوگان‌ باری خودکفا شدیم و باید بتوانیم به‌زودی جشن خودکفایی تولید واگن‌های مسافری را برگزار کنیم که بتوانیم صنعت خودکفا و قابل رقابت با سایر سازندگان در جهان داشته باشیم گفت: این پروژه‌ها هر یک دستاورد بزرگی است که نیازمند برگزاری مراسم ویژه بود تا به آن افتخار کنیم.
وی ادامه‌داد: باید زیربناهای حمل و نقلی کشور از جمله ریلی را توسعه و از محل بهره‌برداری آنها بتوانیم درآمدهای ملی و اقتصاد کشور را گسترش دهیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: اگر راه‌آهن اقتصادی نباشد، رشد و نمو نخواهد داشت، توسعه خطوط و افزایش بازدهی و کاهش قیمت تمام شده کالا به ادامه رشد راه‌آهن کمک می‌کند.
اسلامی با بیان اینکه ما در تولید ناوگان‌های باری خودکفا شده‌ایم، تصریح‌کرد: باید به‌زودی جشن خودکفایی تولید واگن‌های مسافری را برگزار کنیم که بتوانیم صنعت خودکفا و قابل رقابت با سایر سازندگان در جهان داشته باشیم.
سعید رسولی معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در جریان این مراسم با اشاره به اینکه پروژه های مورد افتتاح در ۱۸ منطقه راه‌آهن و ۱۹ استان وارد مرحله اجرا شدند، گفت: اکنون ٩ مرکز بار از طریق ۳۴.۵ کیلومتر خط آنتنی به شبکه ریلی متصل شده که دو هزار و ٩٩٧ میلیارد تومان منافع اجتماعی و صرفه‌جویی سوخت ایجاد کرده است. 
وی افزود: در حوزه فنی و زیربنایی ۶ طرح در قالب ۵۱ پروژه، در حوزه ناوگان ۵ طرح در قالب ۱۱ پروژه، در حوزه مسافری پنج طرح در قالب ۳۶ پروژه و در حوزه هوشمند سازی و داده کاوی هفت پروژه به ارزش ۱۲۶ میلیارد تومان امروز افتتاح می‌شود.
مدیرعامل راه آهن گفت: طبق سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری مبنی بر اتصال مراکز بار به شبکه ریلی ٩ مرکز بار به شبکه ریلی وصل شده است.
رسولی اضافه کرد: خطوط ریلی با اتصال به چشمه های بار ارزش افزوده ایجاد می‌کند. ما توانستیم چشمه‌های بار را شناسایی کنیم و در ۱۰ روز اخیر این بسته سیاستی را به مدل مالی تبدیل کردیم تا به زودی تحت پروژه‌های جهادی با شتاب بیشتری اجرا کنیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن ادامه داد: با اجرای ۳۴.۵ کیلومتر خط آنتنی دسترسی به ۵.۵ میلیون تن بار ایجاد می‌شود که دو هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان منافع اجتماعی دارد.  این در حالی است که سال گذشته ۴۸.۵ میلیون تن بار با ریل جابجا شد. بنابراین ارزش افزوده ۳۴.۵ کیلومتری که امروز به بهره برداری می‌رسد دو هزار و ۹۹۷ میلیارد تومان صرفه جویی در مصرف سوخت و ۹۹ میلیارد تومان درآمد مستقیم خواهد داشت.
رسولی با گلایه از اینکه برخی صاحبنظران از فواید اجتماعی راه آهن بی‌خبر هستند، گفت: اثرات اجتماعی توسعه شبکه ریلی در خزانه کشور و نه در دفاتر راه آهن دیده می‌شود و حتی شهرهایی که راه آهن دارند هم از این موضوع منتفع می‌شوند.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن گفت: برای اولین بار خط ریلی چهار خطه در کشور به بهره برداری رسید که با سرمایه گذاری ۲۳۴ میلیارد تومان شامل مسیر تهران- لشگری است و با اضافه شدن این مسیر چهار خطه، سرعت قطارها در ورودی تهران افزایش خواهند یافت.
گام های استوار در خطوط ریلی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه