جزییات پروژه های پیش روی هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در گفت و گوی« اقتصادسرآمد» با جعفرربیعی

جهش هلدینگ خلیج فارس در صنعت پتروشیمی

جعفرربیعی مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در گفت و گو با خبرنگار اقتصادسرآمد در خصوص طرح‌های در حال مطالعه و احداث هلدینگ خلیج فارس می گوید: یکی از مسئولیت‌های مهم هلدینگ خلیج فارس، توسعه صنعت پتروشیمی است. ما در حال حاضر تعداد زیادی طرح در حال احداث داریم در صنعت پتروشیمی و تعدادی هم طرح در حال مطالعه داریم برای این‌که در سال‌های آینده آن‌ها را وارد پروسه اجرا کنیم و به بهره‌برداری برسانیم. خوشبختانه چهار مورد از طرح‌های ما درسالجاری به بهره‌برداری رسید. 
وی افزود: در راستای قولی که داده بودیم در جهش دوم صنعت پتروشیمی در سال 99 چهار طرح‌ از این هلدینگ را افتتاح کنیم، که الحمدلله چهار پروژه ی پتروشیمی لردگان، پتروشیمی ایلام، سولفات آلومینیوم پتروشیمی ارومیه و ابرپروژه بید بلندخلیج فارس در همین راستا انجام شده است. 
مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با اشاره به پروژه‌های این هلدینگ که در دست اجرا هستند و مراحل ساخت آن ها به شکل فعال طی می شود افزود: پروژه یک میلیون تنی پتروشیمی گچساران، پروژه پلیمری 300 هزار تنی پتروشیمی دهدشت، پروژه پلیمر گچساران 300 هزار تنی در مجاورت پتروشیمی گچساران. پروژه آمونیاک هنگام درعسلویه، پروژه متانول آپادانا در عسلویه و نه. پروژه پالایشگاه گاز یادآوران در منطقه جفیر با یک چهارم ظرفیت بیدبلند، پروژه لاستیک مصنوعی صدف عسلویه از جمله پروژه‌های فعال‌ مجموعه است که به‌عنوان پروژه‌های مستقل عمل می کنند.
ربیعی با بیان این مطلب که این پروژه ها توسط پیمانکاران مختلف با برنامه‌های متغییر در حال اجرا هستند که می بایست تا پایان سال 1402 راه‌اندازی شوند گفت: برخی در سال آینده، بعضی‌های شان 1401 یا سال 1402 ، در کل ما در سال های آتی شاهد به بهره برداری رسیدن این پروژه ها خواهیم بود.
وی درباره پیش‌بینی های صورت گرفته دربحث اشتغال‌زایی و درآمد زایی این پروژه ها گفت: حجم سرمایه گزاری این پروژه‌ها حدود هفت میلیارد دلار است و هر کدام متناسب با درآمدها و ماهیت خود پروژه و نوع پروژه، هم اشتغال مستقیم خواهند داشت، هم غیرمستقیم البته جزییات این پروژه‌ها را شما می‌توانید از مدیران عامل شرکت های مربوطه جویا شوید.
مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در بخش دیگری از سخنانش به تجهیزات مورد استفاده در این پروژه‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در حال حاضر صنعت پتروشیمی کشور حدود 80-75 درصد وابسته است به تجهیزات داخلی، و این بدان معناست که صنعتگران داخلی می‌توانند نیازهای پتروشیمی را تامین کنند. ربیعی در ادامه می گوید: آن بخشی که به خارج از کشور وابستگی داریم ، دلیلش این نیست که ایرانی‌ها از نظر فنی نمی‌توانند. بلکه موضوعِ اقتصادی است، یعنی شاید صرف نمی‌کند که مثلا برای یک تعداد محدود از تجهیزات، شرکت‌های ایرانی بیایند فضا و تجهیزات و این چیزها را سرمایه‌گذاری کنند و بازار خیلی خیلی کمی داشته باشند، ولی بعضی از تجهیزات تعداد اندکی شرکت بیمه هستند که این تجهیزات را در همه دنیا تولید می‌کنند، ولی شاید برای سازندگان صرف نمی‌کند.
وی اضافه کرد: به همت معاونت علمی فناوری ریاست جمهوری در اواخر بهمن ماه رویدای در جزیره کیش اجرا می‌شود که تمام شرکت‌های فعال حوزه فنی و سازه صنعت پتروشیمی، گرد هم می آیند. تولیدات و دسترنج مهندسین و کارگران و شرکت‌های داخلی ایرانی را به نمایش می گذارند اگر همکاران شما فرصت داشته باشند در کیش، این‌ها را می‌توانند ببینند. همین‌ها در اقصی نقاط کشور از شمال و جنوب و شرق و غرب، محصولات فنی پتروشیمی تولید می‌کنند و ما با افتخار از آن‌ها خریداری و موجبات هزاران فرصت اشتغال را فرهم می کنیم.
مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه در راستای حمایت از  تولیدات داخلی و اقتصاد مقاومتی مجموعه هلدینگ خلیج فارس با صدها شرکت ساخت سازه های فنی و صنعتی داخلی قرارداد دارد و رابطه خیلی از این‌ها با شرکت پتروشیمی رابطه بلندمدتی است، یعنی به نوعی شریک استراتژیک ما شده‌اند.
ربیعی در پایان به صرفه اقتصادی چشمگیرتولیدات فنی و تجهیزاتی این شرکت های داخلی، گفت: اگر در همین راستا سرمایه‌گذاری صورت پذیرد ما در صنعت پتروشیمی خریدار این تولیدات خواهیم بود. بالاخره تولید کنندگان این بخش عظیم از تامین کنندگان مایحتاج فنی باید مسائل اقتصادی را هم در نظر بگیرد، باید تولیدات خود را طبق بازده های اقتصادی و بازار موجود بسنجند، نباید تولید زیان‌ده انجام دهند. در هر حال با شرایط موجود ما در بخش پتروشیمی از نظر تامین قطعات و تجهیزات خریدار هستیم و پای کاریم.
جهش هلدینگ خلیج فارس در صنعت پتروشیمی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه