گزارش« اقتصادسرآمد» از مطالبات فزاینده بانک ها از مردم

بانک ها تسهیلات بدهند یا ندهند؟

مریم مهری - مطالبات بانک ها از مردم و بنگاه های اقتصادی یکی از موضوعاتی است که در سال های اخیر و در شرایط تورمی حاکم بر جامعه ، باراها و بارها مورد نقد و بررسی قرار گرفته است.
 پرداخت نشدن تسهیلات یکی از انتقاداتی است که از سوی مردم و فعالان اقتصادی متوجه بانک هاست و بانک ها هم همیشه محدودیت منابع نسبت به مصارف بانکی را علت اصلی پرداخت نشدن تسهیلات ، عنوان می کنند.
« مصطفی ساکی » رئیس کمیسیون بانک های استان لرستان در این زمینه به اقتصاد سرآمد، با بیان اینکه در طی سال های اخیر میزان 3 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک ها به بنگاه های زود بازده پرداخت شده است می گوید: در طی سال های اخیر میزان 3 هزار میلیارد ریال تسهیلات از سوی بانک ها به بنگاه های زود بازده پرداخت شده است .: واقعیت این است که مسیر اشتغال زایی فقط از بانک ها نمی گذرد و بانک ها هم بر اساس دستورالعمل های دولتی ، بخشی از منابع مالی خود را در مواردی مانند وقوع حوادث غیر مترقبه ، نوسازی و بهسازی مسکن  و غیره ، پرداخت می کنند .
وی ادامه می دهد: با این وجود از این میزان تسهیلات  اشتغال زایی هم که پرداخت شده حتی 10 درصد آنها هم بازپرداخت نشده است.
مدیریت امور شعب بانک ملی استان با اشاره به این که مدیران  بانک های استان هم دغدغه ایجاد اشتغال را دارند، اضافه می کند: ما هم در خانه های خودمان یک یا دو نفر بیکار داریم و علت قفل شدن پرداخت تسهیلات ، همکاری نکردن مردم و بنگاه های اقتصادی برای بازپرداخت مطالبات بانک ها است.
ساکی ادامه می دهد: همه این تسهیلات در راستای اشتغال زایی پرداخت شده است و بانک ها حاضرند در این زمینه روند پرداخت تسهیلات در استان نیز بررسی شود.
رئیس کمیسیون بانک های استان ، می گوید: با این وجود بانک های استان 9 هزار میلیارد تومان مطالبات معوق دارند و این مساله سبب قفل شدن پرداخت تسهیلات می شود.
ساکی با اشاره به این که مدیران بانک های استان در روند پرداخت تسهیلات ، مانع تراشی نمی کنند ، می افزاید: بی انصافی است اگر مردم تصور کنند که بانک ها نمی خواهند به مردم تسهیلات بدهند.
 وی ادامه می دهد: با وجودی که بدهی بسیاری از بنگاه های اقتصادی و مردم برای چندمین بار تقسیط شده اند، باز هم کسی تسهیلات گرفته شده را بازپرداخت نمی کند.
مدیریت امور شعب بانک ملی استان، می گوید: با این وجود مردم پول های خود را به بانک های خصوصی می دهند و در بانک های دولتی ، سپرده گذاری نمی کنند.
ساکی اضافه می کند: 12  هزار میلیارد ریال از منابع مالی استان در بانک های خصوصی سپرده گذاری شده است و همین مساله باعث محدودیت منابع بانکی استان ، می شود.
 وی ادامه می دهد:  بر اساس آخرین آمار بانک های استان تا مهر ماه سال 92 میزان منابع بانکی استان 28 هزار میلیارد تومان است و مصارف بانکی 54 هزار میلیارد تومان است و همین مساله سبب می شود که بانک های استان امکان پرداخت تسهیلات نداشته باشند.
رئیس کمیسیون بانک های استان ، می گوید: تا کنون 100 درصد منابع  اشتغال زایی بانک صادرات و 200  درصد منابع بانک ملت در راستای ایجاد اشتغال، هزینه شده است.
 ساکی اضافه می کند: همچنین 1166 درصد منابع بانک مسکن و 308 درصد منابع بانک کشاورزی برای ایجاد اشتغال به مردم و بنگاه های زود بازده ، پرداخت شده است.
یک کارشناس مسائل اقتصادی نیز در این زمینه می گوید: توسعه سرمایه گذاری و اشتغال در لرستان به همکاری مناسب مردم و فعالان اقتصادی با بانک های استان ، وابسته است.
«حسین امان اللهی » می افزاید: اگر مردم فقط بخواهند از بانک ها تسهیلات بگیرند و آن ها را بازپرداخت نکنند ، نه تنها از نظر اقتصادی بلکه از نظر شرعی هم فعالیت و کسب و کار آنها دچار اشکال ، می شود.
 وی ادامه می دهد: بانک ها هم بنگاه های اقتصادی هستند که نیازمند دستیابی به سود مناسب از فعالیت هایشان هستند و اگر درآمد و جذب منابع مالی مناسبی نداشته باشند، در گردونه رقابت با سایر بانک ها حذف می شوند.
این کارشناس معتقد است که رابطه مردم و بانک های استان باید روندی تعاملی و مناسب به خود بگیرد تا سرمایه گذاری بانک ها در مسیر توسعه استان هم توجیه اقتصادی برای بانک ها داشته باشد.
بانک ها تسهیلات  بدهند یا ندهند؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه