استارت از ترکیه ادامه با گرجستان، تبعات لغو معافیت مالیاتی صادرات قیر در گزارش« اقتصاد سرآمد»

«نه» گرجستان به مصالح ساختمانی ایرانی

اقتصادسرآمد - هیات وزیران به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی، سازمان بورس و اوراق بهادار را موظف کرد زمینه لازم برای انتشار اوراق خرید دین کالایی مصالح ساختمانی را فراهم کرده و ضوابط و مقررات لازم در این خصوص را ظرف دو ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب‌نامه تعیین و ابلاغ کند. اما با گذشت چند ماه  از این ابلاغ این تصویب نامه از سوی اسحاق جهاتگیری معاون اول رئیس جمهور کشورمان هنوز خبری از اجرایی کردن این مصوبه برای تولید کنندگان مصالح ساختمانی نیست.
موضوع  خرید غیرنقدی مصالح ساختمانی به امروز ختم نمی شود، سال 97 بود که دولت،  وعده خرید غیرنقدی مصالح ساختمانی با نرخی کمتر از نرخ بازار به سازنده‌ها برای پیشبرد طرح‌های ساخت مسکن به ویژه‌ خانه‌سازی‌های دولتی داده بود که تا به امروز از عملی شدن آن خبری دردسترس نیست و هنوز هم به نتیجه نرسیده است. در قالب این طرح قرار بود به پشتوانه سیستم بانکی مصالح مورد نیاز سازنده‌ها به‌صورت شرایطی و در قالب خرید غیرنقدی تامین شده ودر اختیار آن ها قرار داده شود. کار که اگر جامه عمل بپوشد بر کاهش قیمت تمام شده مسکن اثر شگرفی خواهد داشت.
مصوباتی که ضعف مصالح ساختمانی ایرانی را رقم می زنند
گفته می شود، این مصوبه با هدف کمک به تامین مالی پروژه‌های بخش مسکن و تقویت عرضه مسکن در کشور و به پایان بردن پروژه‌های طرح اقدام ملی مسکن برای اجرا تصویب و ابلاغ شده است. اوراق خرید دین، اوراقی است که با انتشار آن ها بدهی سازنده‌ها از بابت خرید مصالح ساختمانی قبل از موعد سررسید پرداخت بدهی از طریق و به واسطه بازار سرمایه به‌عنوان ضلع سوم انجام معاملات خرید وفروش مصالح بین تولیدکننده‌ها و خریداران - سازنده‌ها پرداخت می‌شود. 
با عملیاتی شدن دومین مصوبه دولت برای مصالح ساختمانی علاوه بر سازنده، خریدار اوراق نیز سود می برد چرا که؛مبلغی که در زمان اتمام دوره سررسید به خریداران اوراق از طریق بازار سرمایه پرداخت می‌شود، بیشتر از مبلغ اسمی درج شده روی اوراق است. در واقع مبلغ درج شده  روی اوراق، بیشتر از مبلغ اسمی است که فرد در زمان خرید اوراق پرداخت می‌کند.
استارت از ترکیه ادامه با گرجستان
در این آشفته بازار مصالح ساختمانی که تولید کننده بدون حمایت دولت روزگار می گذراند، شاید صادرات تنها منبع درآمد تولید کننده بود که آن هم از سال گذشته با استارت کشور ترکیه رفته رفته با سد واردات مصالح ایرانی به ان کشور با چالش جدیدی مواجه شده است و امروز نوبت به کشور گرجستان رسید که بعد آن همه کش و قوس برای ممانعت از تردد خودروهای تجاری ایرانی از آن کشور؛ حالا بازی تازه ممنوعیت واردات مصالح ساختمانی ایرانی را اعلام کرده است.
ممنوعیت بدون دلیل گرجستان 
در این باره یک مقام گمرک به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرامد گفت:  با اعمال ممنوعیت‌های تازه‌ای از سوی گرجستان، ورود کالای ایرانی به این کشور دچار وقفه شده و برطرف کردن این مشکل نیازمند مذاکرات دیپلماتیک از سوی دولت و نهادهای مسئول است که هرچه زودتر در صدد حل مشکل برآیند. هر چند که علت این کار کشور گرجستان هنوز مشخص نیست.
این منبع آگاه که نخواست نامش فاش شود، عنوان کرد: تولیدکننده‌های قیر در تبریز به خاطر افت صادرات به ارمنستان، آذربایجان و ترکیه و ممنوعیت صادرات به گرجستان ناراضی هستند.
پیش از این هم در خبرها آمده، میرجلال سیدجلالی، عضو هیئت مدیره انجمن قیر آذربایجان شرقی گفته بود ترکیه از اسفند  98 خرید قیر از ایران را متوقف کرده و اجازه صادرات این ماده را به کشور خود نمی دهد.
نوبتی هم باشه نوبت گرجستانه
به گفته این منبع آگاه ایران در سال 2018 حدود 105 هزار تن قیر به گرجستان و 35 هزار تن به ارمنستان صادر کرده بود، اما از آن زمان این کشورها قیر آذربایجان، روسیه و عراق را جایگزین ایران کردند و این بار نیز نوبت به گرجستان رسید.
سال گذشته بود که،  ایران نزدیک به یک میلیارد دلار صادرات قیر در کارنامه صادرات مشتقات نفتی خود ثبت کرد؛ که یک پنجم آن راهی ترکیه و گرجستان ‌شده بود.هفته گذشته مجلس شورای اسلامی معافیت مالیاتی صادرات قیر را لغو کرد؛ موضوعی که با هشدار اتاق بازگانی ایران نسبت به احتمال از بین رفتن بازارهای صادرات قیر ایران مواجه شد و امروز اولین بازخورد آن را در بازار صادرات قیر ایران دیدیم.
کار متوقف کردن مصالح ساختمانی ایرانی به این جا ختم نشده و قطعا با کمی عادی انگاری به چالش های جدید نیز وارد می شود. پیش از این رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفته بود. صنعت ساختمان ایران، از اعتبار منطقه ای و جهانی برخوردارند. اما چه شد که گرجستان تازه رها شده از چنگال کمونسیم به مصالح ساختمانی ایرانی «نه» گفته قطعاٌ جای بحث و بررسی بیشتر دارد. بر اساس آمار، کشورهای آفریقایی در زمینه محصولاتی مانند سیم و کابل، کاشی و سرامیک، شیشه تخت، سنگ ساختمانی، کلید و پریز، چینی و سرامیک، شیرآلات بهداشتی، وان و دوش، ظرفشویی، درب و پنجره، لوستر، سینک لوله و پروفیل حدود 10 میلیارد دلار از جهان واردات دارند. که باید دید سهم مصالح و تجهیزات ایرانی از 10 میلیارد دلار چقدر است.
«نه» گرجستان به مصالح ساختمانی ایرانی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه