« اقتصادسرآمد» ضرورت حرکت جهادی در بهبود اوضاع کشاورزی را بررسی می کند

راهکارهای تحقق شعاراقتصاد مقاومتی

سلاله صفایی  -  اقتصادسرآمد -  وزارت جهاد کشاورزی به منظور رفع نارسایی‌ها در بخش کشاورزی و در جهت اصلاح نظام اداری، کاهش تصدی‌های غیرضروری، ارتقای بهره‌وری و کارایی نیروی انسانی و مدیریت دستگاه‌های اجرایی، حذف موازی کاری‌ها و تجمع امور کشاورزی، دام، توسعه و عمران روستایی از ادغام دو وزارت خانه جهاد سازندگی و کشاورزی در سال 79 تاسیس شده است. با گذشت زمان اما، هر روز دو کلمه عنوان این وزارتخانه یعنی روحیه جهادی، و حمایت از کشاورز و بخش کشاورزی کمرنگ ‌تر از قبل شد. این عدم حمایت در هر زمان به شکلی نمود پیدا میکند و هم اکنون نیز در انتهای فصل برداشت برنج که کشاورزان از شالیزار‌های خود بیرون می‌آیند و زمان دیدن حاصل دسترنجشان است، اخبار قیمت‌های متفاوت، باید سبب آزار و دغدغه جدید روح و ذهن شان باشد. 
به گزارش اقتصاد سرآمد ، قطعات کوچک اراضی زراعی و عدم یکپارچه سازی مشکلی است که سال هاست دستان وزارت کشاورزی را بسته و هر زمان صحبت از مکانیزاسیون کشاورزی و یا روش‌های نوین آبیاری جهت کاهش قیمت تمام شده تولید محصول می‌شود، خرده مالکیت و عدم همکاری مالکان به عنوان مشکل اصلی خود را نشان می‌دهد. به راستی این همه فارغ التحصیل ترویج کشاورزی به چه منظور تربیت شدند؟ آیا فقط پول، حلال مشکلات است و کشاورز فقط زبان آن را می فهمد؟ «اگر به ما اعتبار بدهند» جمله معروف وزارت جهاد کشاورزی است که در هر مسئله‌ای خط بطلانیست بر خواسته‌های کشاورزان و کارشناسان. به راستی چه زمانی این اعتبارات تامین خواهد شد و تا کی مردم و کشاورزان باید زیر فشار این نبود اعتبارات بمانند. آیا همه مشکلات امروز بخش کشاورزی ما به علت نبود اعتبارات کافی است؟ تعداد زیاد فارغ التحصیلان این بخش که از دوران دانشجویی حاضر به کار و یا به عبارتی کاروزی آن هم بدون دستمزد هستند، به عنوان سرمایه این بخش محسوب نمی‌شوند؟ کشاورزی که با همه کاستی‌ها و نبود حمایت کامل در تمام مراحل کشت، تهیه بذر و کود، فروش محصول و در حوداث طبیعی باز با همت خود بر سر زمین مشغول کار است، شاید درک درستی از نحوه قیمت گذاری و یا راهکاری برای افزایش قیمت نداند، ولیکن با انجام یک طرح ترویج و جهادی قطعاً حاضر به همکاری خواهد شد زیرا که حاصل این امر، بهبود اوضاع معیشت کشاورزان، کاهش قیمت تولید محصول و افزایش کارایی و سهولت بهربرداری برای ایشان می‌باشد. حلقه گم شده ما این روزها شاید همین روحیه جهادی باشد که فقط در نشان رسمی این وزارت خانه به چشم می‌خورد. سیاست‌گذاری‌های نادرست و عدم حمایت در مرحله کشت وتولید با هزینه بالای تمام شده از یک‌سو و عرضه محصول بدون نظارت کافی بر بازار از سوی دیگر، گویای این مطلب است که شعار مرکز نشان رسمی این وزارتخانه، «همه با هم جهاد کشاورزی» این روزها سبب دلگرمی کشاورزان نیست. علیزاده شایق دبیر انجمن برنج دراین ارتباط گفت: «در حالی که بهترین برنج با حداکثر سه درصد خردگی در شمال کشور زیر 9 هزار تومان معامله می‌شود مشاهده می‌کنیم که همین برنج با درصد اختلاط زیاد و گاهی بالای 8 درصد در تهران با قیمت گران به مصرف کننده عرضه می‌شود. وزارت جهاد کشاورزی که باید حامی تولید باشد مسئول تنظیم بازار هم شده است که برخی سیاست‌ها باعث می‌شود تولید داخلی ضرر کند. وی افزود: از طرفی دیگر سازمان‌های زیادی با عنوان نظارت داریم که می‌توان به سازمان تعزیرات حکومتی، سازمان حمایت مصرف کنندگان و سازمان‌های متنوع بازرسی اشاره کرد. اما معلوم نیست تلاش‌های آنها در کجا باید کارساز باشد”.
یکی از وظایف سازمان تعزیرات حکومتی مبارزه با گران فروشی و عدم انطباق اجرت دريافتي با خدمات ارايه شده است. در این راستا قیمت برنج عرضه شده در تهران و شهرهای بزرگ بر مبنای هزینه اولیه به علاوه سود مشخص و هزینه حمل بود ولیکن به علل نامشخصی تغییر ناگهانی در این امر رخ داد. افزایش نامعقول قیمت برنج که در یک بازه زمانی خاص آغاز شد، شامل افزایش ناخالصی نیز شده و خواهان رسیدگی و بررسی بیشتر بود که به علت بی توجهی دستگاه‌های ناظر به حال خود رها شد.
پیشترعزت الله یوسفیان نماینده مجلس از وزارت کشاورزی انتقاد کرده و گفته است:» کشاورزها خرد خرد برنج را برداشت می‌کنند و تعیین کننده قیمت نیستند، و هیچ تشکیلاتی ندارند و گردش مالی بازار قیمتی را تعیین می‌کند و اگر خانه شالی کوبی بروید هیچ کجا کشاورز تعیین کننده قیمت نیست». یوسفیان افزود:»کشاورزان با اکراه برنج می کارند، کشاورز بدون تبدیل کاربری زمینش را فروخته و ویلاسازی صورت گرفته است”. 
وزارت کشاورزی از سوی دیگر در اقدامی عجیب کشت برنج را در برخی استان‌ها ممنوع کرد و کشت‌های جایگزین اقتصادی و کار ترویجی مشخصی نیز در این استان‌ها انجام نشد. به همین سبب در استان‌های جنوبی مانند فارس و سیستان و بلوچستان همچنان برنج کشت شده و حتی امسال شاهد افزایش تولید برنج نسبت به سال گذشته بوده‌ایم. مطابق اظهارات خاکسار مدیر کل دفتر غلات جهاد نیاز امسال 3 ملیون تن است که بالای 2.2 ملیون تن در داخل تولید می‌شود و کمتر از 800 هزار تن آن باید به صورت واردات تامین شود.
 اقتصاد مقاومتی با روحیه جهادی به نتیجه می‌رسد و مسئولان برای تحقق خواسته مقام معظم رهبری بایستی با روحیه جهادی مشکلات بخش کشاورزی کشور را برطرف کنند و همانطور که در تهران، بزرگراه امام علی در مدت 2 سال در بافت متراکم شهر با حدود هفت‌هزار معارض به اتمام رسید، می‌توان جهت تامین برنج، یکی از غذای‌های اصلی مردم ایران، با اجرایی کردن طرح یکپارچه سازی اراضی، مشکل خرده مالکیت‌ها را حل نمود و با افزایش راندمان تولید به سمت خودکفایی در تولید این محصول حرکت کرد. 
* کارشناس اقتصادی
 راهکارهای تحقق شعاراقتصاد مقاومتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه