بررسی «اقتصاد سرآمد» از دیدگاه منتقدان به اخذ مالیات از خودروهای خارجی

ایرادات اجرایی شدن مالیات خودروهای وارداتی

اعظم زندیه - اقتصادسرآمد- بر اساس بند الحاقی 7 تبصره 6 ماده واحده لایحه بودجه سال 1400، همه مالکان حقیقی و حقوقی انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که در پایان هر سال مجموع ارزش آن ها بیش از 10میلیارد ریال (یک میلیارد تومان) باشد مشمول مالیات سالانه خودرو  خواهند بود. دریافت مالیات از خودروهای گران‌قیمت از وعده‌های نمایندگان مجلس یازدهم بود که به نظر می‌رسد این روزها با تصویب بودجه سال  1400 شکل اجرایی به خود گرفته و قرار است شاهد اخذ مالیات از این دست خودروها در کشورباشیم، اما به نظر کارشناسان، این طرح ایراداتی هم دارد که اجرایی شدن آن را در هاله‌ای از ابهام فرو برده است. که ممکن است مشکلاتی را برای دارندگان این نوع خودرو به همراه داشته باشد. که با مخالفت هایی نیز همراه شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، در شرایطی برخی طرح اخذ مالیات از خودروهایی با ارزش ریالی بیش یک میلیارد تومان را عاملی برای کسادی بازار عنوان می‌کنند که براساس تعرفه اعلام شده، دارنده یک خودرو 5/1 میلیارد تومانی سالانه ملزم به پرداخت تنها پنج میلیون تومان یا مالک یک خودرو با ارزش 8/4 میلیارد تومانی در نهایت سالانه 92 میلیون تومان مالیات خواهد پرداخت؛ لذا به نظر نمی رسد این مالیات ها برای کسانی که توانایی خرید خودروهای میلیاردی دارند، باز مالی زیادی به بار بیاورد.  
مصوبه مجلس به وضوح مشخص کرده که، خودروهایی تا یک میلیارد تومان رزش مالی، معاف از پرداخت مالیات سالانه هستند. اما  مالک خودرویی که ارزش ریالی روز آن یک میلیارد و 200 میلیون تومان باشد، دو میلیون تومان بایستی مالیات بپردازد. چنانچه ارزش خودرو 5/1 میلیارد تومان باشد بایستی سالانه پنج میلیون تومان مالیات به صندوق دولت واریز کند.
به این ترتیب مالکان خودروهایی با ارزش سه میلیارد و 500 هزار تومان، بایستی سالانه 41 میلیون تومان مالیات پرداخت کنند و دارنده خودرو با ارزش سه میلیارد و 900 هزار تومان، پرداخت سالانه 62 میلیون تومان مالیات پرداخت کند.
نمایندگان مجلس به مسائل اقتصادی اشراف ندارند
امیرحسن کاکایی استاد دانشگاه و کارشناس دیرین صنعت خودرو یکی از منتقدان این طرح است که در این زمینه  به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: خوشبختانه  در ماه‌های اخیر مجلس یازدهم نشان داد که قصد دارد کارهای اقتصادی مهمی را انجام دهد و در برخی موارد اقدامات مثبتی نیز انجام داده است. اما از آنجا که نمایندگان بر کل قوانین و مقررات صنعت و اقتصاد اشراف کامل ندارند. برخی اقدامات و مصوبات را رقم می زنند که بعضاُ برای اقتصاد کشور چندان مناسب نیستند. 
ریشه گرانی های امروز کجاست
وی با بیان این نکته که اگر در یک نظام اقتصادی به‌تدریج موانعی ایجاد شود، تلاش خواهد شد تا جبران مالیات از جیب دیگران تامین شود، افزود: تکیه بر اعتقادات پوپولیستی مانند این که از خودروهای وارداتی مالیات می‌گیریم و آن را به نفع فقرا هزینه می کنیم قطعاُ ریشه در مباحث اقتصادی نداشته و این افراد پولدار که معمولاً بزرگ و تولیدکننده یا تاجر هستند، مالیات پرداخت شده را  از جیب مردم جبران می‌کنند. گرانی های اخیر نیز رهاورد این قبیل تصمیم سازی هاست.
بی تاثیر بودن اخذ مالیات از خودروهای وارداتی بر اقتصاد 
کاکایی با بی تاثیر دانستن اخذ مالیات از بخشی محدود و تحمیل هزینه ها از این رهگذر بر مردم، تصریح کرد: شیوه های مقطعی هرچند درآمد مختصری هم برای دولت ایجاد می کند اما این درآمد نیز از ارزش اقتصادی برخوردار نیست، این در حالی است که کارهای مهم‌تراقتصادی نیازمند تصمیم گیری مجلس هستند که توجهی به آن ها نمی شود. طرحی نظیر ساماندهی صنعت خودرو نیز که از ماه ها پیش به طرح آن پرداختند و از نظر کارشناسان امر دارای ضد و نقیض های فراوانی است.
نمایندگان مردم در پارلمان کشورمان با تصمیم اخیر  خود به جهت اخذ مالیات از خودروهای وارداتی دارای ارزش مالی بالای یک میلیارد مشخص نکرده اند که آیا اخذ مالیات شامل خودروهای پاک یا هیبریدی هم خواهد شد یا خیر؟ چرا که در طرح های شهری نظیر اخذ عوارض به مناطق مرکزی در این باره تصمیماتی گرفته شده و این دست خودروها از پرداخت عوارض سالانه معاف شده اند.که اگر توجه نشده باشد نمایندگان مجلس انگیزه واردات این قبیل خودروها را نزد صاحبان آن به صفر تقلیل می دهند.
از سوی دیگر در چند سال اخیر سازمان تاکسیرانی کشور با همراهی اتحادیه کشوری تاکسیرانی، اقدام به وارد کردن تعداد زیادی تاکسی هیبریدی به کشور کرد و خودروها را در اختیار تاکسیرانان قرار داد. نمایندگان پارلمان کشور به این سوال نیز پاسخ دهند که آیا راننده تاکسی که تامین ملزومات معیشت خود وخانواده برای او به سختی افتاده نیز باید سالانه مبالغ یاد شده را به فراخور نوع خودرو خود پرداخت کنند؟.
با اعلام ممنوعیت واردات خودرو از مرداد ماه سال 97 خودروهایی که تا پیش از آن با تعرفه، مالیات و عوارض بالا در بازار خودرو کشور عرضه می‌شد، در دوران تحریم و ممنوعیت واردات، قیمت‌های میلیاردی به خود گرفت. اکنون نیز مجلس برای خودروهایی که نام لوکس بر آن‌ها می‌گذارد، تصویب کرده تا در سال آینده با تعرفه‌ای مشخص به دریافت مالیات‌ از این خودروها بپردازد. به گفته کارشناسان و فعالان این صنعت، اخذ مالیات درعین ممنوعیت واردات، با تبعات زیادی در بازار همراه خواهد بود. از جمله این تبعات کاهش انگیزه خرید این خودروها است. مشتریان محصولات خارجی طبق مصوبه مجلس باید به‌طور سالانه مالیات مشخصی را به دولت بپردازند که این مالیات جدای از مالیات‌های جاری محاسبه می‌شود؛ بنابراین هزینه مضاعفی را به خریداران محصولات خارجی تحمیل می‌کند.
 ایرادات اجرایی شدن مالیات خودروهای وارداتی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه