قانون منعی درباره ثبت نام سران قوا در انتخابات نگذاشته است

نیروهای نظامی از دخالت در انتخابات منع شده‌اند

سخنگوی شورای نگهبان گفت: دخالت نیروهای نظامی و نیروهای مسلح به مفهوم جهت‌گیری یا سوگیری سیاسی خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است.
به گزارش اقتصادیسرآمد عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اعلام این مطلب افزود: اعضای شورا هنوز مشغول بررسی بودجه هستند. نظر رسمی اعلام خواهد شد. از دوستان مجلس درخواست می‌کنیم که نظرات غیررسمی را اطلاع رسانی نکنند ما اینجا هستیم و اگر لازم باشد، اطلاع رسانی خواهیم کرد.
سخنگوی شورای نگهبان همچنین در خصوص حضور نظامیان در انتخابات گفت: منع قانونی برای نامزد شدن نظامیان در رویه‌های شورای نگهبان وجود نداشته و افرادی که نظامی بودند، البته اگر انتخاب شوند، دیگر نظامی نخواهند بود. البته دخالت نیروهای نظامی و نیروهای مسلح به مفهوم جهت‌گیری یا سوگیری سیاسی خلاف سیاست‌های کلی انتخابات بوده و ممنوع است.  
سخنگوی شورای نگهبان در خصوص ایرادات شورای نگهبان به لایحه بودجه۱۴۰۰ گفت: ایراداتی که در لایحه بودجه داشتیم، مشابه دوره‌های قبل بوده است، مغایرت‌هایی در اصول ۵۲ و ۵۳ که مربوط به تعیین ردیف و سقف بودجه وجود دارد که از ایرادات شایع است. علاوه بر این۱۰ مورد ایراد در اصل ۵۲، ۱۷ مورد در اصل ۵۳ و ۵ مغایرت با اصل ۷۵ داشتیم
کدخدایی خاطرنشان کرد: همچنین ۵ مغایرت با سیاست‌های کلی نظام، ۴ مورد مغایرت با نظر فقهای شورای نگهبانی مغایرت‌هایی در مورد تبعیض ناروا داشتیم.
 عضو شورای نگهبان اضافه کرد: کار شورای نگهبان برای بررسی بودجه ادامه دارد و ما ایرادات را ارسال خواهیم کرد.
کدخدایی در پاسخ به سوالی‌ درباره ممنوعیت ثبت‌نام سران قوا در انتخابات، گفت: قانون چنین منعی نگذاشته است و فقط افرادی که در امر اجرا و نظارت بر انتخابات مسئولیت مستقیم دارند، باید قبل ثبت‌نام استعفا بدهند.
سخنگوی شورای نگهبان درباره آخرین اقدامات برای برگزاری انتخابات در شرایط کرونایی، گفت: ما تابع قانون هستیم. جلسات هماهنگی برای آنچه در اختیار ما و وزارت کشور ‌است، برگزار شده است. در این زمینه صندوق‌ها قریب به ۱۵ درصد افزایش خواهد داشت و آنچه تاکنون ستاد مبارزه با کرونا اعلام کرده خطر شیوع ویروس بیشتر در تجمعات است و ما در تجمعات محدودیت داریم.
 کدخدایی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا دیدگاه امام خمینی (ره) در مورد فعالیت سیاسی نظامیان تاثیری در تصمیم اعضای شورا برای بررسی صلاحیت کاندیداهایی با سابقه سیاسی خواهد داشت؟ گفت: اگر رویه شورا را بررسی کنید منع قانونی برای حضور افرادی که سابقه نظامی دارند وجود نداشته و در ادوار مختلف افراد نظامی حضور داشتند و آنچه که قانون لحاظ کرده عدم منع ورود اینگونه افراد است. البته دخالت نظامیان که سوگیری داشته باشند قطعا منع شده است صرف نامزدشدن برای انتخابات منع قانونی نداشته است.
 نیروهای نظامی از دخالت  در انتخابات منع شده‌اند
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه