بررسی« اقتصادسرآمد» ازجای خالی پژوهش در زمینه انرژی های تجدیدپذیر

ضرورت توجه به سوخت پاک در سال پشتیبانی از تولید

اعظم زندیه - گروه انرژی اقتصادسرآمد- با ورود به قرن جدید اکثر کشورهای صنعتی در دنیا باور دارند که سریع‌ترین و ارزان‌ترین راه کاهش گازهای گلخانه‌ای توقف سوزاندن سوخت‌های فسیلی است. توقف سوزاندن سوخت‌های فسیلی مستلزم آن است که همه خودروها، منازل و کارخانه‌ها به برق پاک متصل شوند. اما انجام چنین کاری به آسانی گفتن آن نیست. برای این کار، مدل تولید برق فعلی باید تغییر کند و به شیوه پاک تبدیل شود. قطع مسلم ظرفیت فعلی برای نیاز آینده کافی نیست و باید دو یا چند برابر شود اما تغییر شیوه‌های فعلی و ایجاد ظرفیت برای دو برابر شدن آن حداقل به 40  سال زمان نیاز دارد.
کشورهای مختلف دنیا به منظور کنترل آلودگی ها از جمله آلودگی هایی که توسط اتومبیل تولید می شود یک سری استاندار گذاشتند، اولین استانداردی که توسط اتحادیه اروپا در سال ۱۹۹۳ گذاشته شد، استاندار یورو یک بود که بیان می کرد میزان ذرات معلق 14 صدم گرم بر کیلومتر و NOXها هم دهم گرم بر کیلومتر حد مجاز این گاز ها باشد و اگر از این حد مجاز بیشتر بود اجازه تولید اتومبیل داده نشود، در سال 1996 قوانین سختگیرانه تر شد و استاندارد یورو 2 را وضع شد که مقدار ذرات معلق کاهش پیدا کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، بر اساس برآوردهای دانشمندان دانشگاه برکلی کالیفرنیا که در پژوهش جامع 2020  انجام شده، اگر تمام خودروهای تولیدی تا سال 2030 برقی شوند،‌ و تمام منازل و کارخانه‌ها فقط از برق استفاده نمایند، امکانات فعلی جوابگوی برق مورد نیاز نخواهند بود. تنها 35 درصد از این افزایش ظرفیت برق را خودروها مصرف خواهند کرد. برای دو برابر شدن ظرفیت تولید برق مورد نیاز، علاوه بر ایجاد مزارع تولید برق به کمک انرژی باد و خورشید‌ بایدکارخانه‌های برق هسته‌ای احداث شوند و زیرساخت‌های ذخیره انرژی در باتری به وجود آید.
اهمیت گذر از سوخت های فسیلی 
علیمراد شریفی تحلیلگر صنعت انرژی کشورمان در گفت و گو با خبرنگار روزنامه افنصاد سرآمد در خصوص اهمیت گذر از سوخت های فسیلی به سوخت پاک، گفت: اگرچه سوخت های فسیلی رشد سریع اقتصادی جوامع بشری را به همراه داشته، اما انتشار آلاینده های ناشی از مصرف این سوخت ها، موجب بروز تغییرات آب و هوایی شده است. از سوی دیگر، منابع سوختهای فسیلی نظیر نفت،گاز، ذغال سنگ و اورانیوم به تدریج در حال کاهش است. 
جای خالی پژوهش 
در زمینه انرژی های تجدید شونده
 در ادامه با بیان این مطلب که،موضوع، پژوهش در زمینه انرژی های جایگزین و تجدیدشونده شامل انرژی خورشیدی و بادی ضروری  است، افزود: باید به منظور حداکثر کردن رفاه اجتماعی، یک مدل کنترل بهینه طراحی و با استفاده از روش الگوریتم ژنتیک، مسیرهای بهینه جایگزینی انرژی خورشید و باد به جای سوختهای فسیلی در طی زمان در ایران ترسیم شده و در سال 1400 و با توجه به منویات رهبری مورد توجه ویژه قرار بگیرد.
چشم انداز گذر از سوخت فسیلی تا سال 1409
شریفی تاکید کرد: نتایج تحقیق نشان می‌دهد در صورت ثابت ماندن هزینه تبدیل انرژی خورشیدی و بادی و در نظر گرفتن نرخ تنزیل اجتماعی 5 درصد، انتقال از انرژی‌های فسیلی به‌سمت انرژی خورشیدی و بادی در سال 77 سال پس از سال مبنا و با فرض کاهش50 درصدی هزینه تبدیل انرژی خورشید و باد در هر ده سال، این انتقال در سال 1409 باید عملیاتی شود.
او افزود: اما از آن جا که دوره گذار خودروهای بنزینی به برقی و تبدیل برق مورد نیاز منازل و کارخانه‌ها از سوخت‌های فسیلی به انرژی‌های پاک و تجدیدپذیر در طول 4 دهه و تدریجی خواهد بود، نیروگاه‌های برق دنیا با وقفه شدید و قطعی برق مواجه نخواهند شد.براساس گزارش اقتصادسرآمد، با این تفاسیر، بیشترین رشد تقاضا برای برق و انرژی پاک از سوی خودروهای برقی خواهد بود، در مقام دوم منازل و در مقام سوم کارخانه‌ها و صنایع سنگین قرار دارند که به طور تدریجی باید مصرف سوخت فسیلی را کاهش داده و به برق پاک و انرژی تجدیدپذیر روی بیاورند. با توجه به اینکه نیروگاه‌های فعلی تولید برق براساس فناوری‌های سده گذشته ایجاد شده‌اند، زمان خیلی کمی باقی مانده است. در دولت جدید آمریکا برنامه‌هایی برای صرف 2 هزارمیلیارد دلار برای زیرساخت‌های جدید پیشنهاد شده است که به احتمال زیاد در چهار سال آینده با جدیت بیشتری دنبال می‌شود.
اما در این بین نکته امیدوارکننده، کاهش قیمت‌ها در ساخت توربین‌های بادی، باتری‌ها و به طور کلی فناوری‌های تولید انرژی پاک است که همراه با مدل‌های کسب و کار جدید امکان توسعه فناوری‌های نطفه رویکردهای جدید به سوی منابع تجدید پذیر به جای تکیه صرف بر ذخایر رو به اتمام منابع تجدیدناپذیر شکل گرفت. به طور عمده انرژی های نو و تجدیدپذیر را در چهار بخش دسته بندی می کنند: انرژی های خورشیدی، انرژی باد، آب، امواج؛ انرژی زمین گرمایی و فن آوری هیدروژن؛ پیل سوختی و زیست توده. تحقیقات زیادی روی سوخت های فسیلی و منابع تجدیدپذیر انرژی انجام شده و نشان داده است که به دلیل تغییرات آب و هوایی و کمبود انرژی، باید استفاده از سوخت های فسیلی کم شود و در مقابل، استفاده از منابع تجدید پذیر افزایش یابد. 
تنوع بخشی به سبد انرژی، نیازمند آگاهی دقیق از پتانسیل های کشور در بهره مندی از حامل های مختلف و تحلیل آثار این امر استانرژی پاک و تجدیدپذیر را افزایش داده است. سیاست‌گذاری‌های دولت‌ها از جمله معافیت‌های مالیاتی طولانی‌تر برای انرژی‌های پاک، تعطیلی کارخانه‌هایی که زغال‌سنگ و سوخت‌های فسیلی مصرف می‌کنند و اقدام‌های مشابه می‌تواند بر دوره گذار از انرژی‌های فسیلی به انرژی‌های پاک تجدیدپذیر مؤثر واقع شود.
ضرورت توجه به سوخت پاک در سال  پشتیبانی از تولید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه