روی کارآمدن دولت سیزدهم، تعیین کننده سرنوشت خودرو، «اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

نهضت داخلی سازی خودرو با تکیه بر شعار سال 1400

گروه بازرگانی -فیروز اسماعیلی نژاد-  اعلام برنامه تولید خودرو از سوی وزارت صمت در شرایطی به سنتی همه ساله تبدیل شده و در ابتدای هر سال وزارت‌نشینان از آن رونمایی می‌کنند که این مساله در دنیا مرسوم نیست. در عرصه بین‌المللی مدیران ارشد هر شرکت خودروسازی با توجه به شرایط حاکم بر بنگاه تحت مدیریت خود برنامه تولید را اعلام می‌کنند بنابراین اگر قرار است برنامه تولید خودرو اعلام شود به طور طبیعی این مساله  در حیطه اختیار مدیران خود با این حال بسیاری از کارشناسان و دست اندرکاران صنعت خودرو روساز است نه وزارت صمت و حاکمیت کشور.
به گزارش اقتصادسرآمد،  براساس اظهارات محسن صالحی‌نیا معاون وزیر صمت و رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران  این وزارتخانه از برنامه تولید خودرو در سال 1400 رونمایی کرد. که بر اساس آن تولید یک میلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودرو برای سال‌جاری هدف‌گذاری شده است. آن طور که صالحی‌نیا گفته از این تعداد سهم دو خودروساز بزرگ کشور یعنی ایران خودرو و سایپا، یک میلیون و 100 هزار دستگاه و الباقی آن یعنی 150 هزار دستگاه نیز سهم خودروسازان خصوصی است. 
با توجه به مذاکرات برجامی و همچنین پایان دوره دوازدهم ریاست‌جمهوری، ابهامات زیادی را در مورد تعداد تولید محصولات خودرویی مطرح می‌کنند. به‌طوری‌که اگر مذاکرات برجامی نتیجه‌بخش و منجر به رفع تحریم‌ها شود به‌طور حتم تاثیر زیادی در تعداد تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز به‌خصوص بخش خصوصی خواهد داشت. 
اما مدیران ارشد وزارت صمت فارغ از شرایط حاکم بر شرکت‌های خودروساز در قامت سیاست‌گذار خودرویی هر ساله برنامه تولید خودرو را به خودروسازان دیکته می‌کنند.آنچه مشخص است برنامه تولید خودرو باید توسط مدیران عامل دو خودروساز بزرگ کشور و همچنین مدیران عامل شرکت‌های خودروساز خصوصی با توجه به وضعیت حاکم بر این شرکت‌ها اعلام شود نه این که وزارت صمت برنامه تولید خودرو را به نوعی به مدیران خودروساز دیکته کند. 
روی کارآمدن دولت سیزدهم، تعیین کننده سرنوشت خودرو 
مهرداد آریا، کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگارروزنامه اقتصاد سرآمد، با اشاره به 
شرایط حاکم بر اقتصاد و صنعت خودرو این روزها  در ایران گفت: مرداد 1400  عمر دولت دوازدهم به پایان می‌رسد و میهمانانی جدید راهی ساختمان پاستور خواهند شد، اتفاقی که می‌تواند زمینه‌ساز تغییر و تحولاتی در عرصه سیاست‌های کلی صنعت و بازار خودرو باشد. از آن‌سو اما قبل یا بعد از تغییر دولت احتمال دارد سرنوشت برجام و تحریم هم مشخص شود، که این ماجرا نیز نقشی اساسی در سمت و سوی صنعت و بازار خودرو طی سال جاری خواهد داشت. 
تکیه بر شعار سال در نهضت داخلی سازی خودرو
وی تصریح کرد: سرنوشت خودرو در سال جدید  را با توجه به شعار تعیین شده از سوی رهبر معظم انقلاب می‌توان با توجه به فاکتورهای مختلف بررسی کرد، به ویژه وضعیت تولید، خودروهای جدید، مشارکت‌های خارجی و فروش. در بخش تولید با زیرشاخه‌های مختلفی مواجه هستیم از جمله نهضت داخلی‌سازی و روند تامین قطعات از داخل و خارج. تولید و زیرشاخه‌هایش ارتباط مستقیمی با بود و نبود تحریم دارد، ضمن آنکه سرنوشت قیمت‌گذاری نیز در افت و خیز تیراژ قطعا اثرگذار خواهد بود.
اما و اگرهای نرخگذاری دستوری خودرو در 1400
آریا با یادآوری شعار تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها، افزود:  تداوم نرخ‌گذاری دستوری سبب ادامه‌دار شدن چالش تامین نقدینگی می‌شود و این موضوع روند تولید را کند خواهد کرد. طبق برنامه وزارت صمت بناست تیراژ خودرو در سال آینده در قالب بسته جهش تولید رشد کند. این بسته را وزارت صمت از چند ماه پیش تدوین کرده و حتی گفته می‌شود مجوز اجرای آن را نیز از دولت گرفته است. طبق این بسته تغییراتی در شیوه نرخ‌گذاری خودروهای داخلی رخ خواهد داد، به نحوی که احتمالا تعیین قیمت کم‌تیراژها به خودروسازان سپرده می‌شود.
لغو تحریم ها شاید در نیمه دوم سال 1400
این کارشناس صنعت خودرو که دیری است دستی بر آتش این صنعت د کشور دارد، گفت:  پیش‌بینی‌ها اما حکایت از احیای برجام و لغو تحریم در سال آینده دارد، هرچند البته برخی کارشناسان معتقدند این اتفاق شاید در نیمه دوم سال و با تغییر دولت رخ بدهد. لغو تحریم از دو جهت کلی می‌تواند بر تولید خودرو در کشور اثرگذار باشد. نخست اینکه روند تامین قطعات به واسطه ارتباط دوباره با خارجی‌ها، بهبود خواهد یافت و دوم آنکه با کاهش انتظارات تورمی و نزولی شدن نرخ ارز، هزینه تولید پایین می‌آید و تیراژ روند بهتری را طی خواهد کرد.
به گزارش اقتصادسرآمد، مقایسه آمار تولید خودرو در سال گذشته با هدف‌گذاری صورت گرفته برای سال  1400 رشدی 25 درصدی را نشان می‌دهد. رئیس هیات عامل ایدرو عدد تولید خودرو در سال گذشته را  حدود یک میلیون دستگاه عنوان می‌کند. تولید حدود یک میلیون دستگاه خودرو در سال گذشته در شرایطی محقق شده است  که در ابتدای سال گذشته وزارت صمت تولید  یک میلیون تا یک میلیون و 200 هزار دستگاهی را هدف‌گذاری کرده بود. هر چند آمارها از رشد 21 درصدی تولید خودرو در سال گذشته به نسبت سال پیش از آن حکایت دارد با این حال شاهد هستیم که به رغم این رشد تولید باز هم هدف‌گذاری صورت‌گرفته برای سال گذشته محقق نشده است.   بدون شک  اصلی‌ترین چالش این چند ساله شرکت‌های خودروساز بازگشت تحریم‌های صنعت خودرو و خروج شرکای بین‌المللی است. بی‌شک اگر تحریم‌ها لغو شود، موانعی که در حال حاضر خودروسازان با آن دست به گریبان هستند از مسیر تولید این شرکت‌ها برداشته می‌شود بنابراین تحقق تولید یک میلیون و 250 هزار دستگاه خودرو در سال‌جاری دور از دسترس نخواهد بود. اما اگر همچنان در روی همین پاشنه بچرخد و تحریم‌های صنعت خودروی کشور ادامه داشته باشد تحقق رشد تولید 25 درصدی در پایان سال 1400 در قیاس با سال گذشته با اما و اگرهایی همراه خواهد بود.
 نهضت داخلی سازی خودرو  با تکیه بر شعار سال 1400
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه