بررسی «اقتصادسرآمد» از اما و اگرهای ایجاد زیرساخت‌های رمز پول ملی در ایران

رسمیت رمز پول ملی در 1400 !

گروه انرژی - گزارش‌هایی ناشی از قطع و اختلال توزیع برق در برخی شهرها مانند تهران، گیلان، کرج، اراک، اصفهان، خوزستان، سمنان، قم و اردبیل حکایت دارد.اگر چه درخصوص دلیل قطعی برق در کلان شهرهای ایران نظرهای متفاوتی ارائه شده اما مصطفی رجبی‌مشهدی، سخنگوی صنعت برق ایران گفته بود که برخی خاموشی‌ها ناشی از کمبود سوخت نیروگاه‌ها است.در همین زمان شرکت توزیع نیروی برق تهران نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که علت اختلال در توزیع برق، مصرف بیش از حد گاز در هفته‌های گذشته بوده است. گفته می‌شود سوخت بسیاری از نیروگاه‌های ایران، گاز شهری است.این در حالی است که محمد عسگری، سخنگوی شرکت ملی گاز ایران با رد گفته‌های مسئولان وزارت نیرو مبنی بر کمبود گاز در نیروگاه‌ها تأکید کرد: «قطع برق به دلیل کمبود یا قطعی گاز صحت ندارد.». در پی این تأییدها و تکذیب‌ها در خصوص چرایی قطعی گاز نیروگاه‌های برق، برخی منابع خبری از افزایش استخراج بیت کوین به عنوان دلیل کمبود گاز برای تولید برق مورد نیاز نام برده‌اند؛ دلیلی که تاکنون سند قابل قبولی برای آن ارائه نشده است.
به گزارش اقتصادسرآمد، سخنگوی صنعت برق پیشتر از مصرف «غیرمجاز» برق توسط استخراج‌کنندگان ارزهای دیجیتال به عنوان عوامل افزایش مصرف برق در کشور نام برده بود. البته رجبی مشهدی با بیان این که برای استخراج رمز ارز محدودیت در حوزه برق وجود دارد گفت که چیزی حدود 2 درصد از برق صرف این موضوع می‌شود.
کارشناسان با توجه به نیاز استخراج کنندگان رمز ارزها به برق ارزان قیمت، معتقدند که این افراد در ایران برای رسیدن به هدفشان از تعرفه‌هایی نظیر کشاورزی، خانگی و صنعتی استفاده می‌کنند که این موضوع فشار مضاعفی را بر سیستم توزیع برق وارد می‌کند. از سوی دیگررضا اردکانیان، وزیر نیروی ایران خبر داده است که اوج بار این روزها در ایران ۳۸ هزار مگاوات تخمین زده می‌شود. از همین رو سخنگوی صنعت برق بر صرفه جویی 10 درصدی مردم در مصرف گاز طبیعی تأکید دارد با این وجود وزیر نیروی ایران وعده داده است مشکل قطعی برق به زودی رفع می‌شود.
سرنوشت رمز پول ملی در 1400
علی زنجانی مدیرخانه بلاکچین ایران در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد در خصوص استخراج بیت کویین در ایران به خبرنگار ما، گفت:  مدتی است که رمز ارزها به اقتصاد کشور ما ورود کردند. به طوری که می‌توان گفت بازار بورس، دلار و سکه جای خود را به بازار ارزهای دیجیتال داده و مردم شوق زیادی برای ورود و سود از این بازار دارند. بعد از کاربردی شدن ارزهای دیجیتال، بانک مرکزی هم بعد از دو سال به فکر از سر گرفتن بحث رمز پول‌های ملی افتاد و بعد از 3 سال سند طرح جامعیت رمز پول‌های ملی را مورد بررسی قرار داد. 
ضربه تعلل بانک مرکزی در به رسمیت شناختن رمز پول ملی
به گفته این کارشناس اقتصادی، بانک مرکزی در حال حاضر کارهای واجب تری از جمله مهار تورم و کاهش نرخ ارز دارد و موضوع رمز پول‌های ملی در اولویت نیستند. اما برخی خلاف این نظر را دارند و می‌گویند بانک مرکزی با تعلل دو تا 3 ساله برای رمز پول‌های ملی 10 سال عقب افتاده است.
البته به نظر می رسد نظرات ضد و نقیض کارشناسان ناشی از عدم شفافیت بانک مرکزی در زمینه رمز ارزها باشد.
آیا زیرساخت‌های رمز پول ملی در کشور فراهم شده است
این کارشناس در پاسخ به این پرسش که آیا زیرساخت‌های رمز پول ملی در کشور فراهم شده است؟ گفت: فراهم کردن زیرساخت‌های یک رمز پول ملی نیازمند پذیرش آن توسط عموم است. یک پول برای مورد پذیرش قرار گرفتن باید نگهداری و جا به جایی و مقیاس پذیری آن بالا باشد. بانک مرکزی هر کشور برای خلق پول به روش‌های جدید، باید نحوه استفاده از آن را فرهنگسازی کند. زیرساخت‌های لازم برای رمز پول‌های ملی فراهم نشده است. لذا استخراج بدون مجوز آن بار سنگین مالی را بر تامین نیرو در کشور را رقم زده است.
تسهیل مبادلات با رمز پول ملی
وی ادامه داد: هر چند استخراج رمز پول ملی شکل قانونی به خود گرفته است اما، زیرساخت‌های رمز ارز ملی باید هرچه سریع‌تر فراهم شود. بانک مرکزی در پی انجام عملیات‌هایی جهت تسهیل روند بازار رمز پول‌های ملی است، ولی همچنان در این زمینه به صورت ضعیف عمل می‌کند. ما می‌توانیم با استفاده از رمز ارزها به بسیاری از مبادلات تسهیل ببخشیم. رمز پول ملی حدود 10 سال نسبت به رمز پول‌های دیگر عقب افتاده است.
با ورود کشور به بازه پیک مصرف برق، اخبار استخراج ارز دیجیتال و بیت کوین بیش از پیش داغ و تأثیر این فرآیند بر میزان مصرف برق از اهمیت خاصی برخوردار شد. در حالی که وزارت نیرو مدام از تأثیر استخراج ارز مجازی بر شبکه سراسری برقی و سوءاستفاده فعالان این حوزه از قیمت ارزان برق در ایران شکایت داشت، فعالان این حوزه بر این باور بودند که در اعلام سهم استخراج کنندگان ارزهای دیجیتال در بالا بردن مصرف برق کشور و احتمال قطع برق به علت فعالیت آن‌ها اغراق شده است.
آن‌ها همچنین اعلام کردند با هدف جلوگیری از وارد آمدن کمترین فشار به هموطنان گرامی در فصل تابستان و در جهت همراهی با دولت و وزارت نیرو در ساعات اوج مصرف دستگاه‌های استخراج ارز دیجیتال خاموش می‌شود که این روند تا پایان روزهای گرم فصل تابستان ادامه می‌یابد. فعالیت کنندگان این حوزه از دوگانگی برخورد مسؤولان نیز انتقاد کرده و تقاضا کرده‌اند قانونی شفاف در این حوزه تعریف شود.
در یک سوی ماجرا، وزارت نیرو از آمار و ارقام نجومی مصرف برق توسط استخراج کنندگان ارز مجازی حکایت می‌کرد و می‌گفت برآوردها حاکی است که استخراج ارز دیجیتال 500 مگاوات در ساعت برق مصرف می‌کند و استخراج هر بیت کوین معادل مصرف 24 واحد مسکونی در سال است و در سوی دیگر فعالان این حوزه عنوان کرده‌اند که اگر آماری که ارائه می‌شود، صحت داشته باشد، یعنی در ایران 50 درصد بیت‌کوین دنیا تولید می‌شود.
 رسمیت رمز پول ملی در 1400 !
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه