فراموشی انرژی‌های تجدیدپذیر در قرارداد25 ساله،« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

زوایای دست یابی چین به انرژی‌های تجدید پذیر

گروه انرژی - اعظم زندیه - راشاتودی، گزارش جدیدی از بانک آمریکا نشان می دهد که چین با در اختیار گرفتن انحصار مواد معدنی کمیابی که برای تولید انرژی پاک مورد نیاز است، در فناوری انرژی‌های تجدیدپذیر از ایالات متحده بسیار سبقت گرفته است. این موضوع از آن جهت مورد توجه راشاتودی قرار گرفته که، سال های زیادی است امریکا در پی دستیابی به انرژی های پاک بوده است. 
به گزارش روزنامه اقتصادسرآمد، در این بین سا‌ل‌ها است که ایالات متحده و چین بر سر فناوری، تجارت و بازارهای سرمایه در حال جنگ بوده اند. تنش های اقتصادی بین این دو کشوربرتراقتصادی جهان در دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، شدت گرفت و منجر به تشدید تعرفه ها و محدودیت های تجاری شد. اما اکنون، افشای اطلاعات جدید در خصوص دستیابی به انرژی های پاک از سوی چین باعث شده تا واشنگتن دوباره سردرگم شود چرا که چین بسیار بیشتر از ایالات متحده برای تحقیق و توسعه درباره انرژی های تجدیدپذیر هزینه کرده است و به ظاهر به موفقیت هایی نیز در این زمینه دست یافته است.
بر اساس داده های BNEF بانک آمریکا در گزارش اخیر خود به آن استناد کرده است، به ازای هر دلاری که ایالات متحده بین سال های 2010 تا 2020 برای تحقیق در مورد انرژی های تجدیدپذیر هزینه کرده است، چین دو دلار هزینه کرده است و به همین دلیل سرمایه گذار برتر جهان در زمینه انرژی های تجدیدپذیر محسوب می شود.
در این باره آمریکا می گوید در این جنگ آب و هوایی جدید، چین امیدوار است که بر زنجیره های تأمین سلطه داشته و در تعرفه های تجاری مرتبط با کربن و سیاست های متمرکز بر تولید داخلی دست بالا را داشته باشد. به گفته مقامات آمریکایی در بین کشورهای مردمسالار که در زمینه سرمایه گذاری و تجارت همکاری می کنند واقعاً خوب عمل کرده است، اما در زمینه تحقیق و توسعه بسیار ضعیف عمل کرده و این جایی است که چین صریحاً یک رقیب بزرگ و یک تهدید بالقوه بزرگ اقتصادی و شاید ژئوپلیتیکی برای این کشور است.
قرارداد 25 ساله ایران - چین
 و انرژی های تجدید پذیر
محسن ابطحی استاد دانشگاه و فعال صنعت انرژی در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد در ارتباط با قرارداد 25 ساله ایران و چین و توجه به انتقال دانش انرژی های تجدید پذیر به ایران به خبرنگار ما، گفت: ایران، هم از نظر ژئوپولیتیک، هم از نظر جایگاه ژئواستراتژیک و هم از جایگاه ژئوانرژیک دارای امتیازات و برتری هایی است. از آن سو کشور چین هم دارای دانش و توان اقتصادی و تجاری بالایی است. پس ممکن است این دو کشور  در سایه تصویب و انعقاد یک قرارداد طولانی مدت و استراتژیک امتیازات بسیار زیادی را متوجه دو طرف کنند.
زوایای دست یابی چین به انرژی‌های 
تجدید پذیر
وی تصریح کرد: چین انحصار مواد کمیاب کره زمین را به دست آورده است و 80 درصد عناصر کمیابی را تامین می کند که ایالات متحده برای تولید صفحات خورشیدی، آسیاب بادی، باتری خودروهای برقی، تلفن های همراه، رایانه ها، سیستم های دفاع ملی، تجهیزات پزشکی و حتی فناوری های نفت و گاز استفاده می کند.
فراموشی انرژی‌های تجدیدپذیر 
در قرارداد25 ساله
به گفته ابطحی، سیاست های انرژی در کشور چین براساس مولفه هایی از قبیل مقررات برنامه بلندمدت و میان مدت توسعه انرژی تجدیدپذیر، قانون محافظت از انرژی، راهنمای توسعه برای صنایع انرژی تجدیدپذیر مقررات مدیریتی مربوط برای تولید انرژی از طریق منابع تجدیدپذیر مقررات مربوط به تولید تجهیزات مرتبط با انرژی باد، اقدامات مدیرتی لازم برای واگذاری پروژه های انرژی باد توضیح داده شده است و سیاست های انرژی در کشور هند براساس برنامه های پنج ساله، قوانین مربوط به برق، تغییرات آب و هوا و سیاست های موجود، سیاست های مربوط به سرمایه گذاری خارجی در انرژی تجدیدپذیر بنین گذارده اما باید دید دولت کلیددار ایران در انتقال دانش فنی انرژی های پاک به کشورمان در قرارداد 25 ساله سیااستی اتخاذ کرده اند یا خیر؟. براساس گزارش روزنامه اقتصادسرآمد، با این تفاسیر و با توجه به بخشی از قرارداد بین ایران و چین، گسترش همکاری دوجانبه اقتصادی و تجاری، تعامل بخش خصوصی و مناطق آزاد، افزایش اثرگذاری در حوزه‌های فناوری و گردشگری، مشارکت راهبردی در حوزه‌های اقتصادی، همکاری دانشگاهی و فناوری و علمی، بازنگری در همکاری‌های اقتصادی، حمایت از مواضع یکدیگر در مجامع منطقه‌ای و بین‌المللی، همکاری در مبارزه با تروریسم، گسترش همکاری نظامی و دفاعی و همکاری در زمینه‌های دیگر به‌عنوان ده هدف اصلی فهرست شده است، اما به نظر متن نهایی و جزئیات آن، سند جداگانه ای است. از طرف دیگر مدت قرارداد نیز مزید بر علت است. چون آن گونه که از اسم سند بر می آید این سندی ۲۵ ساله است که می‌تواند بستر را برای ایجاد یک قرارداد یک طرفه به نفع چین شکل دهد؟. این متن نشان می دهد که «بله» توجهی به انتقال دانش انرژی های تجدیدپذر به ایران نشده است. این قرارداد مصداق «بُرد -بُرد»برای کشور دوست و برادر چین است.
زوایای دست یابی چین  به انرژی‌های تجدید پذیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه