روند فزاینده مصرف برق داخلی و تعهدات خارجی صادرات آن، «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

قطعی زودرس برق در سال 1400

 گروه انرژی- اعظم زندیه - میزان مصرف آب و برق در این روزها که مردم با بیماری کرونا دست و پنجه نرم می‌کنند به طور فزاینده‌ای صعودی شده و می‌رود تا با تداوم آن مشکلات جدی را برای بخش تامین ایجاد کند و این درحالی است که راهکار کم هزینه و بدون زحمت پیشگیری از مصرف بی‌رویه روش‌های مدیریت مصرف است که پشتوانه‌ای برای فردا نیز به شمار می‌آید. که به نظر می رسد اراده ای برای آن نیست.
به گزارش روزنامه اقتصادسرآمد، به رغم  تازگی شروع گرما در بهار 1400 اما مصرف برق این روزها انگار ترمز بریده و مرزها را یک به یک پشت سر می‌گذارد به گونه‌ای که در تازه‌ترین آمار، افزایش یافته و می‌رود که کم کم وارد مدار پر مصرفی شود. روند فزاینده مصرف برق در سال گذشته و امسال در حالی آغاز شده است که کل ظرفیت تولید برق کشور به حدود هشتاد و سه هزار مگاوات رسیده و این میزان هم باید به مصرف داخل و هم بخشی برای اجرای تعهدات خارجی، صادر شود.
مصرف بالای یرق در سال گذشته نشان داد انگار وضعیت مصرف در داخل و آن هم در بخش غیر مولد خانگی جایی برای فعالیت بخش صنعت و نیز صادرات باقی نگذاشته و این احتمال می‌رود که بخش صادرات بازنده این میدان باشد. عمده دلیل مصرف بالای برق در سال 1399 شیوع کرونا اعلام شد که در سال 1400 نیز ادامه دارد و با این تفاسیر نباید امید به کاهش و یا مدیریت بسیار خوبی در زمینه مصرف برق در تابستان سال جاری را نیز داشت.
احتمال تکرار مشکلات برق در سال 1400
سید شمس الدین حسینی رئیس کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد در رابطه با احتمال تکرار مشکلات بروز پر مصرفی برق در سال 1400 با توجه به ادامه و گسترش بیماری کرونا به خبرنگار ما گفت: مشترکان پرمصرف برق امسال با افزایش چندباره تعرفه مواجه می شوند و در صورت تصویب تعرفه پیک بحران نیز، جامعه هدف این مصوبه بیشتر مشترکان پرمصرف خواهد بود.
افزایش تعرفه 7 درصدی برق 
از اول اردیبهشت
وی با بیان این مطلب که، مشترکان پرمصرف کسانی هستند که بیشتر از الگوی مصرف هر شهر یا منطقه سکونت خود، به مصرف برق می پردازند و تعداد این مشترکان، در روزهای گرم سال نسبت به دیگر روزهای سال، افزایش می یابد، افزود: بر اساس مصوبه قبلی هیئت وزیران در ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری ، 7 درصد به تعرفه برق همه مشترکان و 16 درصد به تعرفه برق مشترکان پرمصرف افزوده می شود. در واقع، مشترکان پرمصرف با افزایش 23 درصدی تعرفه برق مواجه خواهند شد.
جریمه در انتظار افزایش عجیب و غریب مصرف برق
حسینی افزود: علاوه بر این افزایش تعرفه ها، وزارت نیرو به هیئت دولت پیشنهادی را ارائه کرده که برای روزهای پیک تابستان 1400، تعرفه موقتی با عنوان تعرفه پیک بحران لحاظ شود تا این تعرفه موقت، نسبت به افزایش عجیب و غریب مصرف برق در ساعات پیک بازدارندگی ایجاد کند. اگر چنین مصوبه ای به تصویب هیئت دولت برسد، جامعه هدف آن، بیشتر مشترکان پرمصرف برق خواهند بود.
تاثیر شگرف کرونا بر مصرف آب و برق
 ادامه دارد
وی تصریح کرد: بخش آب هم دست کمی از برق ندارد و میزان مصرف آن به دو دلیل افزایش دمای هوا و الزام شست و شوی مداوم دست‌ها برای مقابله موثر با بیماری کرونا شدت یافته و این درحالی است که وضعیت بارش‌هانسبت به فروردین سال گذشته روندی کاهشی درپیش گرفته است.
بنابراین و طبق مصوبه هیئت وزیران در خصوص برق امید، مقرر شد تا 6 ماه به مشترکان پرمصرف فرصت داده شود تا به جمع مشترکان خوش مصرف که به میزان الگوی مصرف، به مصرف برق می پردازند، وارد شوند و در غیراین صورت، 6 ماه پس از آغاز اجرای برق امید، مشترکان پرمصرف جریمه شوند. این جریمه که یک افزایش تعرفه 10 درصدی است، با توجه به آغاز اجرای برق امید در ابتدای آبان ماه 1399 و فرصت 6 ماهه به مشترکان پرمصرف در این مصوبه، از ابتدای اردیبهشت ماه برای مشترکان پرمصرف لحاظ خواهد شد و با درنظر گرفتن افزایش 16 درصدی تعرفه مخصوص این مشترکان، مشترکان پرمصرف علاوه بر افزایش 7 درصدی تعرفه برق که برای تمامی مشترکان اعمال می شود، با افزایش 26 درصدی تعرفه از ابتدای اردیبهشت ماه مواجه خواهند بود.
برق از آن دسته انرژی‌های غیرقابل جایگزینی است که برای بدست آوردن آن انرژی و نیروی زیادی صرف می‌شود تا زندگی را راحت‌تر کند. با فقط 10 درصد صرفه جويي در مصرف برق مشكل قطع برق و خاموشي منتفي مي شود و اگر ميزان صرفه جويي به 20 درصد مصرف كنوني برسد بهاي برق مصرفي مشتركان در سطح مناسبي كاهش مي يابد. پیک مصرف آب و برق در استان تهران از 15 خرداد تا 15 مرداد است  اما به نظر می رسد امسال زودتر شروع شده است که با توجه به شرایط خاص موجود در جامعه، پیش‌بینی افزایش مصرف تا 4 میلیون متر مکعب در روز می‌رود که مصرف بسیار بالایی است. اما این آمار نگران‌کننده مصرف در بخش آب و برق در حالی است که می‌توان با اعمال روش‌های مدیریت مصرف پیشگیری‌های لازم را انجام داد.
قطعی زودرس برق در سال 1400
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه