رکود جهانی خودرو به ایران می رسد؟ «اقتصادسرآمد» بررسی می کند

بزرگ‌ترین انقباض‌ اقتصادی در راه ایران 1400

گروه صنعت معدن تجارت - اقتصادسرآمد - برندهای خودروسازی جهان این روزها برای حل مساله رکود خرید و همچنین تطبیق با سبک جدید زندگی در شهرهای متراکم، بخشی از بازار خود را به «فروش خدمت» به جای «فروش مالکیت» اختصاص داده‌اند. در این بین «خودروی اشتراکی» را نیز استارت‌آپ‌ها راه‌اندازی کرده بودند.نشریه اکونومیست در جدیدترین شماره خود به کسب و کار جابه‌جایی مسافر و تاثیر آن بر شرکت‌های خودروساز پرداخته است. 
به گزارش اقتصادسرآمد، در این گزارش آمده است که در دهه‌های پس از جنگ جهانی دوم شرکت‌های خودرو ساز قهرمانان بی چون و چرای اقتصاد حمل و نقل شخصی بودند. رقابت و اقتصاد ، خودروها را برای میلیون‌ها راننده در کشورهای صنعتی به وسیله‌ای به صرفه مبدل کرد. امروز اما این تصویر تغییر کرده است؛ به‌طوری‌که با ارزش ترین شرکت‌های فعال در تجارت جابه‌جایی مسافر تنها دو شرکت تویوتای ژاپن و فولکس واگن آلمان هستند. جلوتر از همه هم تسلا قرار دارد، یک شرکت آمریکایی که وسایل نقلیه الکترونیکی را به یک رقیب جدی موتورهای احتراق داخلی تبدیل کرده است. به این ترتیب پس از کندی شرکت‌های خودروسازی در واکنش به تسلا ،این شرکت‌ها در حال آشنایی با برقی سازی محصولات شان هستند. حالا هم اختلال دیگری در گوشه و کنار کمین کرده است؛ تغییر در عادات و تکنولوژی شرکت‌های خودروساز را مجبور کرده تا در مورد نحوه فروش، استفاده و مالکیت خودروهایشان تجدید نظر کنند.
رکود جهانی خودرو به ایران هم می رسد؟
مرتضی شجاعی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد، در واکنش به وضعیت رکود این صنعت در کشورمان با ادعای ایران در این بخش به خبرنگار ما گفت: سه غول خودروساز داخلی ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو 730 هزار و 362 دستگاه انواع محصولات سواری را به تولید رسانده‌اند تا در مقایسه با بازه زمانی مشابه سال گذشته تنها حدود چهار درصد افزایش تیراژ را تجربه کنند. آمار بیانگر تسری رکود این صنعت به ایران نیز هست.
وی درباره آخرین تحولات بازار خودرو ایران، افزود: 2 عامل کاهش اجتناب‌ناپذیر میزان تحویل خودرو در سال 1400 و موضع اخیر شورای رقابت مبنی‌بر افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات، افزایش حداکثر 5 درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد را رقم زد؛ هر چند همچنان بازار در شرایط رکودی و انتظار به سر می‌برد.
بازگشت اروپا ذوق زده‌اتان نکند
شجاعی با بیان این نکته که نباید از تلاش اروپایی‌ها برای بازاریابی و فروش محصولات شان در ایران ذوق زده شد، تصریح کرد: همکاری با شرکای خارجی بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های ایجاد شده طی 3 سال اخیر در زنجیره پایین دستی خودروسازان، بازگشت به عقب است. رکود انتظاری این روزهای صنعت خودرو به مراتب بهتر بازگشت بدون برنامه خودروسازان اروپایی به ایران است. بازگشتی که تنها مونتاژ به همراه داشته و از انتقال تکنولوژی در ان خبری نیست.
تجربه بزرگ‌ترین انقباض‌های تاریخ اقتصادی ایران در 1400
وی تاکید داشت: معضل اصلی همه بازارها ازجمله بازار خودرو در سال1400 کاهش قدرت خرید مردم خواهد بود و در سال جدید یکی از بزرگ‌ترین انقباض‌های تاریخ اقتصادی ایران را تجربه خواهیم کرد. از یک طرف مردم پول برای خرید ندارند و از طرف دیگر تولید‌کننده نیز قدرت مالی برای تولید ندارد و چنین شرایطی می‌تواند این گونه بازارها را در سال آینده به وضعیت خطرناکی سوق دهد.
ضربه مهلک به صنایع خودروسازی
شجاعی با یادآوری این مهم که، این وضعیت میزان زیان انباشته خودروسازان را به عدد قابل‌توجهی رسانده توقف ورود مشتریان جدید به بازار خودرو نیز می‌تواند‌ ضربه مهلکی به صنایع خودروسازی را وارد کند، گفت: تنها راه عبور از این بحران بالا نگه‌داشتن نرخ تورم است تا میزان بدهی این شرکت‌ها بی‌ارزش شده و بتوانند خودشان را نجات دهند اما مدل مدیریت خودروسازی مشکلات زیادی برای مجموع اقتصاد ایران به وجودآورده است و تاثیر آن بر بخش های مختلف قابل لمس است.کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: واقعیت آن است که در چنین شرایطی حتی برخی نتایج مثبت سیاسی یا مالی مانند برجام، اف‌ای‌تی‌اف یا حتی بازگشت شرکای خودروسازی خارجی نیز اگرچه می‌تواند از وخیم‌تر‌شدن اوضاع جلوگیری کند، اما مطلقا مشکلات صنعت خودرو را حل نخواهد کرد.
با ادامه این وضعیت و احتمال رخ دادن اتفاقاتی مانند «لغو ممنوعیت واردات خودرو»، «کاهش بیشتر قیمت خودرو در نتیجه افت نرخ ارز»، «رشد تولید خودروسازان» و البته شکل‌گیری کمپین‌های مجازی علیه خودروهای داخلی، طی سال آینده، خطر وقوع بحران تقاضا برای خودرو در سال آینده را جدی کرده و هیچ بعید نیست دولت باز هم مجبور به مداخله شود. در واقع اگر شرایط به شکلی پیش رود که مانند سال 94 محصولات خودروسازان روی دستشان بماند و «نه به خرید خودروی صفر» دوباره جان بگیرد، صنعت خودرو در آستانه زمین‌گیر شدن قرار خواهد گرفت و دولت چاره‌ای ندارد جز اینکه طرح نجات دیگری را به اجرا دربیاورد. ادامه رکود انتظاری پس از رکود تورمی  غفلت کردن از شرایطی است که می‌تواند به طرز وحشتناکی برای غول های خودرو سازان ایرانی گران تمام شود. چرا که خودروسازان جهانی  مانند تسلا با گذر از مواردی که به آن اشاره شد روش های جدیدی را جایگزین روش های قبل کرده اند.
   بزرگ‌ترین  انقباض‌ اقتصادی   در راه ایران 1400
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه