قیمت گذاری دستوری نقطه تقابل تحول دیجیتال فولاد،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

ضرورت تغییر نگاه قانونی به فولاد

گروه صنعت معدن و تجارت - با نگاهی به تحولات جهان در 200 ‌سال گذشته، رابطه تنگاتنگ بین انرژی ، اقتصاد ، فولاد و سیاست بین‌الملل به‌وضوح قابل مشاهده است. در پی انقلاب صنعتی و دستیابی به تولید انبوه فولاد و سپس اختراع ماشین بخار، زغال‌سنگ نقش تعیین‌کننده‌ای در توسعه صنعتی کشورهای اروپایی و تفوق سیاسی آن ها در مناطق مختلف جهان ایجاد کرد.اما در این بین مهم‌ترین موضوع در تحول‌سازی تحول دیجیتال یک سازمان است که باید اصلاح شود بنابراین در گام اول باید کارگروهی ملی برای تحول دیجیتال صنعت فولاد ایجاد شود، چراکه بدون اصلاح فرآیندها شاید با ایجاد تحول دیجیتال برخی هزینه‌ها کمتر شود اما مساله اصلی برطرف نمی‌شود و باعث دلسردی می‌شود. زمانی که در خصوص تحول دیجیتال صحبت می‌کنیم سه محوریت دارد که شامل کسب‌وکار، فناوری و فرهنگ است اما مساله‌ مهمی که سازمان‌ها برای اجرا با آن مواجه هستند، فرآیند است.به گزارش اقتصادسرآمد، زمانی که اراده بر آن قرار گیرد که تحول دیجیتال را درون‌سازمانی آغاز شود باید فرآیندها را جدی گرفت، چراکه اتفاقاتی که درون یک سازمان رخ می‌دهد از طریق فرآیندها پیاده‌سازی می‌شود. برای مثال اگر هدف‌گذاری دیجیتالی شدن برای صنعت فولاد وجد داشته باشد تا ارزش‌افزوده تولید فولاد به عدد خاصی برسد، این موضوعات در بحث فرآیندها خود را نشان می‌دهد و اگر فرآیند مناسبی وجود نداشته باشد، یا به نتیجه نخواهد رسید یا رسیدن به نتیجه مطلوب، با هزینه‌‌های به‌مراتب بیشتری رخ می‌دهد.مهمترین مساله این است که فرآیندها لزوما در خود فولاد قرار ندارند واین موضوع یک موضوع فراسازمانی و ملی است. این که تصور شود مسوول فرآیند دیجیتال در فولاد مبارکه فقط خود این شرکت است، چنین عقیده‌ای اشتباه بوده و مساله حاکمیتی است.
ضرورت تغییر نگاه قانونی به فولاد
محمد محرابیون محمدی مشاور پروژه‌های تحول دیجیتالی در خصوص اولین گام از ایجاد تحول دیجیتال در صنعت فولاد کشورمان به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: زمانی که موضوع حاکمیتی شود، ذی‌نفعانی که درون این فرآیندها باید درگیر شوند فراتر از مجموعه فولاد دولتی هستند و موضوع به بخش‎های دیگر مانند تولید سنگ‌آهن، بازارهای اولیه، بازارهای ثانویه کشیده می‌شود که در بحث فولاد بسیار حائز اهمیت است. زمانی که ما در خصوص فرآیندها صحبت می‌کنیم، باید حواسمان باشد که اکثرا ماهیت تامین دارند که علاوه بر اینکه فرآیند آنها اصلاح شود، باید قانون‌گذاری آن ‌هم تغییر کند.
قیمت گذاری دستوری نقطه تقابل تحول
 دیجیتال فولاد
وی به یکی از مشکلات صنعت فولاد پرداخت و افزود: قیمت‌گذاری مواد اولیه، مساله‌ای جدی برای صنعت فولاد است. زمانی که قیمت‌گذاری‌های دستوری کل فرآیند را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد نمی‌توا با اطمینان از تحول دیجیتال صحبت کرد؛ بنابراین در گام اول باید کارگروهی ملی برای تحول دیجیتال صنعت فولاد ایجاد شود. هدف این کارگروه، بررسی و بهبود مداوم فرآیندها با استفاده از فناوری‌های تحول‌آفرین است.
نقش تحول دیجیتال در بازار فولاد
محرابیان محمدی در ادامه، به این نکته نیز پرداخت که، فرآیندها به چند بخش تقسیم می‌شوند که شامل تامین‌کنندگان، تولید در خود مبارکه و بخش پایانی فروش و صادرات است و گفت: در فرآیند تولید، مقدار استفاده از مواد اولیه و کاهش مصالح دورریز مهم است تا به سودآوری بیشتری منجر شود که با استفاده از تحول و فناوری دیجیتال به ما کمک خواهد شد تا هزینه‌ها کمتر و بهره‌برداری افزایش پیدا کند.
متخصص مدیریت فناوری اطلاعات ادامه داد: پس از تولید، مسائل مرحله فروش در میان می‌آید. اگر قرار است محصول برای فروش به بورس کالا وارد شود، قیمت‌گذاری به چه شکل خواهد بود؛ بنابراین باید از مرحله تامین مواد اولیه تا فروش فرآیندها کشف و اصلاح شود. پس از تعریف فرآیندها و دیجیتال شدن آنها، نباید خودمختار کار کنند و باید با یکدیگر مرتبط شوند.محرابیان محمدی تصرح کرد: در مرحله‌ اجرا، فرآیندها را به یکدیگر مرتبط کنیم، پروتکل‌هایی که داده‌ها را از قسمت‌های مختلف با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند، باید تعریف‌شده باشد. اما نمی‌توان بدون توجه به این مشکلات به تحول دیجیتال دلخوش بود. بازوی تحول دیجیتال، فرآیندها هستند که  نیاز به توجه کافی و به دور از حاشیه دارند.دیجیتال سازی فولاد را باید در نگاه مدیران آن، در دهه 80 و 90 جست‌وجو کرد. استفاده از مدیران با دانش و بینش، استفاده از تکنولوژی برتر جهان، شایسته‌سالاری نسبی، نگاه صادراتی، داشتن استراتژی‌ها و برنامه‌های مدون و اجرایی، داشتن برنامه برای کل چرخه صنعت، از معدن گرفته تا‌ تولید ورق‌های گالوانیزه، ورق رنگی، شمش فولاد و فولاد آلیاژی و... با استانداردهای جهانی از جمله کارهایی بود که آن مدیران پایه‌گذاری کرده و مدیران بعدی بخشی از آن را اجرا کرده‌اند. اگر در صنایع دیگر نیز به همین منوال حرکت می‌کردیم، در واقع اقتصاد مقاومتی را معنا می‌کردیم و راه اقتصاد مقاومتی نیز از همین مسیر می‌گذرد.در این شرایط اما، در حالی که صنعت فولاد به‌رغم تحریم‌های سنگین هم صادرات قابل‌ملاحظه‌ای به کشورهای تراز اول جهان حتی در دوران تحریم‌ها دارد و هم طبق اعلان انجمن جهانی فولاد، ایران با ۱۳ درصد بالاترین رشد تولید در جهان را به‌رغم اپیدمی کرونا و تحریم‌ها داشته است. معنای این جمله این است که توانسته‌ایم صنعت فولاد را تا‌ حدودی به پیش ببریم. که دیجیتال سازی از جمله این پیشبرد ها در سالهای اخیر است.
ضرورت تغییر  نگاه قانونی به فولاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه