بررسی« اقتصادسرآمد» از متغیرهای تاثیرگذاربر روند کاهشی قیمت مسکن

ابهام در تکلیف عرضه و تقاضای مسکن

گروه راه و مسکن - تا چند سال پیش قیمتی که امروز برای رهن کامل یک آپارتمان 150  متری در خیابان فرشته پرداخت می شد، قیمت خرید آن بود. اما حالا برای رهن کامل یک آپارتمان بالای 100 متر در مناطق یک تا 3 باید بیش از یک میلیارد تومان پرداخت کرد.   البته رهن آپارتمان های میلیاردی تنها محدود به مناطق شمالی تهران نمی شود، واحد های نوساز در مناطق شرقی و غربی تهران نیز رهن های بالای یک میلیارد دارند . البته بیشتر قیمت این آپارتمان ها بیش از قیمت متوسط منطقه است.عدم پیش بینی قطعی از بازار مسکن نیز برخی از فروشنده های مسکن را دچار تردید کرده است. یکی از آپارتمان هایی که بالاتر از قیمت منطقه برای اجاره گذاشته شده است آپارتمانی 153 متری در نارمک است که مبلغ رهن پیشنهادی برای آن یک میلیارد و 100 میلیون است. 
این در حالی است که، اخبار منتشر شده بر کاهش قیمت مسکن در بازار دلالت دارد، معامله‌گران از تغییر مسیر بازار و رکود شدید معاملات خبر می‌دهند. بازار مسکن ایران حالا تغییر فاز داده است هرچند برخی از گزارش‌ها به نقل از فعالان بازار مسکن و رئیس اتحادیه مشاوران املاک بر کاهش قابل توجه قیمت‌ها در بازار دلالت دارد اما نکته مهم این است که معاملات مسکن متوقف شده و فروشندگان در فاز انتظار قرار دارند . فعالان بازار مسکن می‌گویند تردید معامله‌گران به انتشار اخباری در خصوص تصمیمات مجلس برای افزایش قیمت دلار بازمی‌گردد چرا که این اتفاق سبب شده است بسیاری با استناد به افزایش احتمال رشد قیمت‌ها دست از خرید بکشند.
بررسی میدانی اقتصاد سرامد نشان می دهد در مناطق شمالی تهران منطقه یک و منطقه 3 بیشترین میزان کاهش قیمت اتفاق افتاده است اما در مناطق دیگر تهران که مناطق مصرفی با قیمت‌های در دسترس‌تر برای خریداران تلقی می‌شوند، حجم کاهش چندان قابل ملاحظه نیست. یکی از مشاوران املاک در منطقه 3 در پاسخ به این سوال که آیا قیمت‌ها در ماه‌های اخیر تغییر کرده است یا خیر؟ گفت: در یک ماه اخیر قیمت‌ها در حدود متری 5 میلیون تومان کاهش را در این منطقه شاهد بوده است.
متغیرهای تاثیر گذاربر روند کاهشی
 قیمت مسکن
محمدعلی پورشیرازی کارشناس مسکن درگفت و گو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد درباره دلایل ریزیش  قیمت مسکن در پایتخت گفت: اوضاع سیاسی و اقتصادی در روند بازار مسکن تاثیر‌گذار است و طرح‌های دولتی باید هرچه سریع‌تر به این حوزه سروسامان دهند تا از میزان دل مشغولی‌های مردم کاسته شود.
وقتی سیاست وارد مسکن می شود
وی با بیان این مطلب که مسکن یک نیاز اساسی جامعه است اما در طول سال‌های اخیر از آن استفاده سیاسی شده است، افزود: بخش مسکن با 276 حوزه اشتغال در کشور ارتباط دارد به همین دلیل باید اقداماتی در جهت سروسامان دادن به این حوزه هرچه سریع‌تر صورت گیرد.
تا تکلیف معلوم نشود مسکن از ابهام
 خارج نمی شود
پورشیرازی تاکید کرد: فعالان بازار مسکن اما معتقدند تا زمانی که تکلیف احتمال بازگشت به برجام و انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشود بازار مسکن از حالت تردید و ابهام خارج نخواهد شد و نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی درباره روند حرکت قیمت‌ها داشت. اما بررسی ها نشان داده که میزان کاهش قیمت مسکن برای خریداران متوسط و واقعی بسیار اندک است و چندان قابل ملاحظه نیست.این کارشناس مسکن معتقد است،  کاهش قیمت مسکن در شرایطی رخ می‌دهد که عرضه مسکن با تقاضا برابر شود هرچند خروج سرمایه گذاران از بازار مسکن نیز در این تعادل موثر است اما با توجه به آمار و ارقام ارائه شده حجم تولید مسکن در ایران همواره کمتر از تقاضا در بازار بوده است.
تغییر جهت عامل اثرگذار بر رفتار دو سمت معاملات مسکن در فروردین‌ماه باعث شد اولین کارنامه ماهانه بازار املاک پایتخت در سال 1400 با «ریزش متغیرهای اصلی» رقم بخورد.
براساس گزارش اقتصادسرآمد،هرچند بخشی از کاهش حجم معاملات ناشی از تعطیلات نیمه اول فروردین و تعطیلات کرونایی بنگاه‌ها بوده اما «رفتار معنادار سمت عرضه و سمت تقاضا» طی هفته‌های اخیر بیانگر تاثیرگذاری «ریزش قیمت بازارهای موازی» بر جو بازار مسکن است. در حال حاضر انتظارات کاهشی در بازار ملک قوت گرفته است که همین تغییر جهت می‌تواند شروع برگشت قیمت مسکن از اضافه پرش باشد. دو گام سیاستی، تخلیه حباب را شتاب می‌دهد.
گزارش رسمی بانک مرکزی ازتحولات بازار مسکن شهر تهران در نخستین ماه 1400 طی روز گذشته نشان داد در ماه ابتدایی امسال، فرمان هدایت ملک بازها چرخش کرد. به این معنی که بازار ارز، سکه و سهام به عنوان عوامل بیرونی تاثیرگذار بر بازار ملک برخلاف چندماه گذشته که در مسیر افزایشی حرکت می‌کردند با چرخش 180 درجه‌ای، بازار مسکن را نیز به مسیر جدیدی هدایت کردند، مسیری که باعث سکته کامل در بازار مسکن شد. 
تحول بازار مسکن در ابتدای امسال حاکی از آن است که یک شوک کاهشی در انتظارات تورمی، توانست یک خوش‌بینی نسبی در میان بازیگران این بازار ایجاد کند و در نتیجه رکورد بیشترین کاهش قیمت مسکن در 18 ماه گذشته اتفاق افتاد بنابراین همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد اکنون بستر مناسب برای تخلیه حباب قیمت مسکن فراهم است. تجربه چند ساله نشان می‌دهد رقیب اصلی بازار مسکن، بازار پول است. به طوری‌که سرمایه‌گذارانی که ریسک گریز هستند و در عین حال تمایل به حفظ ارزش دارایی خود دارند معمولا یکی از دو بازار مسکن یا پول را انتخاب می‌کنند.
ابهام در تکلیف عرضه  و تقاضای مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه