زمان گشایش بازار خودرو رسیده است؟« اقتصادسرآمد» بررسی می کند

بازارخودرو پیرو نرخ«ارز»

 گروه صنعت معدن تجارت -  در اولین هفته از اردیبهشت سالل 1400 بازار خودرو با افت قیمت‌ها آغاز کرد؛ به‌طوری‌که قیمت خودرو نسبت به آخرین هفته فروردین افت 5/2 درصدی را تجربه کرد. خودرو نیز همراه با دیگر بازارها در شرایطی با کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و تورم انتظاری، افت قیمت را به خود می‌بیند که بسیاری از فعالان بازار پیش‌بینی می‌کنند که این روند ادامه‌دار خواهد بود.
به گزارش اقتصادسرآمد، منحنی قیمت خودروهای داخلی پس از یک ماه روند صعودی ، این روزها وارد فاز نزولی شده و احتمال می‌رود با توجه به کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز این روند ادامه یابد. طبق اخبار رسیده از بازار، قیمت خودروهای داخلی از ابتدای اردیبهشت، سیر نزولی به خود گرفته، تا جایی که در مقایسه با اواخر فروردین، حدود
5/2 درصد افت قیمت رخ داده است. این در حالی است که مرور بازار خودرو طی ماه گذشته نشان می‌دهد منحنی قیمت رو به رشد بوده است. این که چرا قیمت خودرو در بازار آزاد این روزها نزولی شده، بیش از هر مساله دیگری با روند رو به افت انتظارات تورمی و قیمت ارز در ارتباط است.
این در حالی است که با توجه به مذاکرات اخیر ایران، اروپا و آمریکا در وین بر سر مساله بازگشت به توافق هسته‌ای و برجام، امیدواری شهروندان به لغو تحریم‌ها افزایش یافته است. مرور اظهارنظرهای طرفین نشان می‌دهد مذاکرات وین، برجام را در مسیر احیا قرار داده و این امکان وجود دارد که ایران و آمریکا تا چندی دیگر تعهدات خود را در این سند بین المللی از سر بگیرند. با بازگشت ایران و آمریکا به برجام، تحریم‌ها یا حداقل بخش عمده آنها لغو می‌شوند، اتفاقی که جدا از تبعات اقتصادی آن، از جنبه روانی نیز روی بازارها اثرگذار خواهد بود. در واقع با احیای برجام و لغو تحریم، انتظارات تورمی شهروندان کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن، قیمت ارز نیز پایین می‌آید، موضوعی که روی بازار خودرو نیز اثرگذار خواهد بود.
خودرو چاره ای جز پیروی از «ارز» ندارد
ابوالفضل خلخالی کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، ضمن تائید روند کاهشی قیت خودرو در نخستین هفته از اردیبهشت سال1400، گفت:  تصور عموم مردم این است که برجام در آینده ای نه چندان دور احیا و تحریم‌ها علیه کشور لغو خواهد شد، بنابراین با کاهش انتظارات تورمی، قیمت ارز پایین می‌آید و خودرو نیز چاره‌ای جز پیروی از آنها ندارد. پیش تر نیز این اتفاق بارها افتاده، چه آنکه با بالا رفتن انتظارات تورمی یا افزایش قیمت ارز، منحنی قیمت خودرو صعودی و با افت این عوامل، مسیر نزولی در پیش گرفته است.
عوامل افت و خیز قیمت خودروها در بازار
وی با تاکید بر این مهم که، اگر روند اخبار مثبت برجامی کماکان ادامه داشته باشد، احتمالا انتظارات تورمی و قیمت ارز نیز آرام خواهند بود، موضوعی که می‌تواند به تداوم روند نزولی قیمت خودرو یا حداقل ثبات آن کمک کند، افزود: طغیان انتظارات تورمی و قیمت ارز، بازار خودرو را نیز تحریک خواهد کرد، به نحوی که باز هم شاهد افزایش قیمت در آن خواهیم بود. این البته در حالی است که عوامل دیگری هم روی افت و خیز قیمت خودروها در بازار اثرگذار است.
آیا سال 1400، سال گشایش بازار خودرو است؟
وی تصریح کرد: صنعت خودروی کشور در سال‌های 98 و 99 روزهای سختی را پشت سر گذاشت. در داخل کشور، مدیریت بازار خودرو به شکل درستی صورت نمی‌گرفت و تحریم‌های خارجی نیز از بیرون مزید بر علت شده بود تا صنعت خودروی کشور نه‌تنها به جلو قدم برندارد بلکه در بخش‌هایی دچار پسرفت و عقب‌ماندگی شود.
براساس این گزارش اقتصادسرآمد و با توجه به آن چه کارشناسان می‌گویند، نمی‌توان انتظار داشت که قیمت خودرو در سال 1400 با ریزش گسترده‌ای همراه باشد اما اگر برخی شروط بر بازار خودروی کشور حکم‌فرما شوند، می‌توان یک سیر نزولی با شیب کم را برای قیمت خودرو در سال 1400 پیش‌بینی کرد.
با این تفاسیر، قیمت خودروهای داخلی در حالی این روزها روندی رو به افت دارد که مرور بازار در 2 ماه گذشته نشان می‌دهد منحنی قیمت صعودی بوده است، درست عکس اتفاقات رخ داده در حدفاصل ابتدای آبان تا انتهای دی. تا قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در نیمه آبان 99، منحنی قیمت خودرو پی‌درپی صعود می‌کرد و مرزهای قیمتی پشت سر هم شکسته می‌شدند. مرور بازار خودرو پس از انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نشان می‌دهد قیمت خودرو تحت‌تاثیر کاهش انتظارات تورمی و قیمت ارز، افتی سنگین را تجربه کرد. محاسبات نشان می‌دهد قیمت خودروهای داخلی در آبان و نسبت به مهر، حدود 19 درصد افت کرده است. کاهش قیمت خودرو اما در فروردین ادامه نیافت، آن هم در حالی که در این ماه با توجه به تعطیلات نوروزی و همچنین تعطیلی‌های مربوط به شیوع ویروس کرونا، کرکره‌های بازار خودرو تقریبا پایین بود. طبق محاسبات انجام شده، متوسط قیمت خودرو در فروردین و در مقایسه با اسفند 99، چیزی حدود 5/7 درصد افزایش را به خود می‌بیند. حالا اما بازار خودرو، سیر نزولی به خود گرفته و باید منتظر ماند و دید در آینده و با توجه به احتمال احیای برجام و لغو تحریم، متوسط قیمت چقدر افت خواهد کرد.
 بازارخودرو پیرو نرخ«ارز»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه