پشت پرده پیچیده ارزهای دیجیتال در گفت و گوی «اقتصادسرآمد» با یک اقتصاددان

رمزارزها در انتظار سناریوی بورس 

گروه انرژی - اعظم زندیه - دلایل متعددی در شرایط امروز اقتصاد جهان و اقتصاد ایران وجود دارد که بر ضرورت پذیرش رمزارزها، ایجاد بسترهای مناسب در بازار داخلی و تدوین قوانین و مقررات و روش‌های مناسب تولید و معامله رمزارزها تاکید دارد. بررسی‌ها نشان می‌دهد فقدان زیرساخت حقوقی و ذات شفافیت‌گریز پدیده ارزهای دیجیتال، کار را برای احقاق حقوق مالباختگان و شاکیان پرونده‌های رمزارز تقریبا ناممکن کرده است. با سرایت ویروس کرونا به اقتصادهای بزرگ جهان، توجه به سرمایه‌گذاری در بازارهایی نظیر طلا و رمزارز شدت گرفته است. تا جایی‌که هر اونس جهانی طلا در مرداد سال گذشته به 2060  دلار رسید و بیت‌کوین هم اخیراً تا قله 64 هزار دلاری بالا آمد و اخیراً در محدوده ۵۰ هزار دلاری نوسان می‌کند.
براساس گزارش اقتصادسرآمد، در سال‌های اخیر در ایران نیز موج جدیدی از سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزها شکل گرفته که نسبت به آن بیم و امیدهایی وجود دارد. شاید مهم‌ترین دلیل استقبال مردم کشورمان از بازار رمزارزها، بهره‌مندی از افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت جهانی رمزارزها باشد؛ اتفاقی که ناشی از ارزش‌گذاری دلاری رمزارزهایی مانند بیت‌کوین است.
پذیرش رمزارزها و ایجاد سبد متنوع دارایی‌ها برای کاهش ریسک سرمایه‌گذاری ایرانیان است؛ زیرا ممنوع کردن رمزارزها، به معنای عدم حضور ایرانیان در این بازار نیست و این موضوع می‌تواند به خروج سرمایه‌ها منجر شده و مشکلاتی را در فعالیت با صرافی‌های خارجی ایجاد کند. ایجاد شرایط داخلی جهت معامله حرفه‌ای‌های بازار رمزارز به جای مراجعه به صرافی‌های خارجی، می‌تواند به کاهش سرمایه‌گذاری در بازارهای مسکن، خودرو، طلا و ارز و بورس کمک کند و در عین حال در مبادلات تجاری به اقتصاد ایران کمک کند و وابستگی و اتکا به دلار و ارزهای دیگر را کاهش دهد. 
اقتصاد ایران نباید از بازار رمزارزها و تحولات دیجیتالی غافل بماند زیرا همان‌طور که سکه طلا و نقره، اسکناس و ارزهای معتبر جهانی به تدریج جایگزین پول‌های قدیمی شدند، پول‌های دیجیتال نیز جایگزین پول‌های فعلی شده و به تدریج قیمت و ارزش بیشتری خواهند داشت و عدم حضور در این بازار، عملا به معنای عقب افتادن از سود این بازارهاست و نظام بانکی و صرافی کشور نیز از این بازار در حال تحول عقب خواهد افتاد.
سناریوی بورس در رمزارزها تکرار می‌شود؟
محمود جام ساز اقتصاددان کشورمان در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد، با تاکید بر این که رشد اقتصاد در ایران منفی است، اظهار کرد: با توجه به این رشد منفی، رونق بازار سرمایه و ارزش معاملاتی آن که روزانه به بیش از 10 هزار میلیارد تومان می‌رسد، باید حبابی باشد و اگر این چنین نبود رشد اقتصادی منفی نداشتیم، به خبرنگار ما گفت:  فارغ از دوران صعودی قیمت رمزارزها، ریزش‌های اخیر بازار ارز و کاهش قیمت بیت‌کوین،2 مؤلفه مهم برای افت تصاعدی ارزش دارایی برای سرمایه‌گذاران ایرانی بازار رمزارزها محسوب می‌شود. آخرین تحول قیمتی در بازارهای ارزهای دیجیتال نیز مربوط به سیاست‌گذاری اقتصادی آمریکا با رونمایی از یک بسته مالیاتی بود که نشان‌گر اثرپذیری و دهن‌بینی نرخ‌ها در این بازار دارد.
ریزش بی سابقه قیمت بیت کوین 
وی درباره ریسک چندین برابری رمزارزها در بازار بورس ایران، تصریح کرد: دراین باره، ریزش شدید قیمت بیت‌کوین که سابقه آن به ریزش 80 درصدی قیمت در حد فاصل دسامبر 2013 تا ژانویه 2015 و نیز ریزش 72 درصدی قیمت بیت‌کوین در سال 2018 باز می‌گردد، از یک سو و امکان کاهش نرخ ارز در ایران از سوی دیگر، بر فرض مصون ماندن از هرگونه کلاهبرداری و مسدودی، خطر کاهش ارزش دارایی مردم در این بازار را گوشزد می‌کند.
فقدان زیرساخت حقوقی و ذات شفافیت‌گریز ارزهای دیجیتال
محمود جام ساز در ادامه تصریح کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد، فقدان زیرساخت حقوقی و ذات شفافیت‌گریز ارزهای دیجیتال، کار را برای احقاق حقوق مالباختگان و شاکیان پرونده‌های رمزارز تقریباً ناممکن کرده است؛ حال آنکه این امر به دلیل مسدود شدن کیف پول برخی ایرانی‌ها در شرایط تحریم و افزایش کلاهبرداری‌ها از افراد ناآگاه و مشتاق به سرمایه‌گذاری در حوزه استخراج یا معامله رمزارزها بیش از سایر کشورهای جهان به چشم می‌خورد.
زوایای کمتر شناخته شده و پشت پرده پیچیده ارزهای دیجیتال
اقتصاددان و کارشناس بورس کشورمان با پرداختن زوایای پنهان ورود رمزارزها به بازار بورس ایران، گفت: زوایای کمتر شناخته شده و پشت پرده پیچیده ارزهای دیجیتال به لحاظ فنی، بازار رمزارزها را بستری ایده‌آل برای اقدامات مجرمانه‌ای نظیر پولشویی، تأمین مالی تروریسم، کلاهبرداری و تأمین منابع سایت‌های شرط‌بندی کرده و همین مساله ریسک سرمایه‌گذاری در معاملات رمز ارزها را افزایش داده است.
در ایران مدتی است گروهی از کارشناسان اقتصادی نسبت به تکرار سناریوی ریزش مردادماه 1399 بازار بورس در بازار ارزهای دیجیتال هشدار می‌دهند. استدلال این گروه، به اصلاح توأمان قیمت جهانی ارزهای دیجیتال و کاهش نرخ ارز بازمی‌گردد و از فقدان پشتوانه در ازای این دارایی پرحاشیه خبر می‌دهند. این در حالی است که برخی از سرمایه‌گذاران، برای فرار از ریسک بازار سهام و در امان ماندن از زیان‌هایی نظیر ریزش سال گذشته بازار سهام، وارد عرصه ارزهای دیجیتال شده‌اند.
بر اساس آن چه مطرح شد، امکان اثرپذیری قیمت‌ها در بازار ارزهای دیجیتال از سیاست‌های اقتصادی دولت‌ها، تمرکز بالای چینی‌ها در فرآیند استخراج و مدیریت آتی بازار، انتظار اصلاح عمومی قیمت‌ها و لانه‌گزینی کلاهبرداران در زوایای پنهان پدیده رمزارز، مخاطرات بین‌المللی برای کلیه سرمایه‌گذاران محسوب می‌شود و به همین دلیل اغلب کارشناسان سهم حداقلی برای ارزهای دیجیتال در سبدهای سرمایه‌گذاری قائل هستند.
رمزارزها در انتظار سناریوی بورس 
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه