هزینه بالای تعویض کاتالیست در ایران برای بسیاری از رانندگان یک مساله جدی است «اقتصاد سرآمد» بررسی می کند

کاهش تولید کاتالیست و خطر افزایش میزان آلودگی هوا

گروه صنعت معدن تجارت - کاتالیست‌ها معمولا فرآیندهای شیمیایی را تسهیل می‌کنند و نوعی تنظیم‌کننده و تبدیل‌کننده هستند. شرکت نفت و گاز سرو با بیش از یک دهه تحقیق و مطالعات تخصصی به دانش فنی موردنیاز برای تولید کاتالیست‌های موردنیاز صنایع دست پیدا کرده است؛ در همین رابطه مدیر مهندسی فروش شرکت نفت و گاز سرو فراز و فرود‌های پیش روی در زمینه تامین مواد اولیه در برابر تحریم‌ها تا تولید و کسب سهم بزرگی از بازار داخلی را ترسیم می‌کند. کاتالیست‌ها سابقه کاربردی بیش از 90 ساله در صنایع دنیا دارند. در ایران نیز حدود 50 سال است که صنایع زیادی به این محصولات وابسته هستند، این امر باعث شده که علاوه بر خروج حجم زیادی ارز از کشور، وابستگی خارجی به این محصول حیاتی وجود داشته باشد. محصولی که فناوری تولید آن نیز بسیار پیشرفته بوده و دانش تولید آن در انحصار چند کشور معدود است.
به گزارش اقتصادسرآمد، صنعت خودروسازی وابسته به قطعه‌سازان است و در صورت عدم تولید قطعات، خودروسازی با مشکل جدی مواجه می‌شود اما کمترین توجه‌ها به سمت قطعه‌سازان است. با افزایش نرخ ارز بسیاری از صنف‌های تولیدی با مشکل روبه‌رو شدند که قطعه‌سازان هم یکی از آن ها بودند اما چالش جدی تر پرداخت نشدن بدهی خودروسازان است. بخش‌های مختلفی در شکل‌گیری صنعت نوین کاتالیست در ایران فعال بوده‌اند، اما در این میان فعالیت‌های شرکت دانش‌بنیان نفت و گاز سرو در زمینه تولید کاتالیست چشمگیرتر از سایرین بوده است. سرعت پیشرفت این شرکت در رفع موانع پیش رو برای رسیدن به شرایط مطلوب حاکی از گرفتن بازار داخل از تولیدکنندگان خارجی در عرصه تولید این محصول استراتژیک است. ایران با 10 مجتمع پالایش نفت، حجم بالایی از «کاتالیست فرآیند تولید گاز هیدروژن» را مصرف می‌کند. علاوه بر این، در حوزه فولادی نیز با وجود نزدیک به 30 مجتمع طرح و فعال تولید فولاد که جملگی نیازمند کاتالیست برای تولید آهن‌اسفنجی و محصولات فولادی هستند، در هر دو حوزه تمامی ‌تولیدات به کاتالیست وابستگی شدیدی دارند.
مسبب کاهش تولید کاتالیست در کشور
رضا رضایی، عضوهیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان، در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد در خصوص معضلات تولید کاتالیست درایران به خبرنگار ما، گفت: تقاضا برای کاتالیست در کشور پایین است و این سبب شده که این قطعه به تولید انبوه نرسد. خودرو‌های کارکرده که نیز باید نسبت به تعویض کاتالیست اقدام کنند متاسفانه به آن توجهی نشان نمی دهند تا با افزایش تقاضا تولید آن نیز افزایش پیدا کند و این روند سبب کاهش قیمت کاتالیست در ایران شود.
نبود دانش فنی ساخت کاتالیست نزد
 قطعه سازان ایرانی
وی به نبود دانش فنی ساخت کاتالیست نزد قطعه سازان ایرانی اشاره کرد و گفت: تولید کاتالیست پیچیدگی‌های خاصی دارد که نیاز به ورود دانش و تکنولوژی‌های جدید است. در حال حاضر تولیدکنندگان و وارد کنندگان کاتالیست در ایران با چالش‌های جدی مواجه هستند و سرنوشت برخی خودروهای ناقص خودروسازان داخلی نیز به این قطعه وابسته است. 
تصور اشتباه رانندگان در حذف
 کاتالیست از خودرو
رضایی با انتقاد از این موضوع که، برخی از رانندگان کاتالیست را یک قطعه بی مصرف می‌دانند و عقیده دارند که کاتالیست نفس خودرو را می‌گیرد و آن را از خودرو جدا می‌کنند، تاکید کرد: این تصور اشتباه علاوه بر افزایش گازهای سمی سبب کاهش عملکرد بهینه خودرو می‌شود. کاتالیست از لوازم مصرفی خودرو محسوب می‌شود و بسته به نوع سوخت مصرفی خودرو حدود 4 سال است و پس آن نیاز به تعویض دارد اما به دلیل گران بودن این قطعه بسیاری از تعویض آن سر باز می‌زنند. تمام شدن عمر کاتالیست سبب می‌شود که میزان آلودگی هوا 5 برابر افزایش پیدا کند. همچنین سلامت کاتالیست در معاینه فنی خودرو مهم است و بیشتر خودروها در معاینه فنی به دلیل تولید آلایندگی مردود می‌شوند.
خطرحذف کاتالیست بر میزان آلودگی هوا
این عضو هیات مدیره انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه سازان، خاطرنشان کرد: هزینه بالای تعویض کاتالیست در ایران برای بسیاری از رانندگان یک مسئله جدی است. از طرفی مشکلات متعدد در واردات آن و همچنین تولید داخلی سبب شده که خودروهای زیادی در کارخانه‌ها دپو شوند و فرصت تجاری سازی را از دست بدهند. خودروها نقش مهمی در افزایش آلایندگی در کلان شهرها را دارند که باتوجه به کمبود کاتالیست در ایران کنترل آن مشکل خواهد بود و باید دید دولت برای حل این مشکل چه کمکی به تولیدکنندگان کاتالیست خواهد کرد.  راه اندازی خط تولید کاتالیست در ایران عمر درازی ندارد. گرچه نیاز خودروسازان داخلی به این قطعه مهم از طریق واردات و تولید داخل برطرف می‌شود اما به نظر می‌رسد تولیدات و واردات جواب گوی نیاز خودروسازان نیست و خودروهای ناقص کف کارخانه به این قطعه نیاز مبرمی دارند. قطعه سازان داخلی سال‌ها است که معوقات زیادی از خودروسازان دارند و این سبب شده که برای تامین مواد اولیه با چالش جدی مواجه شوند. از طرفی تحریم‌ها و موانع نقل و انتقال ارز نیز یکی از دلایلی است که قطعه سازان را برای تولید مواد اولیه با مشکل جدی رو‌به‌رو کرده است. چندی پیش مدیران سایپا و ایران خودرو خواستار تعویق استاندارهای یورو5 شدند که یکی از دلایل آن کمبود کاتالیست در ایران بود. به نظر می‌رسد خطوط تولید کاتالیست در کشور موفق یه رفع نیاز خودروسازان نشده‌اند.
کاهش تولید کاتالیست و خطر افزایش میزان آلودگی هوا
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه