بررسی «اقتصادسرآمد» از تغییر نگاه به عرضه مسکن

نوبت به ارزان فروشی مسکن رسید

گروه اقتصاد جامعه - رفتار مدیران‌ بخش مسکن در واکنش به دو رویکرد مهم بازار ملک در ابتدای سال جاری، به رنگ «سبز» تغییر وضعیت داد. بررسی ها با استناد به شاخص نشان‌دهنده انتظارات فعالان ساختمانی از آینده بازار مسکن نشان می‌دهد، شاخص انتظارات این گروه از فعالان بازار مسکن نسبت به یک‌ماه آینده وهفته‌های پیش رو از رنگ «قرمز» در ماه پایانی سال گذشته به رنگ «سبز» در ابتدای اردیبهشت ماه تغییر کرده است. این تغییر رنگ ناشی از بهبود انتظارات فعالان ساختمانی در راستای واکنش آنها به بروز اثر دو رویداد بر تحولات بازار ملک به نظر می‌رسد. حسگر بازار ساخت‌وساز از تغییر نگاه سمت عرضه به آینده مسکن خبر می‌دهد. شاخص «انتظارات فعالان ساختمانی» که در ماه پایانی سال گذشته وارد فاز بدبینی شده بود، در اولین نظرسنجی 1400 از مدیران این حوزه، به سطح قابل قبولی در فاز امیدواری رسیده است. سرمایه‌گذاران ساختمانی به دو علت، نسبت به ماه‌های آتی خوش‌‌بین شده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، سازنده‌ها و فعالان ساختمانی رویداد جدید را به عنوان یک نشانه مثبت برای هفته‌ها و روزهای پیش‌روی بازار مسکن وساختمان پیش‌بینی کرده و این موضوع در بهبود شاخص انتظارات آن ها از آینده بازار موثر بوده است. چرا که سازنده‌ها می‌دانند کاهش سرعت رشد قیمت مصالح و ثبات قیمت در بازار مصالح یکی از عوامل مهمی است که می‌تواند در خاتمه بخشیدن به جهش قیمت مسکن موثر واقع و باعث شود فاصله بین قدرت خرید متقاضیان و قیمت تمام شده مسکن بیش از شرایط فعلی نشود و خریداران توان ورود به بازار و خرید داشته باشند.
از نگاه سازنده‌ها در صورتی که وضعیت بیرونی بازار مسکن به روال یک‌ماه اول این بازار ادامه داشته باشد یعنی نرخ‌ها در سایر بازارها کاهشی باقی بماند، زمینه‌های سفته‌بازی در بازار از بین برود که امیدواری برای فراهم شدن زمینه تعدیل قیمت مسکن نیز افزایش می‌یابد. این موضوع منجر به ورود تدریجی خریداران به بازار مسکن و کمک به کاهش عمق رکود در این بازار به نفع هر دو سمت عرضه و تقاضای ملک می‌شود.
پس از گران‌فروشی نوبت به ارزان فروشی مسکن رسید
محمد میرزائی کارشناس بازار مسکن، در ارتباط با روند و رویکرد جدید بازا مسکن به خبرنگار روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: آنالیز فایل املاک عرضه شده به بازار مسکن پایتخت نشان می دهد بعضی از مالکان برای فروش ملک خود به ارائه قیمت های پیشنهادی مناسب تر و پایین تر از قیمت میانگین منطقه روی آورده اند. 
امید به ساخت وساز برگشت
وی با بیان این نکته که، بهبود فضای بیرونی موثر بر بازار مسکن رویداد مهم و موثر دیگری در بهبود انتظارات سازنده‌ها از وضعیت بازار در روزها و هفته‌های پیش‌رو است، افزود: در شرایطی که به نظر می‌رسد تحت تاثیر تحولات بیرونی فضا برای ادامه جهش قیمت مسکن فراهم نیست، هم‌اکنون احساس سازنده‌ها نسبت به آینده بازار بهبود پیدا کرده است؛ چرا که آنها نیز دریافته‌اند که ادامه جهش قیمت‌ها در بازار نه تنها به زیان سمت تقاضای مسکن بلکه به ضرر سمت عرضه نیز هست، چرا که به دلیل ناتوانی خریداران در تامین هزینه مسکن، رکود در این بخش عمیق‌تر خواهد شد و واحدها به فروش نخواهند رسید.
تعدیل قیمت زمین در راه است؟
کارشناس مسکن در ادامه یادآور شد: از سوی دیگر امیدواری برای تعدیل قیمت زمین تحت‌تاثیر کاهش ریسک‌های غیراقتصادی و ریزش نرخ‌ در بازارهای اقتصادی از دیگر عوامل موثر در این زمینه است، چرا که کاهش ریسک‌های غیراقتصادی نه تنها منجر به تعدیل قیمت مسکن و مصالح ساختمانی می‌شود بلکه از ناحیه تعدیل قیمت زمین هزینه‌های ساخت را برای سازنده‌ها کاهش می‌دهد.
ثبات قیمت تمام شده مسکن در چندماه اخیر
میرزایی با تاکید  بر این که موضوع مهمی که در این زمینه موثر است به وضعیت قیمت تمام شده مسکن برمی‌گردد، به اقتصادسرآمد، گفت: شاخص مربوط به قیمت تمام شده مسکن نشان می‌دهد در فاصله انتهای سال گذشته تا ابتدای اردیبهشت ماه امسال شاخص قیمت تمام شده مسکن تقریبا ثابت بوده است. این نشان می دهد که  تحول چندانی نداشته و تقریبا ثابت باقی مانده است. این موضوع نیز عاملی است که به خوش‌بینی سازنده‌ها نسبت به آینده بازار کمک کرده است.
یکی از مهم‌ترین مشکلات بازار مسکن عدم تعادل میان واحدهای عرضه شده و تقاضای موجود در بازار است. به این معناکه اگرچه حجم زیادی از تقاضای مصرفی موجود در بازار به دلیل کاهش قدرت خرید از یکسو و الگوی مناسب مصرفی از سوی دیگر به دنبال خرید آپارتمان‌های کوچک متراژ هستند اما سمت عرضه (بسازوبفروش‌ها) به دلایل مختلف از جمله ضوابط شهرسازی و بالا بودن هزینه‌های ساخت‌وساز، تمایل بیشتری به ساخت واحدهای بزرگ متراژ دارند.
این روند طی سال‌های گذشته منجر به نابسامانی و عدم تعادل در بازار خرید و فروش مسکن شده است به‌طوری‌که به دلیل کمبود عرضه واحدهای کوچک متراژ، قیمت‌گذاری مالکان برای فروش آن ها نیز به گونه‌ای متفاوت رقم می‌خورد. معدود فایل‌های کوچک و میان متراژ در بازار نیز عمدتا با قیمت‌های پیشنهادی عجیب و غریب برای فروش عرضه شده‌اند. همین موضوع نیز پروسه خرید آن ها را برای متقاضیان حاضر در بازار دشوار کرده است.
نوبت به  ارزان فروشی مسکن رسید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه