بررسی « اقتصادسرآمد» ازچالش‌های تاثیر‌گذار زنجیره فولاد

حامل‌های انرژی و هزینه‌های بالای تولید فولاد

گروه انرژی - اصلاح قيمت حامل هاي انرژي از حساسيت بالايي در اقتصاد کشور به خصوص بخش صنعت برخوردار است. صنعت فولاد از جمله صنايع انرژي بر، سرمايه بر و نيازمند تکنولوژي بالا مي باشد که سهم بالاي انرژي در توليد آن (حدود 8 درصد) سبب مي شود که افزايش قيمت حامل هاي انرژي، قيمت تمام شده توليد و فروش محصول را تحت تاثير قرار دهد. لذا به علت وجود ارتباطات پسين و پيشين اين صنعت با ساير صنايع، تغيير قيمت فولاد آثار مهمي بر ساير بخش هاي اقتصادي و صنعتي نيز خواهد داشت. در صورت افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي آثار مستقيم اين سياست بر هزينه تمام شده صنعت فولاد در هر سال به صورت مشروط قابل تحمل خواهد بود.
به گزارش اقتصاد سرآمد، دليل مشروط بودن امر اين است که اگر بسته سياستي غيرقيمتي مانند اصلاح فرآيند، بهبود تکنولوژي توليد و اصلاح الگوي مصرف انرژي در واحدهاي صنعتي همزمان و به موازات سياست قيمتي به کار گرفته نشود، به دليل انباشت آثار تجمعي افزايش قيمت حامل هاي انرژي، احتمال ورشکستگي و تعطيلي واحدهاي صنعتي کشور وجود دارد.
امروزه فولاد و میزان استفاده از آن تاثیر بسزایی در رفاه و زندگی انسان در جوامع مختلف داشته و نقش بسیار مهم و اساسی در اقتصاد کشور‌ها ایفا می‌کند و به دلیل کاربرد‌های وسیع و گسترده آن در حوزه‌های مختلف صنعتی و سایر ابعاد زندگی بشر، به یکی از شاخص‌های اصلی توسعه‌یافتگی و صنعتی بودن کشورها بدل شده و در برنامه‌های توسعه اقتصادی کشورها، گسترش صنایع فلزی از اهمیت شایان توجهی برخوردار و تقاضای آن نیز در جهان رو به افزایش است. از این رو صنعت فولاد کشور از صنایع مهم، استراتژیک و تاثیر‌گذار بر اقتصاد کشور است و به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه‌ و بالفعل فراوان، می‌تواند نیازهای داخلی برای پیشرفت اقتصادی کشور در حوزه فولاد را تامین کرده و به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد، انرژی ارزان، نیروی انسانی متبحر و متخصص و وجود نسبی مواد اولیه در شرایط حاضر می‌تواند یکی از اقلام عمده صادرات کالاهای غیرنفتی کشور را تشکیل دهد.
متاثر شدن صنعت فولاد از حامل‌های انرژی
عباس آرگون عضوهیات نمایندگان اتاق تهران رابطه با متاثر شدن صنعت فولاد از حامل‌های انرژی به روزنامه اقتصادسرآمد، گفت: صنعت فولاد کشوراز صنایع مهم، استراتژیک و تاثیر‌گذار بر اقتصاد کشور است و به دلیل برخورداری از ظرفیت‌های بالقوه‌ و بالفعل فراوان، می‌تواند نیازهای داخلی برای پیشرفت اقتصادی کشور در حوزه فولاد را تامین کرده و به دلیل دسترسی به آب‌های آزاد، انرژی ارزان، نیروی انسانی متبحر و متخصص و وجود نسبی مواد اولیه (در شرایط حاضر) می‌تواند یکی از اقلام عمده صادرات کالاهای غیرنفتی کشور را تشکیل دهد.
اهمیت استراتژیک صنعت فولاد در کشور
وی با بیان این مطلب که، این صنعت مهم و استراتژیک دارای چالش‌هایی هم در زنجیره تولید است، افزود: یکی از این چالش‌های مهم مانند بخشی از دیگر صنایع در کشور، اقدام و مداخله دولت برای قیمت‌گذاری به‌صورت دستوری و تنظیم بازار با صدور بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌ها و ایجاد محدودیت‌های مختلف برای زنجیره فولاد است که مجموعه سیاست‌های تنظیم بازار دولت، نه تنها انتفاعی به مصرف‌کنندگان نهایی نمی‌رساند بلکه موجب بی‌اثر شدن کارکرد بورس کالا که قیمت‌ها در آن بر اساس عرضه و تقاضا و به‌صورت آزادانه تعیین می‌شود.
این حوزه نیازمند آزاد‌سازی و تعیین قیمت توسط مکانیزم بازار
این مقام مسئول تصریح کرد: در این حوزه نیازمند آزاد‌سازی و تعیین قیمت توسط مکانیزم بازار از طریق بورس کالا در کل زنجیره فولاد هستیم تا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از آزادی انتخاب برخوردار بوده، مصرف‌کنندگان به‌دنبال حداکثر انتفاع و تولیدکنندگان با هدف ماندن در بازار با استفاده بهینه از منابع و خلاقیت و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی و کاهش هزینه‌ها به‌دنبال رضایتمندی مصرف‌کنندگان باشند. ‬
چالش‌های تاثیر‌گذار زنجیره فولاد، هزینه‌های بالای تولید  
آرگون تاکید کرد: از دیگر چالش‌های تاثیر‌گذار زنجیره فولاد می‌توان به هزینه‌های بالای تولید  و انرژی بر بودن فولاد به دلیل ضعف در تکنولوژی و برخوردار نبودن از فناوری‌های روز دنیا و تولید محصولات بر اساس روش‌ها و تکنولوژی‌های قدیمی ‌و اتخاذ تصمیمات غیر‌اقتصادی برای این صنعت است. افزایش نرخ حامل‌های انرژی نیز تاثیر نه چندان خوبی بر این صنعت گذاشته و در نتیجه اقتصاد کشور را متاثر از خود می سازد.
اما در این میان رئیس هیات مدیره انجمن فولاد در خصوص تاثیر قیمت حامل‌های انرژی بر فولاد می گوید: برای فولادسازان استفاده از انرژی برق یا گاز هیچ فرقی ندارد، زیرا فولادسازانی که از کوره الکتریکی استفاده می‌کنند بیشتر به برق احتیاج دارند، اما اگر احیای مستقیم داشته باشند، نیازشان بیشتر به گاز است و اگر هر دو باهم باشد، هم برق و هم گاز مورد استفاده فولاسازان قرار می‌گیرد؛ ولی همچنان هزینه‌های اصلی فولادسازان را در تامین مواد اولیه، نه هزینه‌های انرژی آن‌ها می ببینم.
بسیاری از کارشناسان بر این عقیده هستند که، وقتی قیمت انرژی و مصرف آن توسط فولادسازان بالا می‌رود، هزینه تولید افزایش می‌یابد، اما باید توجه داشت در صنعت فولاد ایران بیشتر از روش احیای مستقیم یعنی کوره‌های بلند استفاده می‌شود، اما در صنایع فولادی دنیا، روش تولید فولاد بیشتر استفاده از کوره قورس الکتریکی است، چون صنعتگران ایرانی با فرض این که در کشورمان گاز ارزان در دسترس است، بیشتر به سمت استفاده از کوره بلند رفته‌اند و رییس این انجمن بدون اشاره به چنین تفکری اظهار می کند قیمت حامل‌های انرژی بر نرخ فولاد و به تبع آن بر اقتصاد کشور اثرگذار نیست.
حامل‌های انرژی و هزینه‌های بالای تولید فولاد
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه