آرامی، رئیس کمیته بنادر و دریانوردی ستاد رئیسی درنشست هم اندیشی با فعالان این حوزه مطرح کرد

سهم ناچیز دریا در اقتصاد ایران

گروه اقتصاددریا - زهرا عسکری- نشست تخصصی کمیته بنادر و دریانوردی با حضور جمعی از متخصصین حوزه دریایی و بندری و همچنین نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی تشکیل شد.آرامی، رییس کمیته بنادر و دریانوردی ستاد رییسی در این نشست گفت:  سهم دریا در اقتصاد ما بسیار پایین است.به گزارش خبرنگار سرآمدآنلاین، منصور آرامی، رییس کمیته بنادر و دریانوردی ستاد حامیان سید ابراهیم رییسی در نشست هم اندیشی جامعه بندری. دریایی با حضور  جمعی از نخبگان. و دست اندرکاران این حوزه در حمایت از حضرت آیت الله رئیسی با اشاره به اهمیت تشکیل این کمیته و گردهمایی فعالان،نخبگان و دست اندرکاران حوزه دریایی کشور گفت: نقاط قوت و بالقوه، نقصان ها و موارد ضوروی و قابل توجه این حوزه را ما از الان ما باید منتقل کنیم و باید بگوییم به دولت آینده، ما در این مکان نماینده هزاران نفر و میلیون‌ها ایرانی که موضوع دریا برای شان مهم است حضور یافته ایم.وی علت تشکیل این کمیته، بیان موضوع دریا و این گفتمان داناست و اظهارداشت: ان‌شاءالله در جلسات کارشناسی و هم در جلسات تخصصی مجلس، دولت آینده و همچنین در بخش خصوصی و در تشکل‌های غیردولتی که همه عزیزان و سروران و اساتید ما هستند، بنشینیم و این را هم جمع‌بندی کنیم و با هم این اتفاق جدید را حداقل در بخش بعدی ان‌شاءالله رقم بزنیم.آرامی با بیان این که حضار در نشست هم اندیشی یا ساحل‌نشین هستند و یا مرتبط با مساله دریا در مرکز کشور ،  ما می‌خواهیم این را به نوع بیان کنیم که رئیس جمهور آینده، حضرت آیت‌الله رئیسی به ایشان پیام دهیم که مساله دریا، مساله ساحل‌نشینی، مساله اقتصاد دریا، مساله صنایع دریایی، مساله گردشگری دریایی، موضوع صید و صیادی، موضوع بنادر، موضوع توسعه سواحل، موضوع مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی، موضوع کشاورزی مبتنی بر آب شور، موضوع آب‌شیرین‌کن‌ها،متاسفانه سهم شان در اقتصاد ما بسیار پایین است. رییس کمیته بنادر و دریانوردی ستاد رییسی در ادامه افزود: می‌خواهیم از الان این را منتقل کنیم به عزیزمان که واقعا برای این باید اهمیت قائل شد. البته من خیلی خوشحال شدم که در فرمایشات آقای رئیسی در مناظرات یک جمله‌ای و واژه ای اقتصاد دریامحور من را خیلی خوشحال کرد، یعنی خدا را شکر کردم که ایشان در مناظرات این مساله را ولو در چند ثانیه مطرح کردند، به‌عنوان یک اقتصاد غیرنفتی بالاخره در زبان و کلام ایشان جاری شد و اهمیتش را مطرح کردند و این جای خوشحالی و خوشبختی است. آرامی با تاکید بر این مطلب که تشکیل این کمیته در راستای اهمیت این مساله است که از الان مطرح و بیان کنیم و بگوییم مساله دریا با مساله مواردی که مرتبط هستند با دریا، برای کشور دارای اهمیت است، گفت:  شاکله وجودی کمیتهبنادر و دریانوردی می‌تواند سهم بسیار بسیار وسیعی در موضوع اقتصاد ما داشته باشد، می‌تواند موضوع اشتغال ما را حداقل در ساحل حل کند. چون من زندگی کردم کنار دریا، این را با پوست و گوشتم لمس کردم که اگر واقعا به مساله دریا توجه کنیم و اهمیت دهیم، حداقل تا شعاع 100 کیلومتری مشکل ما را حل می‌کند، ولی متاسفانه الان این اتفاق رخ نداده، یعنی اتفاقا تا شعاع 20-10 کیلومتری ما هم وضعمان خوب بود.
در مجلس به دنبال تدوین چشم اندازهای توسعه دریایی در برنامه هفتم پنج‌ساله هستیم
سید احسان خاندوزی ،نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در این نشست با ایراد سخنانی به اهمیت نقش دریا در اقتصاد کشور گفت: نه‌تنها هیچ پنل توسعه مشخصی وجود ندارد، بلکه متاسفانه این طور فعالان اقتصادی گویا تعمدی برای پیش‌رفتن کارها و سنگ‌اندازی در مسیر توسعه عادی ما اگر رها می‌کردیم بدون نقشه این مناطق را، حتما وضعیت توسعه اقتصادی در شمال و جنوب ما به نحو معناداری متفاوت از شرایط امروز بود. برای این‌که خاتمه دهیم به این فرصت‌سوزی که در طول سال‌های گذشته شکل گرفته، به نظر من اراده به تغییر فرمان اجرایی این کشور به کار بگیریم. وی اظهارداشت: یکی از مهمترین دستور کارهایی است که البته تنها نقطه و مساله پایانی هم بعد از تغییر دولت ان‌شاءالله کار تمام می‌شود و دوباره برمی‌گردیم به مساله امور، بلکه بعد از آن هم پی گیری می‌خواهد.
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: من همین جا دعوت می‌کنم از جامعه نخبگان دریایی و بنادر کشور در این نشست برای مواد و احکام لازم توسعه دریامحور و اقتصاد دریا در برنامه هفتم توسعه که احتمالا اواخر امسال یا اوایل سال 1401 در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار خواهد گرفت.
خاندوزی افزود: در همین راستا، یک کمیته‌ای از نخبگان تشکیل دهید بزرگان و از پایین به بالا، یعنی منتظر توسعه‌های دستوری از بالا به پایین هم نباشیم، احکام جوشیده از تجربه و دانش انباشته‌شده را آماده کنیم برای این‌که ما در مجلس شورای اسلامی بتوانیم چند تا حکم قوی در برنامه هفتم پنج‌ساله کشور ان‌شاءالله در حول حوزه اقتصاد دریامحور داشته باشیم و شکوفایی این مناطق کمک کند که اقتصاد ملی ما به جایگاه شایسته خودش در مقایسه با بسیاری از کشورهایی که با نیمی از این فرصت‌های دریایی، چندین برابر جمعیت جزایر ما را توانسته‌اند ، ما هم بتوانیم از این فرصت‌ها استفاده کنیم. در ادامه دکتر توانگر دیگر نماینده مردم تهران پیرامون اقتصاد دریا محور و توجه به صنعت کشتیرانی اظهار داشت: نگاه ویژه دولت به این حوزه می تواند با بهره‌گیری ازظرفیت‌های بالقوه فضای مساعدی را برای جمهوری اسلامی ایران در اقتصاد کشور به ارمغان آورد. همچنین باید بتوانیم از اتکای به سایر ظرفیت‌ها بکاهیم که این امر با نگرش تخصصی جامعه مدیران دریایی محقق خواهد شد. سخنران بعدی این همایش دکتر مظفر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پیرامون برنامه های مجمع در خصوص حوزه اقتصاد دریا محور اظهار داشتند، در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری توجه ویژه ای به این حوزه در دستور کار مجمع می باشد و من از مدیران و متخصصین دریایی و بندری می خواهم با ارائه برنامه های سازنده خود به دبیرخانه مجمع تشخیص مصلحت نظام، ما را در اجرای تدوین یک برنامه نظام مند و توسعه محور یاری نمایند. 
 سهم ناچیز دریا در اقتصاد ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه