رييس سازمان شيلات ايران

رشد ۸ درصدی توليد آبزيان با بيش از ۱.۳ ميليون تن

رييس سازمان شيلات ايران گفت: توليدات شيلاتي در كشور با رشد ۸ درصد از يك ميليون و ۲۵۰ هزار تن به يك ميليون و ۳۸۰ هزار تن ظرف دوسال اخير افزايش يافته است.
به گزارش اقتصادسرآمد، سيد حسين حسيني ضمن بيان اين مطلب با اشاره به نامگذاري امسال با شعار جهش توليد با مشاركت مردمي اظهارداشت: افزايش كمي و كيفي توليد آبزيان با مشاركت مردمي در دستوركار اين سازمان قرار دارد و ما در سه محور رشد ، پايداري و خوداتكايي توليد برنامه ريزي كرده ايم.سيد حسين حسيني افزود: در حوزه خوداتكايي در تامين نهاده ها، در گذشته براي تامين خوراك آبزيان و تخم چشم زده ماهيان قزل آلا وابسته بوديم، اما اكنون علاوه بر تامين نياز داخل ، صادركننده هستيم.وي ادامه داد: ما بيوتكنولوژي توليد تخم چشم زده را داريم و واردات بخشي از تخم چشم زده ماهيان قزل آلا به علت علاقه مندي پرورش دهندگان صورت مي گيرد.معاون وزير جهادكشاورزي موضوع پايداري توليد را در حوزه آبزي پروري و صيادي مهم دانست و گفت: در صيد و صيادي ، ماهيگيري مسولانه را پي گيري مي كنيم و تغيير روش هاي مخرب و آسيب زننده صيد و ارتقاي كيفيت آبزيان در دستور كار سازمان شيلات ايران است.
وي با اشاره به تكثير و رهاسازي بچه ماهي براي پايداري صيد و صيادي در آب هاي كشور تصريح كرد: امسال نزديك به ۴۰۰ ميليون قطعه انواع بچه ماهي تكثير و در رودخانه هاي منتهي به درياي خزر رهاسازي شد.
حسيني اذعان داشت: براي سال ۱۴۰۳ تكثير و رهاسازي ۵۰۰ ميليون قطعه بچه ماهي را هدفگذاري كرده ايم.وي درباره استقرار سازه ها در دريا گفت: تا پيش از دولت سيزدهم نزديك به ۱۰ هزار سازه طي ساليان متمادي در دريا مستقر بود، اما ظرف دو سال اخير ۵ هزار سازه به اين عدد اضافه شده است.
رييس سازمان شيلات ايران در مورد جهش و پايداري توليد در حوزه آبزي پروري نيز ابراز داشت: در آبزي پروري علاوه بر افزايش بهره وري در واحد سطح، مزارع به دستگاه هاي نانو حباب تجهيز شده‌اند كه موجب مي شود پيكره آبي براي ماهي دار كردن تا ۲ برابر افزايش يابد، از حداقل آب به صورت بهينه استفاده شود، تلفات به حداقل برسد و ضريب تبديل غذا براي پرورش دهندگان بهبود يابد.
وي در مورد مشاركت مردمي در بخش شيلات كشور نيز گفت: فعاليت شيلاتي ماهيت درونز‌ا و مردمي است و ما بحث مشاركت مردمي را در دو بخش تصميم سازي و تصميم گيري دنبال مي كنيم.
حسيني افزود: در بخش تصميم سازي با بهره برداران، تشكل ها، تعاوني ها و اتحاديه هاي صيادي و آبزي پروري همراهي و تعامل داريم و از تجربيات آنان استفاده مي كنيم و سياست هاي وزارتخانه را به آنان انتقال مي دهيم.
رشد ۸ درصدی توليد  آبزيان با  بيش از  ۱.۳ ميليون تن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه