کاهش ارزش و حجم معاملات بورس؛ « اقتصادسرآمد» گزارش می‌دهد

شرایط خاص برای بازار بورس

گروه بازارسرمایه - یونس اسماعیلی نژاد - بورس تهران پس از اتفاقات در روز یکشنبه سبب شد که وارد دوره‌ای از شرایط خاص شود که در این مرحله حجم و ارزش معاملات با کاهش قابل توجه روبه‌رو شد. این وضع سبب شده است که فعالان بازار سرمایه تا عادی شدن روند معاملات از خریدوفروش دوری کنند.
پس از اینکه ایران به تجاوزات ارتش رژیم صهیونیستی در بامداد روز یکشنبه با حملات پهپادی و موشکی سپاه پاسداران و هدف قرار گرفتن پایگاه‌های نظامی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین پاسخ داد. این پاسخ نزد رسانه‌ها بازتاب داشت.
«الجزیره» و «العربی» قطر، «المملکه» اردن، «الرای» کویت، «العهد» لبنان، «فلسطین الیوم» و «الغدیر» عراق و غیره از جمله شبکه های تلویزیونی منطقه بودند که بلافاصله پس از انتشار خبر شروع حمله پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران به اهداف نظامی در عمق سرزمین های اشغالی فلسطین، برنامه های خبری خود را به این رویداد مهم نظامی معطوف کردند.
شبکه الجزیره قطر که با زیر نویس کردن اخبار و اظهارات مقامات تل آویو و آمریکا و قرائت گزارش خبرنگاران خود، مخاطبان عرب زبان را به ادامه برنامه های شبکه در این خصوص سوق و از تهران گزارش داد که هزاران ایرانی در خیابان های شهرهای بزرگ تجمع کردند تا حمله بی سابقه توسط کشورشان علیه رژیم اسرائیل در پاسخ به هدف قراردادن کنسولگری این کشور در دمشق که توسط ارتش رژیم صهیونیستی انجام‌شده بود را جشن بگیرند.
الجزیره با استناد به اظهارات مقامات نظامی تل آویو و تهران، افزود: بیش از ۱۰۰ فروند پهپاد از داخل خاک ایران به سمت سرزمین های اشغالی فلسطین شلیک شده است.

محدودیت دامنه نوسان 1درصدی
سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با تشکیل اضطراری هیات مدیره در اولین ساعات روز یکشنبه برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد تعیین کرد.
در اطلاعیه سازمان بورس آمده است: پیرو برگزاری جلسه اضطراری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در ساعات ابتدایی روز جاری[یکشنبه]، مقرر گردید با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود گردد.
بدیهی است سازمان بورس با همکاری شرکت‌های بورس و فرابورس به‌صورت پیوسته شرایط بازار و وقایع مرتبط را رصد نموده و در صورت لزوم تصمیمات بعدی را اتخاذ و اعلام خواهد نمود.
انتظار فعالان بازار سرمایه برای عادی شدن روند معاملات از یک سو و تصمیم سازمان بورس برای کاهش محدوده نوسان از سوی دیگر، سبب شد که حجم و ارزش معاملات در مقایسه با روزهای عادی معاملات کاهش محسوسی پیدا کند؛ به طوری که ارزش معاملات خرد در روز دوشنبه 27فروردین به 2.7همت (هزار میلیارد تومان) رسید که این مقدار فاصله معناداری با روزهای عادی بازار سرمایه دارد. پیش از این نیز گفته شد که در بورس شاداب ارزش معاملات خرد در محدوده 10همت است.
معاملات خرد همان معاملات عادی هستند که توسط سهام‌داران خرد صورت می‌گیرد. این نوع از معاملات شامل محدودیت‌های قیمتی و حجمی هستند. این امر بر خلاف معاملات بلوکی است که هیچ‌گونه محدودیتی در رابطه ‌با قیمت و حجم نداشتند. سرمایه‌گذارانی که به‌صورت حرفه‌ای در این بازار مشغول هستند در فرایند انتخاب بهترین سهام از ارزش معاملات خرد برای تصمیم‌گیری استفاده می‌کنند، زیرا حجم و ارزش معاملات خرد در بورس میزان نقدشوندگی روزانه‌ی این بازار را مشخص می‌کند و اطلاعاتی را در رابطه ‌با خریدوفروش سهام به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد. در واقع می‌توان گفت در یک روز معاملاتی سهام هر نماد بورسی با قیمت‌های مختلف و حجم‌های متفاوت به فروش می‌رسد. توجه به همین اطلاعات حائز اهمیت است.

افزایش 10140واحدی شاخص کل بورس
شاخص کل بورس روز گذشته افزایش 10هزار و 140واحدی را تجربه کرد و در سطح 2میلیون و 206هزار واحد ایستاد. بیشتر نمادها روز دوشنبه مثبت بودند و صف خرید را تجربه کردند یکی از دلایل صف خرید بودن نمادها، محدودیت نوسان یک درصدی است که از سوی سازمان بورس به مدت سه روز (تا پایان سه‌شنبه) لحاظ شده است.
شرکت‌های ملی مس ایران با هزار و 349، صنایع پتروشیمی خلیج فارس با 865، فولاد مبارکه اصفهان با 622، بانک ملت با 470 و گروه مدیریا سرمایه‌گذاری امید با 419واحد بیشترین تاثیر مثبت را در رشد شاخص کل داشتند و در نقطه مقابل شرکت‌های نفت بهران با 15، داروسازی اکسیر با 13، گروه توسعه مالي مهرآيندگان با 12،    فرآوري معدني اپال كاني پارس و بیمه ملت با 11واحد بیشترین نقش کاهنده را در صعود شاخص کل داشتند.

آمار پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم در سال ۱۴۰۲
پذیره‌نویسی الکترونیکی حق تقدم از کارهای خوبی است که با گسترش تکنولوژی در ایران هم اجرایی شده است.
مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه در این باره گفت: بیش از ۲۵۷ هزار سهامدار در سال ۱۴۰۲ در پذیره نویسی الکترونیکی حق تقدم ناشران بورسی مشارکت کردند.
مژگان صفری‌مقدم با بیان این که سپرده‌گذاری مرکزی از خردادماه سال گذشته پذیره‌نویسی حق‌تقدم الکترونیکی را برای ناشران بورسی راه‌اندازی کرد، افزود: در این فرآیند سهامداران می‌توانند در پذیره‌نویسی یک ناشر که از محل آورده نقدی و یا مطالبات آن شرکت ایجاد شده است به صورت الکترونیکی و برخط (آنلاین) شرکت کنند.
او اظهار کرد: درمجموع در سال ۱۴۰۲ پذیره‌نویسی ۴۵ نماد به پایان رسید و پذیره‌نویسی ۹ نماد «سرمایه گذاری معیارصنعت پارس، سرمایه‌گذاری توسعه توسکا، توسعه معدنی و صنعتی صبانور، پشم‌شیشه ‌ایران، بیمه زندگی باران، تامین سرمایه امین، سرمایه‌گذاری سیمان تامین، پارس الکتریک و داروسازی سبحان انکولوژی» در حال انجام است.

بیشترین میزان مشارکت
مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات سمات میزان کل مشارکت سهامداران از محل مطالبات را بیش از ۱۰ هزار و ۹۱۸ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: سهامداران شرکت «گسترش قطعه‌سازی کمند» با ۵۲ درصد و «صنایع سرام آرا» با ۴۵ درصد، بیشترین میزان مشارکت را پذیره‌نویسی شرکت‌های خود داشتند.
صفری‌مقدم ادامه داد: در مجموع ۸۱ هزار و ۴۹۷ سهامدار از طریق پرداخت مطالبات و ۱۷۵ هزار و ۷۵۵ سهامدار از طریق پرداخت برخط پذیره‌نویسی خود را انجام دادند که در مجموع ۲۵۲ هزار و ۲۵۲ سهامدار از این امکان جدید استفاده کردند.
مدیر پشتیبانی و راهبری عملیات سمات خاطرنشان کرد: سهامداران می‌توانند بر دریافت اطلاعات تکمیلی و یا دریافت پاسخ سوالات احتمالی خود با مرکز تماس ذینفعان بازار سرمایه با سرشماره کشوری ۱۵۶۹ تماس بگیرند.
 شرایط خاص  برای بازار بورس
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه