اما و اگرهای پیشگیری از کرونا در هواپیما در گزارش «اقتصادسرآمد»

سفر بی سلامت!؟

گروه راه و ساختمان- روزانه به تعداد مبتلایان ویروس کرونا در کشور افزوده می‌شود و برای مقابله با آن پروتکل‌های مختلف بهداشتی محدودیت‌هایی برای فعالیت اصناف، تردد شهروندان و بخش‌های ارائه دهنده خدمات در کشور قائل شده است. یکی از این محدودیت‌ها رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که همه ارگان‌ها باید از آن تبعیت کنند. از آنجایی که به عقیده برخی متخصصان، فرودگاه‌ها یکی از نقاط آلوده هستند این دستورالعمل‌ها باید سختگیرانه دنبال شود. برخی از مسافرین از عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در هواپیماها گلایه دارند، گفته‌هایی که از سوی متولیان امر رد شده است.
به گزارش اقتصادسرآمد،آلن جوویس، مدیر ارشد اجرایی شرکت هواپیمایی کانتاس ایرویز استرالیا می گوید: اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی در داخل کابین هواپیما غیر عملی و غیر واقعی به نظر می رسد چرا که با ‏خالی گذاشتن صندلی وسط تنها ۶۰ سانتیمتر معادل ۲۳ اینچ در میان مسافران فاصله ایجاد می شود این در حالی است که طبق ‏نظر کارشناسان و متخصصان سازمان بهداشت جهانی حداقل یک و نیم متر باید میان افراد به منظور قطع زنجیره انتقال و انتشار ‏این ویروس خطرناک و مرگبار فاصله وجود داشته باشد.‏ بر اساس گزارش رویترز، جویس همچنین تاکید کرد: اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی و ایجاد فاصله یک و نیم متری در یک ‏هواپیمای ایرباس اس ای ‏A‏۳۲۰ به معنای فروش بلیت برای تنها ۲۲ صندلی خواهد بود؛  این در حالیست که در حالت عادی ۱۸۰ ‏بلیط برای این نوع از هواپیما صادر می شود.‏
پس بدیهی است که اجرای این طرح به معنای جهش قابل توجه در قیمت بلیط هواپیما خواهد بود؛ به گونه ای که مسافران برای ‏خریداری بلیط مسیرهای پروازی مورد نظر خود باید حداقل ۸ الی ۹ برابر بیشتر پول پرداخت کنند که این مسئله به هیچ وجه ‏صرفه اقتصادی نه برای ایرلاین ها و نه برای مسافران نخواهد داشت. ‏
در این خصوص، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه هنوز دستورالعمل فاصله گذاری اجتماعی را دریافت نکرده‌ایم که بابت عدم اجرای آن به شرکتی تذکر داده شود یا مشمول جریمه شود، گفت: یاتا هیچ توصیه و دستورالعملی مبنی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حین پرواز نداشته و هیچ شرکت هواپیمایی هم در دنیا نسبت به فاصله گذاری اجتماعی اقدام نکرده است.
مقصود اسعدی سامانی درباره بازگشایی پروازهای ایران در مسیرهای خارجی اظهار داشت: هنوز هیچ تاریخ قطعی درباره از سرگیری پروازها اعلام نشده است اما طبق گفته وزیر خارجه ترکیه از ابتدای ماه اگوست (یازدهم مرداد ماه) احتمال انجام مجدد پروازها از/ به این کشور وجود دارد. وی در پاسخ به این سوال که با انجام پرواز به ترکیه امکان فروش تور هم وجود خواهد داشت، ادامه داد: اگر پروازها دایر شود امکان فروش تور هم به وجود می‌آید البته تمام این موضوعات به سیاست‌های کشور ترکیه در شرایط کرونا بستگی دارد.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: پرواز به کشورهای خلیج فارس هم به صورت موردی انجام می‌شود.
اسعدی سامانی با اشاره به انجام پروازهای برنامه‌ای اظهار داشت: در هفته یک پرواز برنامه‌ای به پاریس، به لندن سه پرواز در هفته و آمستردام یک پرواز در هفته انجام می‌شود.وی با تاکید بر اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی در پروازها برای شرکت‌های هواپیمایی مقرون به صرفه نیست، گفت: یاتا هیچ توصیه و دستورالعملی مبنی بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در حین پرواز نداشته و هیچ شرکت هواپیمایی هم در دنیا نسبت به فاصله گذاری اجتماعی اقدام نکرده است.
دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی افزود: تمام مسافران یک بار در فرودگاه تب سنجی و حرارت سنجی می‌شوند و قبل از هر پرواز تمام هواپیما را ضد عفونی می‌کنند از سوی دیگر به تمام مسافران ماسک و دستکش داده می‌شود. همچنین با فیلتر و سیستم HEPA در هواپیماها، هوای داخل هواپیما هر چند دقیقه یک بار از بالا وارد و از پایین هواپیما خارج می‌شود بنابراین تهویه قوی در هواپیما وجود دارد. بنابراین تمام تدابیر برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی اندیشیده شده و به کار گرفته شده است.
اسعدی سامانی در پاسخ به این سوال مبنی بر اینکه آیا تاکنون شرکتی بابت عدم رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی جریمه شده، گفت: هنوز دستورالعملی در این رابطه دریافت نکرده‌ایم که بابت عدم اجرای آن به شرکتی تذکر داده شود یا مشمول جریمه شود. وی همچنین درباره دریافت بسته حمایتی و وام کرونایی اظهار داشت: از بخش هوایی، شرکت های مشمول دریافت وام کرونا به وزارت تعاون معرفی شدند اما این وزارتخانه تا کنون اقدامی نسبت به پرداخت تسهیلات به شرکت ها نکرده است. 
 سفر بی سلامت!؟
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه