افشای رایزنی روسیه و ترکیه درباره تقسیم مدیریت نفت و گاز لیبی

یک دیپلمات عالی‌رتبه غربی فاش کرد، ترکیه در حال انجام توافق‌های گسترده‌ای با روسیه به عنوان طرف‌های دارای نفوذ است. از سوی دیگر آنکارا به حمایت آمریکایی‌ها در مدیریت بحران در لیبی تکیه کرده است، به این شکل که اهداف طرف‌های غربی و آمریکایی را محقق کرده و با حضور روسیه که در آینده تهدیدی برای جنوب اروپا محسوب می‌شود، مقابله کند.
به گزارش اقتصادسرآمد، این دیپلمات غربی به العربی الجدید گفت: توافق‌های ترکیه و روسیه به ویژه پس از شکست خلیفه حفتر، هم‌پیمان فرانسه تاثیر منفی بر این کشور خواهند گذاشت، به همین دلیل پاریس فشارهای بسیاری را در سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) برای تضعیف فعالیت‌های ترکیه در لیبی و مانع‌تراشی در مسیر فعالیت‌های آن آغاز کرده تا راهی برای حفظ منافع خود در لیبی بیابد.
او اظهار کرد: مذاکرات ترکیه و روسیه درباره تحقق منافع اقتصادی مسکو در لیبی به این شکل است که روسیه را از حضور نظامی در این کشور منصرف کند، همچنین در این رایزنی‌ها تقسیم مدیریت نفت و گاز لیبی میان دو طرف بررسی شد به این شکل که آنکارا مدیریت و راه‌اندازی چاه‌های نفت الشراره و الفیل در جنوب لیبی و مسکو مدیریت و راه‌اندازی چاه‌های هلال نفتی را به دست بگیرد. 
این منبع مطلع در ادامه گفت: با ورود شرکت‌های ترکیه‌ای و روسی به حوزه سوخت در لیبی و گرفتن حق حفاری در این کشور و نیز حق راه‌اندازی چاه‌های نفت در لیبی و در نتیجه تضعیف شرکت توتال فرانسه، زیان‌های اقتصادی فرانسه در بخش سوخت بسیار گسترده خواهند بود.
این دیپلمات غربی با اشاره به اینکه توافق روسیه-ترکیه شامل بخشی مربوط به منافع متقابل دو کشور در سوریه نیز هست، گفت: سرنوشت شهر سرت پس از اتمام مذاکرات دو کشور تعیین خواهد شد و احتمالا عقب‌نشینی شبه‌نظامیان شرق لیبی و مزدوران واگنر از سرت همانند خروجشان از جنوب طرابلس و ترهونه
 اعلام شود.
افشای رایزنی روسیه و ترکیه درباره تقسیم مدیریت نفت و گاز لیبی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه