بررسی« اقتصاد سرآمد» از شروط برقراری آرامش حوزه مسکن

نقش بانک‌ها در بنگاه داری مسکن

بازار مسکن  که در پی افت معاملات به نظر می رسد این روزها به آرامش نسبی دست پیدا کرده است.  مشروط به عدم ایجاد شوک از سوی متغیرهای بیرونی مانند نرخ ارز، ثبات به بازار ملک برگردد یا دست کم روند رشد نرخ‌های کاذب متوقف شود در چند روز گذشته بازار مسکن در حالت سردرگمی قرار گرفته است و گفته می شود پاندمی کرونا نیز بر این بخش اثربخشی عمیقی داشته.پس از کاهش معاملات مسکن ناشی از هجوم سرمایه‌ها به بازار بورس، روند رشد نرخ‌های پیشنهادی مسکن متوقف شده و کارشناسان معتقدند در میان مدت، بازار به آرامش و ثبات می رسد. به نظر می رسد انتظارات تورمی، جای خود را به انتظارات کاهشی در بازار مسکن داده و گروهی از خریداران منتظر شکستن نرخ هایی هستند که پس از برداشتن محدودیت های کرونایی ایجاد شده است.
به گزارش روزنامه اقتصاد سرآمد، رشد بازارهای موازی نگرانی‌هایی را در خصوص تورم آتی مسکن در بین متقاضیان مصرفی مسکن ایجاد کرده و این روزها در جست‌وجوی فایل‌های مناسب هستند. با این حال برخی از مالکان به دلیل وضعیت مبهم کنونی، فروش را به روشن شدن وضعیت آینده موکول کرده‌اند. این اطلاعات برگرفته از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور در نیمه نخست سال 99 حاکی از این است که پس از یک دوره التهاب در بازار مسکن، نشانه‌هایی از بازگشت آرامش به این بازار آشکار شده و حاکی از آن است که دوره تلاطم اخیر بازار مسکن رو به پایان است.
شرط رسیدن آرامش به حوزه مسکن
فاطمی عقدا کارشناس مسکن کشورمان در رابطه با نقش بانک‌ها در بنگاه داری مسکن و به آرامش رسیدن آن به خبرنگار رونامه اقتصاد سرآمد؛ گفت: بانک‌ها باید از حالت بنگاه‌داری در زمینه مسکن خارج شوند چرا که در حال حاضر بیشترین واحدهای مسکونی توسط بانک‌ها به نحوی خریداری شده است. 
وی در ادامه به تاثیر انتخابات بر سکون یا جهش قیمت مسکن، افزود:قطعاٌ برگزاری انتخابات باعث ایجاد وقفه در بازار مسکن خواهد شد.به گونه ای که تا مشخص شدن نتایج انتخابات و اعلام برنامه‌های اقتصادی دولت آینده بازار مسکن با وقفه ایجاد خواهد شد. 
انباشت سرمایه در حوزه مسکن
به گفته فاطمی عقدا، بخش مسکن با توجه به سرمایه بالایی که در آن انباشت شده است و حجم عظیم نقدینگی نمی‌تواند چندان راکد بماندد و در خواب برود. بنابراین جدای از بحث های سیاست های کلی اقتصادی  حوزه مسکن به دلیل نیاز مردم فعال خواهد شد و از حالت رکود  در سال ا1400 خارج  می شود.
نقش سیاست زدگی در بازار مسکن
 مشهود است
فاطمی عقدا یادآور شد: امیدواریم که در سال آینده با سیاست‌های درست اقتصادی دولت و همراهی مجلس شورای اسلامی شاهد کاهش قیمت مسکن  و آرامش نسبی در این حوزه اقتصادی باشیم.
وی تصریح کرد: باید توجه کرد که بازار مسکن از اینرسی بالایی برخوردار است در نتیجه با رسیدن این بازار به روزهای پایانی سال رونق کمتری داشته و مدتی طول می‌کشد تا افزایش قیمت، کاملا متوقف شود. بر این اساس به‌رغم اینکه موتور بازار مسکن در روزهای اخر سال  رو به خاموشی است؛ ولی مدتی طول می‌کشد تا به توقف کامل برسد.
بنا بر خواست بازار و ضرورت ادامه حیات بازار مسکن،  در ظاهر آمار رسمی از وضعیت معاملات مسکن به تفکیک سن بنا حاکی از آن است که در دی‌ماه نسبت به پاییز سهم آپارتمان‌های نوساز و با عمر بنای کمتر از ۵ سال، از کل معاملات قطعی آپارتمان بیش از یک واحد درصد افزایش یافته است. ضمن اینکه نتیجه بررسی‌های میدانی نیز این موضوع را تایید می‌کند به این ترتیب که به گفته بسیاری از واسطه‌های ملکی در مناطق مصرفی پایتخت که سهم حدود ۲۵ درصدی از کل معاملات پایتخت را در اختیار دارند، تقاضا برای واحدهای با عمر بنای کمتر با یک رشد خفیف مواجه بوده و دلیل آن نیز رشد قیمتی محدود این آپارتمان‌ها نسبت به واحدهای مسکونی با عمربنای بالاتر بوده است.
براساس گزارش اقتصادسرآمد ، در این آشفته بازار، گروهی از فروشندگان به دلیل توقف جهش قیمتی مسکن و فروش نرفتن ملک با قیمت پیشنهادی آنها، از فروش ملک منصرف شدند.اما برخی از فروشندگان ظاهرا بر قیمت‌های پیشنهادی خود در گذشته اصرار دارند. در این زمینه برخی واسطه‌های ملکی عنوان می­‌کنند این گروه از فروشندگان به هیچ وجه در نرخ خود تجدیدنظر نمی‌کنند و امیدوارهستند که ملک آنها با همان نرخ‌های قبلی به فروش برسد.
بسیاری از کارشناسان واقتصاددانان مسکن معتقدند با ایجاد ثبات نسبی در بازارهای اقتصادی، بازار مسکن نیز تحت تاثیر این بازارها به ثبات می‌رسد و برعکس، چنان چه جو روزهای اخیر در بازار ارز-ابهام نسبت به سرنوشت مذاکرات احتمالی بر سر برجام- ادامه پیدا کند، شکل‌گیری دوباره نااطمینانی‌ها می‌تواند مسیر بازار مسکن را تغییر دهد. 
بازار مسکن از ابتدای سال 99 با فراز و فرودهای زیادی همراه شده، گاهی متاثر از نرخ ارز و گاهی هم گرفتار اپیدمی کرونا شد. اما آن چه روشن است آن که مسکن جزو ضروری تریت نیازهای مردم بوده و باید مسئولان امر از بانک مرکزی گرفته تا وزارت مربوطه مسکن و اتحادیه املاک و بنگاه های معاملات ملکی تحت نظام واحد در برآوردن نیاز اقشار مختلف تلاش کنند. کاری که انجام آن مشکل که نه بعید به نظر می رسد.
نقش بانک‌ها در بنگاه داری مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه