نقش منفعل مجلس و دولت در حمل و نقل عمومی « اقتصادسرآمد» بررسی می کند

سهم حداقلی حمل و نقل عمومی از بودجه 1400

اقتصادسرآمد - در دنیای امروز حمل و نقل از بخش های زیربنایی اقتصاد است که به متاثر کردن فرآیند توسعه اقتصادی راه و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی شده است، حمل و نقل از ارکان مهم اقتصاد ملی محسوب شده و به دلیل داشتن نقش زیربنایی،  تأثیر فراوانی بر فرآیند رشد اقتصادي کشور دارد. این بخش دربرگیرنده فعالیت هایی است که به شکلی گسترده درتمامی زمینه‌هاي تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات جریان داشته و درمجموعه فعالیت هاي اقتصادي نقش غیرقابل انکاري برعهده دارد.به گزارش اقتصادسرآمد، بر اساس نظر کارشناسان و مطالعات در سطح جهانی، سرمایه‌گذاری در حمل و نقل باعث افزایش رشد اقتصادی کشورها شده و با افزودن بازدهی اجتماعی در سرمایه‌گذاری های خصوصی منتج به سرمایه‌گذاری در زیرساختهای حمل و نقل می‌شود.
صنعت حمل و نقل در ایران هم در دوران مختلف، با فراز و فرودهایی همراه بوده و هدف اصلی آن، تلاش برای رسیدن به جایگاهی مطلوب و فردایی بهتر بوده است. با توجه به موقعیت منطقه‌ای و جغرافیایی، ایجاد سیستم حمل و نقل کارآمد در توسعه اقتصادی و اجتماعی، جایگاه و نقش ویژه‌ای برای ایران دارد. بخش حمل و نقل تاثیر بسزایی در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی و اساس توسعه اقتصادی هر کشور است. حمل و نقل از شاخصهای مهم توسعه یافتگی محسوب شده و نقش مهمی در توسعه دارد. به رغم تمامی مزایای حمل و نقل که به ان اشاره شد، این صنعت مهم بخش دیگری هم دارد با عنوان حمل و نقل عمومی که از دولت نهم مورد بی مهری قرار گرفت و بودجه آن هرچند که در برنامه بودجه سالانه گنجانده شد اما به آن تخصیص پیدا نکرد.ناوگان  حمل و نقل عمومی پایتخت برای نوسازی در 10 سال آینده به 300 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد و برای تحقق این هدف باید سالانه 30 هزار میلیارد تومان منابع مالی تامین شود. وضعیت ناوگان حمل ونقل عمومی پایتخت به لحاظ فرسودگی مطلوب نیست با این تفاصیل مشکلات روزهای کرونا را نیز باید به وضعیت موجود اضافه کرد.
نقش منفعل مجلس و دولت
 در حمل و نقل عمومی
سید آرش حسینی میلانی عضو شورای اسلامی شهر تهران درباره این که حمل و نقل عمومی  سهم ناچیزی از بودجه کشور دارد به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد؛ گفت: باید توجه به بحث حمل و نقل عمومی با توجه به تشدید آلودگی هوا، بیش از همیشه مد نظر قرار بگیرد و لازم است دولت و مجلس اقدامات موثرتری را برای تامین مالی توسعه حمل و نقل عمومی انجام دهند.
وی با بیان این که براساس آمار دولت تنها در 48 درصد تامین منابع مالی اتوبوس در شهر تهران مشارکت داشته  و عمده بار تامین  منابع مالی اتوبوس بر دوش مدیریت شهری است، تصریح کرد: این مسئله موجب شده با پدیده تاخیر در راه‌اندازی خطوط مترو روبه‌رو باشیم در حالی که خطوط مترو باید در بازه زمانی پنج ساله به نتیجه برسد یا آنکه با بحث فرسودگی ناوگان اتوبوسرانی مواجه باشیم.
سهم حداقلی حمل و نقل عمومی
 از بودجه 1400
به  گفته میلانی هر کیلومتر مترو هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد و به بیانی دیگر مترو تهران به 250 هزار میلیارد تومان منابع مالی جهت تکمیل نیاز دارد این در حالی است که کجا دولت طی 10 سال گذشته در بودجه خود ریالی را برای حمل ونقل عمومی در نظر گرفته و پرداخت کرده است؟. برنامه بودجه سال 1400 نشان داده که سهم نوسزی حمل و نقل عمومی از بودجه دولتی کمتر از 3 درصد پیش بینی شده است. 
سه ضلع جهانی نوسازی حمل و نقل عمومی
دولت، شهرداری و مردم سه اهرم همراه  و سه ضلع  نوسازی حمل و نقل عمومی و با هم هستند که در راستای توسعه و نوسازی ناوگان عمومی حرکت می‌کنند. تجربه جهانی نشان داده کامل بودن اوضاع این مثلث است توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را محقق کرده و حمل و نقل عمومی ایرانی نیز موفقیت را باید در این مسیرپیدا کند. 
تکرار فراموشی دولت در حمل ونقل 
وی گفت: 60 درصد بودجه شهرداری تهران به حمل و نقل عمومی اختصاص دارد که بخش بزرگی از آن محقق می‌شود. بنابراین بر فرض که 12 هزار میلیارد تومان از بودجه اختصاص یافته شهرداری تهران محقق شود به همین میزان نیز باید دولت سهم حمل و نقل عمومی را از بودجه بپردازد.براساس ارقام ارائه شده در لایحه بودجه، مجموع بودجه جاری و عمرانی بخش حمل‌ونقل در سال آینده حدود 21 هزار و 231 میلیارد تومان خواهد بود که رشد 28 درصدی نسبت به بودجه مصوب سال 99 نشان می‌دهد. با پیش‌بینی تورم 30 درصدی برای سال 1400 که از سوی کارشناسان مختلف ارائه شده، می‌توان گفت: افزایش اعتبارات بخش حمل‌ونقل در بودجه 1400 نسبت به سال 99 به‌رغم آنکه عدد اسمی آن افزایش یافته؛ اما رشد منفی خواهد داشت. اگر دقیق‌تر به اعداد بودجه توجه شود دیده می‌شود که در مجموع اعتبارات بخش حمل‌ونقل، بخش اعتبارات هزینه‌ای با رشد 52 درصدی نسبت به سال 1399 بیشترین افزایش را به خود اختصاص داده است و در مقابل، اعتبارات مرتبط با تملک دارایی‌های سرمایه‌ای 26 درصد رشد خواهد داشت. به نظر می‌رسد رشد بودجه جاری و هزینه‌ای بخش حمل‌ونقل عمدتا به واسطه افزایش حقوق و دستمزد بوده است.در بخش تبصره 14 بودجه‌ای مبلغ 10 هزار میلیارد تومان برای اهداف مختلف در نظر گرفته شده که نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز یکی از آن بخش‌ها است، اما مشخص نیست سهم حمل‌ونقل از آن 10 هزار میلیارد تومان چقدر است. به جز این مورد، در ردیف‌های مختلف لایحه بودجه 1400 دولت در یک ردیف بودجه‌ای مبلغی در حدود 500 میلیارد تومان نیز برای کمک به توسعه و نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی در نظر گرفته که سه هدف کمی نیز برای این مبلغ ناچیز تعیین شده است. 1- از رده خارج کردن 25 هزار دستگاه خودروی فرسوده، خرید و نوسازی 17 هزار دستگاه اتوبوس و مینی‌بوس و خرید و نوسازی 16 هزار دستگاه خودروی عمومی کوچک. با در نظر گرفتن بودجه 21 هزار و 231 میلیارد تومانی بخش حمل‌ونقل در سال آینده، رقم در نظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان حدود 2.3درصد از کل این بودجه خواهد بود. این رقم به منزله نبودش در سال های گذشته خواهد بود..
سهم حداقلی حمل و نقل عمومی از بودجه 1400
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه