«اقتصادسرآمد» از وضعیت سرمایه گذاری ترک ها در صنایع نساجی ایران گزارش می دهد

سرنوشت احداث واحدهای تولید «نخ فرش ماشینی»

گروه اقتصادی- سهیلا وکیلی : کشورهای ترکیه و روسیه با توجه به نزدیکی جغرافیایی از مزیت های تجاری خاصی برای ایران برخوردارند که ایران نیز به عنوان یک شریک تجاری همواره سعی داشته تا با تعاملات تجاری سازنده با این دو کشور این روابط را بهبود و گسترش دهد. بر اساس آمار اعلام شده حجم مبادلات تجاری ایران با ترکیه فقط در یک ماه از مرز یک میلیارد دلار گذشته است. در این بین صادرات محصولات مختلفی نظیر: فرش ، مواد نفتی ومشتقات پتروشیمی ، مواد غذایی مانند گردو، بادام، قند، شکر، هندوانه و تجهیزات ساختمانی ، مواد شوینده و بهداشتی از زمره کالاهای صادراتی ایران به ترکیه قلمداد میشدند که در کنار کالاهایی نظیر محصولات پتروشیمی، پلیمری،سیمان، خشکبار، مواد غذایی از دیگر مزایای تجاری ایران محسوب می شوند.  
به گزارش اقتصادسرآمد، درهمین راستا دبیر کل اتاق بازرگانی صنایع ، معادن و کشاورزی وقت تهران از افزایش حجم تجارت ایران و ترکیه خبرداده بود . در این خصوص بهمن عشقی به نقش اتاق های بازرگانی در ارتقای سطح مناسبات تجاری بین دو کشور اشاره کرده بود و عنوان کرده بود:  ترکیه یکی از دو راه ارتباطی ایران با اروپا محسوب می شود و مزیت ایران برای این کشور به دلیل موقعیت مناسب کشور ما برای ارتباط با آسیای میانه است. وی در ادامه خاطرنشان کرده بود که مزیت های اقتصادی و انسانی دو کشور ظرفیت بسیار بالایی برای همکاری های دوجانبه تجاری و صنعتی ایجاد کرده است.همچنین از دیگر برآوردهای تجاری این نشست اعلام آمادگی این اتاق در پذیرش هیات های تجاری ترک و گشودن مسیر کسب و کار بود که همین مهم را نیز میتوان یکی دیگر از اقدامات این اتاق در راستای گسترش تعاملات با کشور ترکیه قلمداد کرد . 
این که منسوجات و صنایع نساجی ایران به رغم تمام فراز و نشیب هایی که بین این دو بازار ترک و ایران حاکم بوده و هست طی سالهای اخیر از استقبال خوب برخی سرمایه گذاران ترک برخوردار شده است از دیگر مزیت های تجاری بین این دو کشور است، در این خصوص رئیس انجمن صنایع نساجی ایران از استقبال برخی سرمایه گذاران ترک از بازار داخلی ایران و بلاخص بازار فرش ایران به خبرنگار اقتصاد سرآمد می دهد و می گوید :« اخیرا چند سرمایه گذار ترک در شهر کاشان  حاضر شدند و در حال مطالعه بازار هستند تا بتوانند با مشارکت چند سرمایه گذار ایرانی برخی مراکز تولیدی از جمله کارخاجات تولید نخ فرش ماشینی را در ایران راه اندازی کنند». 
این خبر در حالی عنوان می شود که تا پیش از این نیز نخ فرش ماشینی بیشتر از کشور ترک ها وارد ایران میشد و اکنون این چند سرمایه گذار خارجی با حضور در بازار ایران در حال راه اندازی کارخانجاتی برای تولید نخ فرش ماشینی در ایران هستند . 
اینکه تا چه اندازه حضور این سرمایه گذاران و راه اندازی این قبیل کارخانجات تولیدی در بازار ایران اثر گذار خواهد بود سئوالی است که مهندس محمد مروج در پاسخ به آن می گوید :« ممکن است تاسیس کارخانجات مشترک در بازار قیمت محصولات ایرانی در بازا اثرگذار باشد از سوی دیگر با توجه به اینکه سقف صادرات نساجی عمدتا فرش ماشینی بوده است عمده نخ های منسوجات برای فرش های بالای 1000 تا 1200 شانه از کشور ترک وارد ایران میشده است که همین موضوع در آینده در بازار تولید و صادرات ایران تاثیر گذار خواهد بود که باید بیشتر منتظر نتایج آتی بود ». 
رئیس صنایع نساجی ایران در ادامه در پاسخ به این سئوال که کشورهای هدف در این بازار برای ایران تاکنون کدام کشورها بوده اند به خبرنگار کاسیت میگوید :« کانادا، آمریکا،عربستان کشورهای آسیای میانه ، چین ، افغانستان ، عراق از جمله کشورهای هدف در امر صادرات فرش ماشینی و منسوجات قلمداد میشدند ».  رئیس انجمن صنایع نساجی ایران در ادامه از دیگر محصولات صادراتی ایران به پوشاک و البسه تولیدات ایرانی و برندهایی معتبری چون هاکوپیان ، گراد ، ماکسیم نیز اشاره می کند و به خبرنگار اقتصادسرآمد می گوید :« در حال حاضر بازار هدف این محصولات کشوری چون آلمان است که در کنار آن کشورهایی نظیر عراق ، افغانستان و آسیای میانه بازار هدف ما در بخش منسوجات تلقی می شوند ». 
ورود چند سرمایه گذار ترک به ایران و احداث چندین کارخانه تولیدی مشترک بین سرمایه گذاران ترک و ایران خبری است که پیش تر نیز از سوی محمد مهدی رئیس زاده دبیر انجمن صنایع نساجی ایران عنوان شد خبری که حکایت از سرمایه گذاری های مشترک ترکها در شهرهایی نظیر سمنان و آذربایجان داشت هر چند ترکها این بار با ماشن آلاتشان به ایران آمده بودند .  ورود سرمایه گذار خارجی و بیشتر از همه خبر ورود تکنولوژی های جدید این دسته از سرمایه گذاران از اهم اخبار پس از توافقات هسته ای ایران و برنامه های رفع تحریم بود در همین خصوص محمد مهدی رئیس زاده در خطاب به خبرنگار کاست پیرامون استقبال سرمایه گذاران خارجی از صنعت نساجی ایران و ورود دستگاه ها و تکنولوژی های نودر این بخش گفت ؛ 
ترک ها در عین این که رقیب ایران در بخش صنایع نساجی و منسوجات شمرده می شوند در بخش هایی می توان با توجه به برخی رویدادهای اخیر از پتانسیل بازار آن ها  در داخل کشور ایران استفاده کرد که ورود ماشین آلات ترک ها در بخش فرش ماشینی و پرده های خانگی و مصرفی یک نمونه از این اقدامات است که اکنون نیز برخی از این سرمایه گذاران در سمنان و آذربایجان سرمایه گذاری مشترک انجام دادند و ماشین آلاتشان را به ایران آوردند . 
سرنوشت احداث واحدهای تولید «نخ فرش ماشینی»
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه