گزارش« اقتصادسرآمد» از هجوم فروشندگان ملک به بازار

تعدیل قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان مسکن

اعظم زندیه - اقتصادسرآمد - معمولا در ماه پایانی سال به‌خصوص در دو هفته آخر، عرضه فایل جدید برای فروش آپارتمان کاهش پیدا می کند و قریب به اتفاق همه مالکان حتی آن هایی که مصمم به فروش هستند، برنامه عرضه را به اردیبهشت سال بعد موکول می‌کنند. اما در روزهای اخیر فایل‌های فروش خانه به شکل محسوسی افزایش پیدا کرده است به طوری که برای اولین بار صاحبان بنگاه های معاملات ملکی در تهران از اتفاق کم‌سابقه در اسفند امسال خبر می‌دهند. معنای این «تمایل به فروش در آستانه سال جدید» می‌تواند مشخص‌کننده جهت انتظارات سازنده‌ها عاملان فروش نوسازی و سایر عوامل سمت عرضه نسبت به آینده قیمت‌ها باشد. اما این موضوع برای فعالان این بخش به شدت تازگی دارد.
به گزارش اقتصادسرآمد، بررسی های میدانی  ما از بازار معاملات مسکن در شهر تهران نشان بیانگر این مطلب است که، بازار خرید و فروش ملک امسال درحال سپری کردن شب عید متفاوتی نسبت به سال‌های گذشته است. تفاوت مهم بازار مسکن در شب عید امسال در چند هفته پایانی سال نسبت به سال‌های گذشته در تغییر رفتار فروشنده‌ها خلاصه و دیده می‌شود. بررسی‌های میدانی از واسطه‌ها و فعالان ملکی حکایت از آن دارد  که در حال حاضر دو گروه فروشنده در بازار هستند. گروه نخست سازندگانی هستند که فقط در صورت نیاز فوری به منابع مالی حاضر به معامله می‌شوند و گروه دوم فروشندگانی که با پیش‌بینی احتمال کاهش قیمت‌ها در ماه‌های پیش رو، همچنان در بازار باقی مانده‌اند و به‌دنبال فروش ملک خود پیش از پایان سال 99 هستند.
به استناد آمار که اعلام کرد، در نیمه نخست سال، بازار مسکن در هر ماه با شوک قیمتی جدید مواجه می‌شد در صورتی‌که نیمه دوم را متفاوت آغاز کرد، در آبان‌ماه ورق معاملات ملک در بازار مسکن تهران برگشت و تورم دورقمی نیمه نخست سال، در این ماه به کمتر از 2 درصد رسید تا ورود به دوره پساجهش قیمتی مسکن آغاز شود.
هجوم فروشندگان ملک به بازار 
محسن فلکی فعال وکارشناس اقتصاد مسکن دراین باره به خبرنگار روزنامه اقتصاد سرآمد، گفت: امسال با افزایش قیمت دلار قیمت مسکن هم با شیب تندی افزایش پیدا کرد بسیاری از دارندگان ملک از بیم کاهش قیمت در سال جدید اقدام به عرضه کرده اند و طبق آمارها مقایسه رشد میانگین قیمت ها در یازده ماه گذشته در سال 99 با سال گذشته نشان از آن داشته است که این متغیر امسال در بین مناطق تهران دست کم 67 درصد افزایش پیدا کرده است.
مسکن و افزایش بيش از 500 درصدی و خارج از عرف آن باعث شده تا مسكن از كالای مصرفی به كالای سرمايه ای و لوكس و دست نيافتنی تبديل شود، موضوعی بود که فلکی به آن اشاره کرد و افزود: صاحبان املاک باید به این نکته  توجه داشته باشند دیگر جایی برای افزایش قیمت مسکن باقی نیست وقتی قدرت خریدی برای متقاضی وجود ندارد‌.
پسوند محال در کنارخرید مسکن
وی تاکید داشت: در اقتصاد کلان باید به گونه ای برنامه ریزی انجام شود که براساس هزینه ساخت و ساز قیمت منطقی هم در بازار اعلام شود. بایدپسوند محال را برای خانه دار شدن بسیاری از جوانان با این شرایط و افزایش 500 درصدی قیمت مسکن مطرح کرد که خانه دار شدن به آرزوی دست نیافتنی براي قشر متوسط  و ضعيف بدل شده است.
فلکی تصریح کرد: به دلیل افزایش قیمت، بازار مسکن امسال در رکود به سر برد و در اکثر ماه های سال معاملات تک رقمی شد. مسکن پایان سال بازار کمی رونق می گرفت اما به دلیل سیر صعودی قیمت، خریداری در بازار نیست.
مسکن در اسفند مانند اسپند شد و جهید
این فعال و کارشناس اقتصاد مسکن در ادامه به اقتصادسرآمد افزود: طرح جامع از ابتدای سال جاری بازار مسکن شرایط متفاوتی را تجربه کرد، این بازار اگرچه در نیمه نخست امسال تورم ماهانه متفاوتی را داشت اما از نیمه آبان ماه با کاهش ریسک غیراقتصادی، از شتاب رشد قیمت مسکن کاسته و حتی طی یک ماه پایانی پاییز منفی شد اما با آغاز زمستان، بار دیگر قیمت مسکن در مسیر رشد قرار گرفت.
هرچند مرور جزئی‌تر گزارش بانک مرکزی درباره روند تحولات قیمتی در مناطق 22 گانه شهر تهران نشان می‌دهد: تمامی مناطق شهر تهران یک روند ثابت در جهت رشد یا افزایش قیمت را تجربه نکرده‌اند. به‌طوری‌که برخلاف برخی مناطق مسکونی شهر تهران که میانگین قیمت مسکن نسبت به ابتدای فصل زمستان در آن ها رشد داشته، در هشت منطقه نیز کاهش قیمت مسکن رخ داده است.
براساس گزارش روزنامه اقتصادسرآمد، واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند این گروه از فروشندگان تلاش می‌کنند هرطور شده فایل موردنظر خود را به فروش برسانند و به همین جهت با مراجعه روزانه مواجه هستند. جالب آن که به گفته مشاوران املاک در صورت همزمانی حضور این گروه از فروشندگان با برخی مراجعه‌کنندگان به بازار، حتی در صورتی که متقاضیان به‌دنبال اجاره ملک باشند تلاش می‌کنند تا آن ها را به خرید ملک ترغیب کنند. تا شاید برخی از فایل ها به فروش برسد.
در این میان برخی از عرضه‌کنندگان ملک با اشاره به تصویب مالیات‌های جدید برای بخش مسکن در سال آینده گمان می‌کنند در صورت اجرا می‌تواند تا حدودی بر کاهش قیمت‌ اسمی موثر باشدآن‌طور که واسطه‌های ملکی عنوان می‌کنند این گروه از فروشندگان برای به نتیجه رسیدن تلاش خود، حتی حاضر می‌شوند حدود قیمت‌های پیشنهادی خود را تعدیل کنند.
تعدیل قیمت‌های پیشنهادی فروشندگان مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه