برخی تولید کنندگان از مشکلاتشان به« اقتصادسرآمد» می گویند

حامی نداریم

گروه بازرگانی -اقتصادسرآمد - حال و هوای خرید لوازم التحریر نه کودک می‌شناسد و نه دانشجو خرید کیف ، کتاب به همراه کلیه لوازم جانبی آن. خریدهایی که برای قشر دانشجو ودانش آموز هرگز تمام نخواهد شد. به بهانه خرید وارد فروشگاه بزرگی ازلوازم التحریرمی‌شوم. می‌پرسم خودکارهای‌تان ایرانی است یا خارجی و فروشنده می‌گوید:جنس ایرانی نداریم خودکارهای خارجی را روبرویم قرارمی‌دهد. می‌پرسم پس این برندهای خارجی چیست آیا واقعا از آلمان وارد شده اند؟ و اومی‌گوید برندها متفاوت هستند و معمولا کشورهای فیلیپین یا اندونزی از معمول‌ترین کشورها برای ورود اجناس هستند.
می‌گویم نمی خواهم مداد خارجی بخرم؟ و اوبرندهای مختلف‌اش را روبرویم  قرارمی‌دهد و ادامه می‌دهد: برخی برندهای خارجی هستند در13 کشور تولید می‌شوند کما آن‌که برندهای ایرانی موفق هم داریم که تحت استانداردهای معتبر ایرانی واروپایی هم ساخته می‌شوند اما مخاطب آنها را نمی‌شناسد وچندین برند ایرانی معتبر را نشانم می‌دهد. 
 او یکی از برندهای معتبر ایرانی را معرفی می کند و می‌گوید این برند معتبرترین برند ایرانی است اما امسال فروش خوبي نداشتیم سپس ادامه می‌دهد جنس ایرانی چند سال اول خوش می‌درخشد اما سپس از کیفیت آن‌ها کاسته می‌شود و دربازار داخلی می‌مانند. چیزی که اکنون دغدغه بسیاری ازمصرف کنندگان ایرانی است که چرا جنس ایرانی تا تولید به خوبی پیش می‌رود اما بعد از تولید در بازار رقابت ماندگاری کمتری دارد حال كه برای بقای هر برندی تداوم و تکرارآن در ذهن مخاطب الزامی است. موسی فرزانیان؛ رئیس اتحادیه فروشندگان نوشت افزار و لوازم مهندسی دراین خصوص به خبرنگاراقتصادسرآمد می‌گوید: در بازار داخل کشور27 تا 30 درصد تولیدات ایرانی است تولیداتی نظیر؛ مداد، مداد پاک کن، تراش یا دفترها اغلب ایرانی هستند و  قیمت‌های بازارنیز امسال نسبت به پارسال تفاوت چندانی نداشت. او در ادامه در پاسخ به سئوال دیگرکاسیت‌ پیرامون کیفیت تولیدات داخلی می‌گوید: اجناس ایرانی‌ تولیدات با کیفیت نیز‌به بازار‌ارائه می‌دهند ‌تولیدات برند‌هایی نظیر؛ صفا، کیان نیز‌از ‌جمله برندهای معروف و‌ معتبر‌ایرانی‌است که در‌تولید موفق عمل کرده است اما از آن‌جایی که این تولیدات تبلیغ چندانی نداشتند برای مخاطب که مردم ایران باشند آشنا نیستند و ‌چه بسا مخاطب از اجناسی با برندهای خارجی استفاده کرده است حال آن‌که صرفا نام برند خارجی بوده است و ‌در‌حقیقت اجناس تولید داخل کشور‌بوده لذا از‌نظر کیفیت تولیدات ایرانی مطلوب هستند اما به دلیل کمبود و ‌ضعف در‌تبلیغات مردم شناختی از برندها و‌کیفیت اجناس ایرانی ندارند . فرزانیان معتقد‌ است: ضعف‌عمده تولیدات برندهای‌ایرانی در‌بخش لوازم التحریر کمبود تبلیغات و‌آشنایی مردم است او‌به قدرت رسانه و‌ رسانه‌های نظیر‌تلویزیون اشاره می‌کند و‌می‌افزاید : کاربر اصلی لوازم التحریر کودکان و نوجوانان هستند و در‌شرایطی می‌توان به این قشر این شناخت را داد که دائما برند ایرانی را با تصویر یا اقلام متعدد تبلیغاتی فقط مشاهده کنند حال آن‌که تولید کننده لوازم التحریر قدرت رقابت یا پرداخت هزینه های کلان تبلیغاتی در صدا و سیمای را ندارد .
دلیل افت کیفیت تولیدات داخل از زبان یک تولید کننده 
مسعود برخورداری تولید کننده 50 ساله لوازم التحریريكي از‌برندهاي مشهور‌ايراني است او به عنوان یک تولید کننده پیشکسوت به خبرنگاراقتصادسرآمد در‌خصوص دلایل افت کیفی تولیدات داخل کشور‌و ‌توان تولید‌کنندگان داخلی می‌گوید: برندی نظیر‌آریا برای بالغ بر‌500 نفربه شكل مستقيم ايجاد شغل كرده است و به رغم انکه آریا یکی از‌برندهای مشهور‌ و ‌شناخته شده است باید گفت ‌عمده دلیل ضعف این قشر‌ فقط نبود حامی بوده است. 
او‌ در ‌ادامه پاسخش به خبرنگاراقتصادسرآمد ، سئوال خبرنگار اقتصادسرآمد را با پرسش همراه می کند ومی‌گوید: «ازشما می‌پرسم حامی صنف لوزام التحریر وتولید کنندگانش درایران کدام وزارت خانه یا نهاد دولتی است؟» او سپس ادامه می‌دهد: آریا نیز یکی از قدیمی ترین و قوی ترین تولید کنندگان دراین‌عرصه است اما با همه توانی که این واحد تولیدی از آن برخوردار است باید بگویم این صنعت و این صنف بیشتر از‌صنایع دیگر‌نیاز به حمایت یا پشتیبانی مالی و دولتی دارد چرا که فقط سه ماه از سال خریداران این صنعت از این محصولات استقبال می‌کنند و یک تولید کننده لواز التحریرنیز به خوبی با تفاوتهای چشمگیر این صنعت با صنعتی نظیر پوشاک یا مواد غذایی آشنا است او می‌داند که در‌صنعت پوشاک اگر‌پوشاک بهاره، زمستانه وپائیزه وجود دارد دراین صنعت ازاین خبرها نیست و مردم فقط  سه ماه در‌سال سراغ لوازم التحریر‌می‌روند و ‌بازار‌در ‌طول سال باید به امید مرداد سال آینده کسادی آن را تحمل کند تا سال بعد در‌طول سه ماه استقبال بتواند این خلاء چند ماهه را جبران کند. 
این تولید کننده لوازم التحریر سپس ادامه می‌دهد؛ حتی خود شما خبرنگاران نیز فقط شهریوربه سراغ صاحبین این صنعت می‌روید و ازخوب و بد بازار یا رونق و کسادی آن می‌نویسید.این درحالی است که اشتغال یک واحد صنفی تولید کننده لوازم التحریر نه فقط اعضای کارخانه اش را که بیشتر سایر افراد مرتبط با این حرفه را نیز وارد کار می‌کند؛ یکی لوازم التحریر تولید می‌کند اما در کنارش جمعی که کارتن یا جعبه سازهستند نیزمشغول به کارمی‌شوند حتی دراین حرفه چاپخانه‌‌ها هم به این تولید کنندگان لوازالتحریر سرویس می‌دهند واین قشر نیز ازاین بابت کسب درآمد می‌کند. 
حال با همه مزایایی که تولیدات لوزام التحریر برای اشتغال و درآمدزایی دارد ازاین قشرحمایت نمی‌شود ‌‌اصلا مشخص نیست که حامی یا ارگان و سازمان متولی که باید حمایت کند کیست؟ آيا بايد وزارت صنعت نقش حامي را برعهده بگيرد يا وزارت آموزش و پرورش تكليف ما توليد كنندگان نيزمشخص نيست. 
شرایط سخت وام‌های بانکی برای تولید کنندگان 
مسعود برخورداری به عنوان یک پیش‌کسوت عرضه لوازم التحریر در رابطه با مشکلات تولید کنندگان لوازم التحریر از زبان هم صنفی‌یانش از شرایط سخت وسنگین بانک‌ها درخصوص پرداخت وام می‌گوید ومی‌افزاید: « بانکها برای دریافت وام ازما فقط وثیقه ملکی آن هم مسکونی قبول می‌کنند با این وصف چگونه می‌توان وام گرفت حتی سند ملک کارخانه هم برای آنان قابل قبول نیست از سویی دیگر درصد سود با نرخ‌های بالای بانکی بعضا با سود 20 درصد که برای تولید کننده 26 درصد نیز تمام می‌شود برای ما مقرون به صرفه نیست». برخوردار در ادامه مي‌افزايد: درحال حاضر بانك‌ها سود تسهيلات را براي توليدكنندگان 18درصد اعلام كرده‌اند و با توجه به اين‌كه بانك مركزي‌ اعلام كرده است دريافت سود بالاتر‌از18‌درصد تخطي بانك‌ها قلمداد‌خواهد‌شد باز بانكها قرارداد را برمبناي 18 درصد مي‌بندند و 20 درصد از پول وام داده شده را كه شامل سود بانكي است ‌را به صورت‌ سپرده جاري در حساب شخص محفوظ نگاه مي‌دارند كه آن هم‌شامل سود ميشود و‌عملا سود بانكي 18 درصد براي وام گيرنده تا 26 درصد تمام ميشود.  اين كارآفرين برترسال 93 درادامه به شرایط بیمه ها اشاره میکندومیگوید؛سازمان بیمه وتامین اجتماعی درصورتیکه بیمه کارگریا کارمند‌مجموعه یکروز‌با تاخیر‌پرداخت شوند آن مجموعه را مشمول جریمه میداند و‌هر‌تاخیر‌یک روزه 12درصد جریمه برای واحد تولیدی در بر دارد با این اوصاف شرایط بر وفق تولید کننده داخلی نیست وتولید کنندگان این صنف که نیاز به حمایت بیشتری دارند در شرایط سختی دست به تولید میزنند پس کاهش کیفیت یا کمرنگ بودن برندهای تولید داخل در ایران بی دلیل نیست چرا که دست تولید کننده داخلی لوازم لتحریر بسته است .
هیچ افق روشنی در تولید نداریم
مسعود برخورداراین تولید لوازم التحریر درادامه اشاره ای به تمایل همکاری بین کشورها و تولید کنندگان خارجی از جمله کشورهای اطراف و همسایه دارد و میگوید به رغم آنکه بسیاری از کشورهای اروپایی برای همکاری با ما راغب هستند اما امکانات بانکی و مشکلات مالی بین المللی این اجازه را به ما نمیدهد از سویی دیگر در حالی که بیکاری در کشور بالا است ایران میتواند برای حل معض بیکاری قشر جوانان حداقل از این صنف حمایت کند یا طرح های تسهیلاتی ارائه دهد  طرح‌های نظیر معافیت‌های مالیاتی کوتاه مدت یا وام های بلاعوض جملگی می‌تواند در حمایت از تولید کننده و تولیدات ملی که کار آفرینی می‌کنند تاثیر به‌سزایی در حل بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور داشته باشد. او درادامه به ذکر مثالی از کشور کره یاد می‌کند و می‌افزاید؛ در کشور کره طی 10 سال گذشته به هر واحد تولیدی که کمتر از پنج میلیون دلار در سال فروش داشت دولت این کشور وام بلاعوض می‌داد. یا درکشور ترکیه؛ گمرک این کشور نهایت همکاری را با تولید کنندگانش دارد تا کالا از ترکیه به هر کشور دیگری به راحتی صادر شود . 
حال موقعیت ما در ایران به مراتب متفاوت تر ازسایرین است؛ مثلا درنمایشگاه بین المللی تهران بازدید کننده‌ای ازکشور چین به غرفه  آریا مراجعه کرد که تصمیم داشتند با خرید از آریا محصولات ما را به کشورهای دیگر صادرکنند با این حال ما توصیه کردیم که به ازای این خرید از ما به جای وجه نقد تکنولوژی‌های خودتان ارایه دهید آنان نه فقط این توصیه ما را رد کردند بلکه با ناراحتی هم غرفه ما را ترک کردند استدلال آنان این بود وقتی‌که درکشورخودشان تولیدات برای مردمان این سرزمین ایجاد انگیزه کرده است چراباید به جای فروش محصولات‌شان برای خرید کالای کشوردیگرمثل ایران هزینه کنند تا انگیزه تولید و اشتغال مردمان سرزمین‌شان را از بین ببرند یا مخدوش کنند .  برخوردار، این کارآفرین برتر سال 93 درحالی از نبود افق روشن در بازار تولیدات لوازم التحریر سخن می‌گوید که عامل موفقیت در تولید و فروش لوازم التحریر را معرفی و شناخت بچه ها می‌داند او به عنوان یک تولید کننده معتقد است زمانی مردم از کالاهای ایرانی استقبال خواهند کرد که اجناس ایرانی برای‌شان آشنا باشد و این در شرایطی است که نه فقط بچه‌ها از اجناس ایرانی ذهنیت مناسبی ندارند بلکه تبلیغات با هزینه‌های اندک نیز نمی‌تواند در این راستای ذهنیت مناسبی برای مردم ترسیم کند. این تولیدکننده لوازم التحریر هزینه های بالای تبلیغات تلویزیونی را عامل طرد تولید کنندگان میداند ومی‌افزاید: زمانی پلیس راهور در فرهنگ سازی خطاهای راهنمایی و رانندگی موفق عمل کرد که از مزیت تیزرهای متعدد و مکرر تلویزیونی بهره مند شد حال آن‌که این روش تبلیغات برای ما تولید کنندگان لوازم التحریر ایرانی مقرون به صرفه نیست. 
 برخوردار به عنوان یک تولید کننده موفق ایرانی کاهش کیفیت تولیدات داخلی و نبود رقابت بین المللی در این عرصه را صرفا به دلیل کمبودهایی ساختاری در این بخش عنوان می‌کند . این سخن تولید کننده در حالی ادامه دارد که دیگر فرد مسئول و صاحب‌نظر در این زمینه موسی فرزانیان نیز علاوه بر تائید این دغدغه تولید کننده دال بر نبود حامی یا ارگان‌های حمایت کننده در این زمینه ؛ خلاء های تبلیغاتی و نبود آشنایی کافی مردم با ساختار تولیداتی کشور را به رغم توان بالای تولید در ایران را دیگر عامل کاهش کیفیت تولیدات داخلی می‌داند او رقابت تولید کنندگان را مستلزم ارائه برندهای موفقی می‌داند که توان رقابت را نیز داشته باشند حال آن‌که ارائه برند علاوه بر کیفیت مستلزم هزینه های تبلیغات نیز هست.
 حامی  نداریم
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه