بررسی« اقتصادسرآمد» از فاجعه مسکن در اقتصاد پساکرونا

شگفتی مسکن در پی تعطیلی ساخت وساز

گروه راه و ساختمان - شیوع ویروس کرونا بازارها و مشاغل مختلفی را تحت تاثیر قرارداده؛‌ یکی از این بخش ها مسکن و حوزه ساخت و ساز است که با وجود این بیماری و وضعیت اقتصادی ، روزهای سختی را پشت سر می گذارد.متاسفانه به علت بی رغبتی سازندگان میزان ساخت و ساز در یک سال اخیر کاهش داشته و حتی افزایش قیمت‌ مسکن سبب نشده تا این بخش رونق پیدا کند و در مقابل فقدان سیاست‌های صحیح و حمایتی سبب شده تا رغبت سازندگان و پیمانکاران نسبت به ادامه فعالیت در این بخش هر روز کمتر از دیروز شود. اگر این وضع ادامه دار باشد رکود عمیق حوزه ساختمان و همچنین به صفر رسیدن ساخت و ساز دور از انتظار نیست.
به گزارش روزنامه اقتصادسرآمد و به اذعان بسیاری از کارشناسان اقتصاد مسکن شرایط فعلی در این حوزه قابل پیش بینی بوده و با توجه به شیوع ویروس کرونا و قرارگیری در این بحران، انتظار رکود در داخل کشور وجود داشت. مانند همه مشاغل و بخش‌های دیگر اقتصادی، بخش مسکن نیز از این شرایط متأثر شده است.
در این روزها که چندین نوع واکسن ضدکرونا در جهان ساخته و تزریق آن در کشورهای مختلف آغاز شده است و یک ، دو برند واکسن‌های خارجی به کشور هم وارد شده و همچنین نوید تولید واکسن ایرانی و توزیع آن در آغاز تابستان به گوش می‌رسد و از این رو، ظاهرا شمارش معکوس برای غلبه بر ریسک سیستماتیک ویروس کرونا آغاز شده است. با این حال، آن چنان که در آمارهای یک دهه اخیر مشهود است، بازار مسکن همچنان زیر سایه ریسک‌های موجود در فضای اقتصاد کلان از جمله کاهش درآمدهای دلاری، رشد نقدینگی و نرخ تورم، رشد منفی و آهسته تولید ناخالص داخلی باقی خواهد ماند و انتظار نمی‌رود در دوره‌ای کوتاه شاهد تحولات مثبت در مسکن باشیم و این بخش اقتصادی از رکود تورمی خارج شود.از سوی دیگر، رشد جمعیت، رشد ازدواج و همچنین رشد همگی منجر به پیچیده‌تر شدن وضعیت مسکن و افزایش قیمت آن در چند ساله پیش رو خواهد شد.
لذا باید گفت، دوران پسا کرونا شباهتی به زمان پیش ا پاندمی خود ندارد و باید در انتظارادامه سختی ها و کاستی ها در این حوزه پرنیاز و کشش بود.
وضع قرمز مسکن در اقتصاد پساکرونا
بیت الله ستاریان کارشناس مسائل اقتصادی و مسکن، بر این اعتقاد است که هر فردی که انتظار کاهش قیمت در بخش مسکن را داشته باشد،  این انتظارنشان ازعدم شناخت وی از ماهیت بخش مسکن دارد، تصریح کرد: چنانچه خواسته باشیم، اقتصاد پسا کرونا را مورد بررسی قرار دهیم باید به انتظارات رونق و توسعه اقتصادی اشاره کنیم . این شرایط در حوزه ساختمان نیز رخ‌نمایی خواهد کرد به گونه ای که در بخش مسکن رونق و افزایش قیمت خواهیم داشت وتولید ناخالص کشور بالا خواهد رفت و در نتیجه درآمد سرانه نیز افزایش پیدا خواهدد کرد.
معضل تعطیلی ساخت وساز 
در اقتصاد مسکن پساکرونا
وی به معضل تعطیلی کارگاه های ساختمانی و پیامده های ناشی از ان بر ساخت وساز کشور در دراز مدت اشاره داشته و افزود: چناچه رونق و رشد اقتصادی در دوران پسا کرونا اتفاق بیافتد، این مساله باعث رونق بخش ساخت ساز می شود و در نهایت موجب می شود مردم از افزایش قیمت مسکن فشار زیادی را متحمل نشوند.اما در این میان باید به یک نکته بارز و مهم در بخش مسکن و ساختمان توجه کرد که همان تعطیلی ‌هایی است که اتفاق افتاده و باید تا دیر نشده برای ان چاره جویی کرد.
نتایج شگفت انگیز بازار مسکن در ایام کرونا
ستاریان به این مساله نیز پرداخت که، بررسی آمار بازار مسکن تنها در تهران طی یک دهه اخیر، نتایج شگفت‌انگیزی دارد. افزایش قیمت ریالی در برابر کاهش قیمت دلاری مسکن یکی از این شگفتی‌ها است. میانگین قیمت دلاری هر متر مربع واحد مسکونی در شهر تهران در آبان ماه سال جاری 1051 دلار و در هشت ماهه نخست سال 1024 دلار بوده است.انچه مسلم است این که، تحت این شرایط تولید مسکن ممکن است به صفر برسد که اگر تولید در بخش ساختمان به صفر برسد نمی توان این شرایط را سامان‌دهی کرد و در ماه‌های آینده تبعات منفی آن عیان خواهد شد.بنابراین لازم است در این دوره تعطیلی پیش‌رو، فکری به حال سازندگان و پیمانکاران ساختمانی شود. زیرا بارها مشاهد شده که این افراد در حال کار بوده و به کارگران خود حقوق پرداخت می کنند و به شکل ناگهانی کارفرما ضمانت‌نامه بانکی آنها را به اجرا می گذارد و سبب بروز مشکلات فراوان می شود. این موارد باید در تعطیلات پیش رو در نظر گرفته شود و کارفرمایان نیز باید به این موارد توجه کنند.
زمانی که شش ماه از شروع همه‌گیری این ویروس در دنیا سپری شد، پیش‌بینی‌های کوتاه مدت اقتصاد جهانی به میزان بدبینی پیش‌بینی‌های بلند مدت منفی آن نبود و این روزها پیش‌بینی‌های بلند مدت بسیار بدبینانه به نظر می‌رسند. پدیده بیکاری زیاد و افزایش ورشکستگی صنایع و شرکت‌ها نیز اثرات بسیار ناخوشایندی به همراه خواهد داشت که بهبودی پس از این وضعیت را با کندی بسیاری روبرو خواهد کرد. به دنبال وضعیت به وجود آمده به نظر می‌رسد که بیماری کووید 19 بیش از آنکه یک بیماری و مساله بهداشتی باشد، یک معضل اقتصادی است که اقتصاد مسکن پساکرونا را نیز تحت الشعاع خود قرار داده.
شگفتی مسکن در پی تعطیلی  ساخت وساز
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه