بررسی روند کاهشی قیمت خودرو در گفت و گو با رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت

کوچ دلالان از بازار خودرو

گروه صنعت معدن تجارت- روزنامه اقتصادسرآمد- بررسی ها نشان می دهد قیمت خودروهای داخلی در ماه اول 1400 از بازدهی مثبت این بازار حکایت دارد. با این که بازدهی بازارهایی همچون سکه، ارز و بورس در فروردین منفی شد، اما بازار خودرو با توجه به نبض بسیار پایین معاملات به‌دلیل تعطیلات نوروزی و همه‌‌گیری دوباره کرونا بار دیگر عرصه را برای فعالیت واسطه‌گران فراهم کرد. برای اردیبهشت پیش‌بینی کاهشی مطرح است. همچنین بررسی قیمت خودروهای داخلی در انتهای فروردین و مقایسه آن با اواخر اسفند، حکایت از صعود دارد، آن هم در حالی که دیگر بازارهای مهم به خصوص ارز، جداط از رمزارزها روندی نزولی در این بازه زمانی داشته‌اند. این موضوع نشان می‌دهد حباب بازار خودرو با سرعت کمتری در حال تخلیه است.
این در حالی است که با در نظر گرفتن سبدی از خودروهای داخلی و استخراج میانگین قیمت آنها، مشخص  می‌شود منحنی قیمت در این بازار حدودا 5/ 7 درصد در انتهای فروردین و نسبت به اواخر اسفند صعود کرده است؛ بنابراین در رده‌بندی بازدهی بازارها در بازه زمانی موردنظر، خودرو صدرنشین بازدهی به شمار می‌رود.
به گزارش اقتصادسرآمد، این روزها، با توجه به سیاست نرخ‌گذاری دستوری، اختلاف شدیدی بین قیمت کارخانه و بازار خودروها وجود دارد، بنابراین آنهایی که اقدام به سرمایه‌گذاری در خودرو با نرخ‌های کارخانه‌ای کرده‌اند، بازدهی بسیار بالاتری در مقایسه با کسانی که نرخ مبدا سرمایه‌گذاری‌شان بازار بوده، به دست آورده‌اند.
 در حالی خودرو در میان بازارهای دیگر گوی سبقت را ربوده است که، قیمت‌ها در بازار ارز نزولی بوده و این روند در صورت احیای برجام، ادامه خواهد داشت. ارز به علاوه انتظارات تورمی، دو عامل بسیار مهم و اثرگذار بر بازار خودرو به شمار می‌روند و معمولا وقتی آن دو افت کنند، قیمت خودرو هم پایین می‌آید و آنها که صعودی شوند، قیمت خودرو شارژ خواهد شد.به نظر می‌رسد در حالت کلی ریشه این اتفاق غیرمعمول را باید در میزان سرعت تخلیه حباب بازار خودرو جست‌وجو کرد، هرچند البته مواردی مانند  اخبار مربوط به افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها و تعطیلی بازار رسمی خودرو در فروردین نیز در حکم سرعت گیر عمل کرده‌اند.
کوچ دلالان از بازار خودرو
سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودروی پایتخت در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد، با یادآوری این مهم که ، اکنون تقاضای کاذب در بازار وجود ندارد و فقط افرادی که نیاز واقعی دارند برای خرید مراجعه می‌کنند، به خبرنگارما، گفت: به نظر می رسد، ک دلالان و واسطه‌ها دیگر بازار خودرو را جای خوبی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود نمی‌دانند .
وی گفت: این روزها بازار آرام است و اگر نرخ ارز به هر دلیل روند کاهشی در پیش بگیرد یا عرضه خودروسازان افزایش یابد، کاهش بیشتر قیمت‌ها انتظار می‌رود. بازار خودروهای مونتاژی و خارجی در رکود کامل است که قیمت‌ها در آن نسبت به آخرین روزهای سال 99 تغییر چندانی نداشته است. 
آرامش فروردینی بازار خودرو
به اعتقاد موتمنی، اگر بازار خودرو در فروردین تعطیل نبود، حباب قیمتی آن با سرعت بیشتری تخلیه می‌شد. در کنار اینها، عامل اثرگذار دیگری که در حکم سرعت‌گیر تخلیه حباب بازار خودرو عمل کرد، اعلام خبر افزایش قریب‌الوقوع قیمت کارخانه‌ای خودروها توسط شورای رقابت بود.
دلیل مقاومت خالی شدن حباب قیمت خودرو
وی با بیان این نکته که قیمت گذاری دستوری بر روند کند کاهش حبابی قیمتی اثرگذار خواهد بود، گفت: در چنین بازاری مقاومت در برابر تخلیه حباب بالاست و از همین رو قیمت با سرعت کمتری افت می‌کند.
به گفته این مقام مسئول، با کاهش تورم انتظاری و قیمت ارز، بازار خودرو هم چاره‌ای جز وا دادن قیمت ندارد. این اتفاق پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا نیز رخ داد، به نحوی که قیمت خودرو به پیروی از انتظارات تورمی و ارز، روندی نزولی به خود گرفت و حسابی پایین آمد.
سال 1400 با اخبار غیرمنتظره خودرویی شروع شده است. در حالی که حدود سه سال است که واردات خودرو ممنوع شده است، اخباری از واردات و مونتاژ خودروهای شاسی بلند روسی و پژو 308 به گوش می‌رسد. از آن سمت فروش فوری خودروسازان بلافاصله در تعطیلات سال نو شروع شده است اما آیا این اخبار به معنی ریزش قیمت خودرو است؟. کاهش قیمت خودرو مشروط به افزایش عرضه است اما با توجه به مشکلاتی که تحریم برای نقل و انتقال پول، تامین قطعات خودرو و افزایش هزینه تولید ایجاد کرده، به نظر نمی‌رسد بدون اتفاق موثر در سیاست خارجی ایران، تولید خودرو به صورت قابل توجه افزایش داشته باشد. رفع ممنوعیت واردات خودرو هم نمی‌تواند قیمت خودروهای داخلی را به صورت قابل توجه کاهش دهد چرا که قیمت خودروی داخلی متناسب با نرخ دلار در بازار آزاد است اما این اتفاق قیمت خودروی خارجی را حتی تا نصف قیمت کاهش خواهد داد. زیرا قیمت خودروی خارجی گاهی حتی با دلار 50 هزار تومانی فروخته شده است. رفع ممنوعیت واردات خودرو اما به نظر بسیاری از کارشناسان در شرایط تحریمی فعلی دور از ذهن است چرا که با سقوط صادرات نفت و کاهش ذخایر ارز، دولت به دنبال صرفه جویی در مخارج ارزی است. به‌ اعتقاد فعالان بازار خودرو دلیل اصلی گرانی خودرو وجود نقدینگی بالا است و این نقدینگی محل خاصی برای سرمایه‎گذاری ندارد و بازارهای کاذبی مانند خودرو و دلار را ایجاد کرده است. به گفته این فعالان، کاهش قیمت‌ها باعث شده تا کمتر خرید و فروشی در بازار انجام شود و بازار مملو از فروشنده بدون خریدار است و با فروکش کردن هیجان بازار پیش‌بینی می‌شود افت قیمت‌ها ادامه دار باشد.
 کوچ دلالان  از بازار خودرو
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه