یک کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با «اقتصادسرآمد»، نوسان بزرگی در انتطاربازار مسکن نیست

مانع بزرگ بر سرراه افزایش قیمت مسکن

گروه راه و ساختمان - ثبات بازارهای موازی و طرح مالیات بر خانه‌های خالی باعث شده تا تمایل برای فروش در بازار مسکن افزایش پیدا کند اما بازار در رکود به سر می‌برد؛ رکودی که حتی گریبان واحدهای کوچک متراژ را هم گرفته است. بررسی‌ها نشان می دهد فاصله عرضه تا فروش خانه‌های کوچک متراژ در شهر تهران که تا پیش از این بین یک تا دو هفته بود به حدود یک ماه رسیده؛ همچنین زمان فروش مسکن به طور میانگین برای مناطق میانی تهران که قبلا یک ماه بود به دو ماه افزایش یافته است.کمبود واحدهای کوچک متراژ نوساز در بازار مسکن کاملا محسوس است؛ مشکلی که طی سال های اخیر همواره وجود داشت. فقر آپارتمانهای مرغوب با قیمت مناسب در مقابل فشار تقاضا باعث شده تا معدود فایلهایی از این نوع زودتر از آپارتمان های لوکس فروخته شوند. کمبود فایلهای کوچک متراژ مرغوب در بازار مسکن شهر تهران باعث شده تا در شرایط رکود فعلی، این نوع آپارتمانها زودتر فروخته شوند؛ البته با توجه به رشد قیمتها حداقل قیمت واحدهای نقلی در محله‌های جنوبی پایتخت 500 میلیون تومان است.به گزارش اقتصادسرآمد، به دلیل رکود حاکم بر بازار مسکن ناشی از افت شدید توان متقاضیان، واحدهای کوچک متراژ نیز بدون مشتری مانده‌اند. البته هنوز عمده واحدهای موجود در بازار مسکن را خانه‌های بزرگ متراژ واقع در نیمه شمالی تهران تشکیل می‌دهد. از طرف دیگر اغلب واحدهای نقلی در مناطق جنوبی تهران قرار دارند و بسیاری از آن ها نرخ های میلیاردی دارند. اما هنوز می‌توان در بین آن ها آپارتمان هایی در محدوده قیمتی 600 تا 800 میلیون تومان پیدا کرد.امیدواری‌ها به احیای برجام، ثباتی را در بازارهای ارز، طلا و بورس ایجاد کرده است. البته بورس به دلیل جهش سنگین از اواسط سال گذشته روند نزولی داشته و کماکان در مسیر افت قرار دارد. اما آرامش بازارهای ارز و طلا می‌تواند پیش درآمد توافقات سیاسی این روزهای گفت‌وگوهای وین پیرامون برجام باشد. قیمت مسکن شهر تهران نیز در اولین ماه از سال جاری 3 درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد. همین مساله منجر به گمانه‌زنی‌ها برای افت قیمت مسکن در آینده شد؛ این در حالی است که قیمت زمین، مصالح ساختمانی، عوارض شهرداری، خدمات مهندسی و دستمزد کارگران با رشد 40 تا 120 درصد در سال گذشته همراه شد.
مانع بزرگ بر سرراه افزایش قیمت مسکن
مهدی روانشادنیا کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد درباره پیش‌بینی قیمت مسکن در سال 1400 به خبرنگار ما، می‌گوید:  کاهش قدرت خرید متقاضیان، مانعی بزرگ بر سر رشد قیمت مسکن در سال 1400 خواهد بود اما به دلیل ویژگی چسبندگی این بازار، انتظار کاهش قیمت نمی‌توان داشت؛ گزینه محتمل، ثبات قیمت است که با توجه به نرخ تورم به معنای افت قیمت ذاتی مسکن خواهد بود.
نوسان بزرگی در انتطاربازار مسکن نیست
وی تصریح کرد: انتظار داریم مسکن در دامنه کوچکی نوسان کند. البته این تحلیل منوط به این است که ثبات ماه های اخیر بازارهای موازی حفظ شود. در حال عمده فرضیه‌ها بر قیمت 18 تا 20 هزار تومانی دلار است. در آن صورت مسکن مقداری گرانتر از قیمت میانگین سالهای گذشته خواهد بود که خود به خود با تثبیت عدد قیمت اسمی، نمودار آن طی یک سال با میانگین بلندمدت منطبق می‌شود. در نتیجه نوسان بزرگ قابل پیش بینی نیست.
یک بام ودوهوای بازار مسکن 1400
روانشادنیا با استناد به سخنان رئیس اتحادیه مشاوران املاک، گفت: بارها اعلام شده ستاد تنظیم بازار برای مسکن ایجاد شود و پلیس امنیت به عنوان عضو این ستاد بر بازار نظارت کند. به طور مثال اعلام می‌شود قیمتها کاهش پیدا کرده، بعد عده‌ای دلال مصاحبه می‌کنند که کاهش نیافته است. سوداگران به دلیل منافع خود مخالف پایین آمدن قیمتها هستند. لذا باید بر فعالیت این افراد نظارت شود. 
با وجود آمار افزایش قیمت مسکن شهر تهران در ماه‌های اخیر، بازار مسکن سایر مناطق کشور در رکود قرار دارد و رشد قابل ملاحظه قیمت دیده نمی‌شود. دلیل رشد قیمت در تهران نیز سرریز سرمایه‌هایی است که از بازارهای طلا، ارز و بورس به بخش مسکن می‌آید. امیدواری‌ها به احیای برجام، ثباتی را در بازارهای ارز، طلا و بورس ایجاد کرده است. البته بورس به دلیل جهش سنگین از اواسط سال گذشته روند نزولی داشته و کماکان در مسیر افت قرار دارد. اما آرامش بازارهای ارز و طلا می‌تواند پیش درآمد توافقات سیاسی این روزهای گفت‌وگوهای وین پیرامون برجام باشد. قیمت مسکن شهر تهران نیز در اولین ماه از سال جاری 3 درصد نسبت به ماه قبل کاهش پیدا کرد. 
در شرایط فعلی دو نوع تحلیل از وضعیت بازار مسکن وجود دارد؛ گروهی می‌گویند که قیمتها کاهش می‌یابد و گروه دیگر معتقد به عدم افت قیمتها هستند. البته معدود افرادی هم از رشد قیمت سخن می‌گویند. و اعتقاد دارندهم‌اکنون سه پارامتر رشد نسبی ساخت‌وساز، رونق اقتصادی و رونق تولید ایجاد شده و با تأمل در معاملات مسکن مواجهیم اما نمی‌توان از واژه رکود استفاده کرد. با همه این صحبتها محتمل‌ترین سناریو با توجه به تجربه ادوار بازار مسکن می تواند ثبات قیمت برای دوره میان‌مدت باشد که معمولا در پس هر رونق بازار مسکن ایجاد شده است؛ تا جایی که حتی سازندگان هم از رکود محتوم در آینده سخن می‌گویند.
مانع بزرگ بر سرراه افزایش قیمت مسکن
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه