بررسی «اقتصادسرآمد» از دلایل عقب ماندن ایران از غافله انرژی های پاک

هیچ، سهم ایران از انرژی‌های تجدیدپذیر

گروه انرژی -  آژانس بین المللی انرژی (IEA) اعلام کرد که با وجود بحران ناشی از همه گیری کرونا، نرخ رشد انرژی های تجدیدپذیر در جهان در سال 2020 به بالاترین میزان خود در 20 سال گذشته یعنی 45 درصد رسیده است. فاتح بیرول، رئیس آژانس بین المللی انرژی در اظهاراتی تأکید کرده که دولت ها باید با تشویق به افزایش سرمایه گذاری در صنعت انرژی خورشیدی و بادی و سایر فن آوری های مهم تجدید پذیر مانند انرژی زمین‌گرمایی، آبی و انرژی زیستی، این حوزه را توسعه دهند.
به گزارش اقتصادسرآمد و براساس این گزارش آژانس، اجرای پروژه‌های انرژی های تجدیدپذیر در سال گذشته نقطه عطف خاصی برای صنعت جهانی این نوع انرژی بود. در این گزارش آمده است که ظرفیت های انرژی باد طی سال گذشته دو برابر شده و نرخ رشد انرژی خورشیدی تقریباً 50 درصد بوده است که بیش از شاخص های مربوطه قبل از همه گیری کرونا است.
کارشناسان علت این امر را افزایش علاقه دولت ها و شرکت ها به انرژی پاک عنوان کردند. وابستگی روزافزون کشورها به منابع انرژی، باعث تقویت جایگاه امنیت انرژی در عرصه سیاسی و دیپلماتیک شده است و رقابت‌های بین‌‍‍‍‍‍‍‍‍‌‌‌‌‌‌‌‌‍‍‍‍‍‍‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌المللی را بر سر دسترسی به این منابع را تشدید کرده است. ظرفیت‌سازی در انرژی‌های تجدیدپذیر به 280 گیگاوات (GW) رسید که بیشترین افزایش سالانه از سال 1999 را نشان می‌دهد، این رشد قابل توجه با وجود اختلال‌های زنجیره تأمین و تأخیرهای موجود در ساخت و سازها در پی همه‌گیری ویروس کرونا حاصل شده است. این برآورد بیش از 25 درصد بیشتر از برآوردهای پیشین آژانس در ماه نوامبر بود زیرا دولت‌ها مقدار بی‌سابقه‌ای ازانرژی‌های تجدیدپذیر را به حراج گذاشته و شرکت‌ها به تعداد بی‌سابقه‌ای توافق خرید برق امضا کرده‌اند.
استفاده از این دو منبع انرژی تجدیدپذیر به‌طور بی‌سابقه‌ای در حال افزایش است. رشد 90 درصد صنعت جهانی برق در سال گذشته میلادی مدیون افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر بود. با تمام این تفاسیرباید دید سهم ایران از انرژی‌های تجدیدپذیر در مدت زمان یاد شده چه میزان بوده است و آیا آینده‌ای برای این نوع انرژی در کشورمان به صورت گسترده متصور هستیم یا خیر؟.
منبع یک‌سوم ظرفیت تولید برق دنیا،نیروگاه‌های تجدید پذیر
محمدصادقی کارشناس انرژی  در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد، با بیان این که، اگرچه توسعه این نیروگاه‌ها در ایران همواره مورد غفلت و اهمال‌کاری قرارگرفته اما در سطح دنیا شاهد پیشبرد بسیار سریع آن هستیم؛ تا جایی که بر اساس آخرین گزارش‌های موجود، هم‌اکنون یک‌سوم ظرفیت تولید برق دنیا از طریق نیروگاه‌های تجدید پذیر تأمین می‌شود، به خبرنگار ما گفت: بررسی اطلاعات جمع‌آوری‌شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی‌ های تجدید پذیر (IRENA) بیانگر آن است که دوسوم ظرفیت انرژی تولیدشده در سراسر جهان در سال گذشته از انرژی‌های تجدید پذیر بوده که باد و خورشید 84 درصد از کل آن را تشکیل می‌دهند.
وی با تاکید بر این نکته که امروزه با کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی در جهان، استفاده از انرژی‌ها نو نقش مهمی در سبد انرژی جهان، به دست آورده است، افزود: استفاده از انرژی‌های نو و روش های سازگار با نیاز مردم برای تولید برق یکی از اولویت‌های امروز کشورهای توسعه‌یافته هست. ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی خاص، ظرفیت های زیادی برای استفاده از انرژی‌های نو دارد و در صورت سرمایه‌گذاری‌های تازه می‌توان از این نعمت خدادادی بهره‌مند شد.
دلیل عقب ماندن ایران از غافله
 انرژی های پاک
صادقی تصریح کرد: وجود منابع بزرگ نفت و گاز و ارزان بودن قیمت انرژی از طریق پرداخت یارانه در ایران، سبب شده تا کشورمان در مقایسه با کشورهای پیشرفته صنعتی از قافله انرژی های نو، عقب بماند. در ایران طی سال‌های اخیر ضرورت جای دادن انرژی های پاک در سبد انرژی کشور، مورد توجه قرار گرفته است، اما نبود تخصیص اعتبارات کافی اجازه نداده تا نیروگاه های بزرگی احداث شود .چنین ظرفیتی بلا استفاده کشور موجب شده است که تولید برق در ایران، اعم از احداث و نگهداری نیروگاه ها و تولید برق، سالانه دهها میلیارد دلار سوخت و درآمد ارزی کشور را ببلعد.
سرمایه گذاری برای استقلال انرژی
این کارشناس انرژی کشورمان خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در صنعت انرژی نو، سرمایه گذاری برای استقلال انرژی است و کشورهایی که بتوانند زیرساخت های انرژی نو و شبکه برق خود را سریع‌تر گسترش دهند، در رقابت برای تولید برق و توسعه اقتصادی، یک گام جلوتر از رقیبان خود خواهند بود‎.
در حال حاضر در ایران عمده‌ی انرژی مورد استفاده، از سوخت‌های فسیلی تأمین می‌شود. اقدامات مثبتی که در سال‌های اخیر با ساخت سدهای متعدد و اتمام پروژه‌ی نیروگاه هسته‌ای بوشهر انجام گرفت، باعث افزایش سهم انرژی هسته ای و انرژی برقابی در سبد انرژی کشور شد. با این‌حال ایران کشوری گرم و خشک است و تولید برق از نیروگاه‌های آبی منبع پایداری برای تأمین انرژی به حساب نمی‌آید. از طرفی هم اکنون به دلیل زیان بسیار انرژی هسته‌ای به محیط زیست، ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در اروپا متوقف شده و سرمایه گذاری ‌های کلانی روی انرژی خورشیدی صورت گرفته است. از این رو واضح و مبرهن است که ایران با وجود پتانسیل‌های بسیار، چقدر از قافله‌ی انرژی‌های نو عقب مانده است.
می بینیم که کشور ما که در زمینه تحقیقات و ساخت تجهیزات تا چند سال پیش در منطقه پیشتاز بود، تبدیل به وارد کننده تجهیزات عمدتاً بی کیفیت از چین، هند و ترکیه شده که مشکلات بسیاری برای این بخش به وجود آورده است و این مساله برای عموم مردم تصویر ذهنی بدی نسبت به استفاده از این انرژی ها ایجاد نموده و موجب از دست رفتن اعتماد آن ها و فرهنگ سازی منفی نسبت به جایگزینی سوخت فسیلی با این انرژی ها شده است.
 هیچ، سهم ایران از انرژی‌های تجدیدپذیر
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه