گفت و گوی «اقتصادسرآمد» با یک کارشناس حمل و نقل جاده ای درباره عدم پرداخت عوارض و اعتراض سرمایه‌گذاران

احتمال بازگشت به عوارض دستی درآزاد راه ها

گروه راه و ساختمان- بیش از دو سال از وعده دولت برای الکترونیکی شده عوارض آزادراهی می‌گذرد اما همچنان خبری از آن نیست و بزرگترین مانع و مشکل برای تحقق آن مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته، رانندگان بد حسابی هستند که پس از گذشتن از یک آزادراه الکترونیکی، عوارض‌شان را پرداخت نمی‌کنند. جالب‌تر این که بارها به این رانندگان پیامک‌های هشدار آمیز ارسال شده که اگر در بازه زمانی و مهلت یک هفته‌ای مقرر عوارض آزادراهی‌شان را پرداخت نکنند باید برای هر یک از آن‌ها 40 هزار تومان جریمه پرداخت کنند و این مبلغ به غیر از نرخ عوارضی است که بالاخره باید بپردازند اما باز هم این بد حساب‌ها به کارشان ادامه داده و توجهی به این مسئله نداشتند و پس از جریمه شدن نیز برخی از این رانندگان باز هم عوارضی پرداخت نکرده‌اند.
به گزارش اقتصادسرآمد، براساس اطلاعات دریافتی پس از تعریف شدن جریمه برای رانندگانی که تا یک هفته عوارض آزادرهی‌شان را پرداخت نمی‌کنند، گرچه نرخ پرداخت عوارض آزادراهی افزایش پیدا کرده است اما همچنان برخی از رانندگان بر بد حسابی خودشان پافشاری می‌کنند و دلیل آن مشخص نیست. در آزادراه تهران- قم که نرخی حدود دو هزار تومان برای عوارض  آن در نظر گرفته شده، مردم در زمانی که عوارضی در این مسیر وجود داشت باید منتظر می‌مانند و توقف می‌کردند تا عوارض‌شان را به مامور باجه پرداخت کنند و دوباره مسیرشان را ادامه دهند اما پس از الکترونیکی شدن درصد پرداخت نشدن این عوارض از سوی مردم به بیش از 60 درصد رسید. پس از این که دولت و وزارت راه و شهرسازی با پلیس وارد تفاهم شدند و اعلام کردند که اگر مردم عوارض‌شان را پس از یک هفته پرداخت نکنند، باید برای هر یک از آن‌ها 40 هزار تومان جریمه بدهند درصد بدحساب‌ها کاهش پیدا کرد و اقبال بیشتری به پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی از سوی مردم شد اما با این وجود آمارها نشان می‌دهد که در مسیری مانند آزادراه تهران-قم همچنان 25 درصد مردم عوارض خود را پرداخت نمی‌کنند و حتی پس از جریمه شدن هم توجهی به آن نمی‌کنند! گویا باز هم ترجیح می‌دهند جریمه شوند تا اینکه چند دقیقه در طول یک هفته برای پرداخت این عوارض از طریق سامانه‌ها و اپلیکیشن‌های مختلفی که برای این کار معرفی شده است، وقت بگذارند.
تکنولوژی عوارض آزادراه بلای جان رانندگان
آریا شکری کارشناس حمل و نقل جاده ی در گفت و گو با روزنامه اقتصاسرآمد، با اشاره به این مطلب که در حالی که مردم برای پرداخت آنلاین عوارض آزادراهی یک هفته زمان دارند و جریمه هر یک از عوارض‌های چند هزار تومانی آزادراه‌ها 40 هزار تومان است، باز هم  با وجو پیامک‌های چند باره، جریمه را ترجیح می‌دهند و راه را برای الکترونیکی شده عوارض آزادراهی سخت‌تر می‌کنند، به خبرنگار ما گفت: در این میان هم بسیاری از سرمایه‌گذاران و بهره‌برداران آزادراه‌های مختلف به همین دلیل در مقابل الکترونیکی شدن عوارض محورهای آزادراهی‌شان مقاومت می‌کنند.
تعهد دولت در برابر سهل انگاری‌ها
وی با تاکید بر این که باید پرداخت عوارض به موقع از طرف کاربران انجام شود چرا که این عدم پرداخت عوارض باعث اعتراض بسیاری از سرمایه‌گذاران می شود، گفت:  دولت به سرمایه‌گذاران تعهد داده است که سرمایه آن ها در بازه زمانی مشخصی بازگردد. 
احتمال بازگشت به دریافت عوارض دستی درآزاد راهها
شکری در بخش دیگری از سخنان خود تصریح کرد: با ادامه این روند و با افزایش هزینه‌های نگهداری آزادراه ها  و تعمیر و نگهداری آن ها، بسیاری از پیمانکاران و سرمایه گذاران با مشکل مواجه شده اند بنابراین اگر مردم صادقانه در این حوزه همکاری نکنند  نحوه دریافت عوارض در آزاده‌ها  همانند سال های گذشته به صورت دستی می شود و ما شاهد ترافیک های سنگین، افزایش مصرف سوخت و آلودگی هوا خواهیم بود.
به گفته وی، براساس اطلاعات پرداخت الکترونیکی عوارض دردسرساز شده و رانندگانی که عوارض خود را نیز پرداخت کرده اند نیز نقره داغ می کند. غیرحضوری یا همان الکترونیکی شدن خدمات یکی از مزایای است که در عصر حاضر به کمک همه آمده است از دولت‌ها و حاکمان کشورها گرفته تا مردم عادی، همه از این مزیت‌ها برخوردار می‌شوند. اما این تکنولوژی ظاهرا در کشورما دردسرهایی را نیز به همراه داشته است.
با همه این تفاسیر، جالب این که محورهای آزادراهی جدید هم که با وعده الکترونیکی شدن عوارض اخبارشان منتشر شد، آخر کار به عوارض دستی و عوارضی‌های متعدد روی آوردند و از اجرای طرحی که با دستور و مصوبات بسیار اجباری شده است، سر باز زدند. البته دلیل این مسئله به گفته بسیاری از سرمایه‌گذاران این است که مردم و رانندگانی که از آزادراه‌ها عبور می‌کنند با وجود تعیین مهلت یک هفته‌ای، عوارض‌شان را پرداخت نمی‌کنند و همین مساله بازگشت سرمایه را برای سرمایه‌گذاران سخت کرده است و از سوی دیگر محورهای مختلف آزادراهی نیاز به نگهداری و بازسازی دارند که هزینه‌های آن نیز از محل همین عوارض به دست می‌آید.
اما مسئله‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که در پی شیوع ویروس کرونا و گسترش آن در کشور بارها ستاد ملی مقابله با کرونا و دولت، الکترونیکی شدن عوارض آزادراهی را مانند دیگر پرداخت‌های مردم تکلیف کرده‌اند و مقرر شد تا این طرح تا پایان سال گذشته اجرایی شود و در سال 1400 همه عوارضی‌ها جمع شوند و جای خودشان را به دوربین‌های ثبت پلاک بدهند اما این اتفاق نیافتاد.
احتمال بازگشت به عوارض دستی درآزاد راه ها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه