کنتورهوشمند و مدیریت مصرف از سوی زنان خانه‌دار « اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

چالش کنتورهای هوشمند مصرف انرژی

گروه انرژی - براساس گزارش مرکز مطالعاتی و تحقیقاتی اس اس آر اِن SSRN، برخی کشورهای اروپایی از چند سال پیش سیاست نصب کنتورهای هوشمند برای تمامی مشترکین برق را در دستور کار قرار داده اند. نصب این کنتورها مزایایی همچون حذف هزینه های قرائت و کاهش سرقت برق را به دنبال دارد. علاوه بر این اعمال تعرفه گذاری پویا در قیمت برق، با استفاده از کنتورهای هوشمند، تا دهها میلیارد یورو صرفه جویی در هزینه های تولید برق برای اروپا به ارمغان خواهد آورد. برخی کشورهای اروپایی درسال های قبل برنامه ریزی کرده بودند که تمام کنتورهای برق را تا پایان 2020 به کنتورهای هوشمند تبدیل کنند. همچنین تعرفه گذاری شناور یکی از راه های کمک به صرفه جویی در برق در برخی کشورها است. این روش  این امکان را فراهم می کند که قیمت برق مصرفی مشترکین در روزها و ساعت های مختلف، متناسب با قیمت تولید برق در آن زمان ها تعیین شود. تعرفه گذاری زمان واقعی (RTP) و تعرفه گذاری اوج مصرف (CPP)، از قابلیت های این نوع تعرفه گذاری هستند.
به گزارش اقتصادسرآمد، به این ترتیب این امکان فراهم می شود که در زمان های اوج مصرف، که هزینه تولید برق بالاتر است، قیمت برق نیز افزایش یابد. در نتیجه مردم نیز تلاش خواهند کرد که در اوج مصرف، تقاضای برق خود را کاهش دهند که در نهایت به صرفه جویی در هزینه های تولید برق منجر می شود.  تولید کنتورهای هوشمند آب، گاز و برق از سوی یک شرکت‌ دانش‌بنیان، تحول عظیمی را در نحوه کارکرد کنتورها به وجود آورده و زمینه را برای قرائت از راه دور و نیز قطع و وصل جریان آب، گاز و برق فراهم ساخته است. شرکت دید اسمارت، از جمله شرکت‌هایی است که از یکسال و نیم گذشته، تولید کنتورهای هوشمند را آغاز کرده و توانسته این تولیدات را با مکانیزم، ساختار و ظاهری کاملا متفاوت از کنتورهای قدیمی روانه بازار کند.
چالش استفاده از کنتورهای هوشمند 
مصرف انرژی
رضا دیده‌ور، مدیرعامل شرکت دانش بنیان دید اسمارت در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد،  درارتباط با جوانب مثبت و منفی ورود کنتورهای هوشمند به منازل کشور در محاسبه مصرف انرژی  به خبرنگار ما گفت:  در حوزه تولید کنتورهای هوشمند، دو اتفاق باید به صورت همزمان رخ دهد تا بتوان در این حوزه فعال عمل کرد.  در حوزه منشور حقوق شهروندی، یک شهروند باید بداند که میزان مصرف او چقدر است، نه اینکه یک قبض صادر شده و مشتری مجبور به پرداخت آن شود. از سوی دیگر، باید مصرف را هم کنترل کرد. 
نصب کنتورهای هوشمند  بدون دستکاری سیستم‌های اندازه‌گیری  و بدون نیاز به قرائت‌گر
وی با بیان این مطلب که ، در حوزه شرکت‌های آب و فاضلاب، شرکت برق و توانیر و نیز شرکت ملی گاز ایران در وزارت نفت، عدد بزرگی آب به حساب نیامده وجود دارد که «آب بدون درآمد» نامیده می‌شود و ضربه بزرگی برای کشور است، افزود: نصب کنتورهای هوشمند اما، دستکاری روی سیستم‌های اندازه‌گیری صورت نمی‌گیرد و شخص قرائت‌گر از گردونه حذف می‌شود. ضمن اینکه در اشتراکات غیرخانگی مثل ساخت و ساز، صنعتی، تجاری و اداری، مرکز می‌تواند کنتورها را به صورت شارژی در اختیار متقاضیان قرار دهد که دوره مصرف در این کنتورها، مثل سیم‌کارت‌های اعتباری است و از سوی متقاضی شارژ می‌شود و کنتور هم به صورت اتومات به اندازه خریدی که انجام شده، آب در اختیار خریدار قرار می‌دهد.
کنتورهوشمند و مدیریت مصرف
 از سوی زنان خانه‌دار
دیده‌ور با اشاره به این نکته که، یکی از مشکلاتی که مصرف‌کنندگان دارند، این است که نمی‌دانند میزان مصرف آنها به صورت ریالی چقدراست، خاطرنشان کرد: برای نقاط غیرشارژی بر اساس دسته‌بندی‌های صورت گرفته، اتفاقی که رخ می‌دهد آن است که آبفا از مرکز می‌تواند کنتور را قرائت کرده و الگوی مصرف را چک کند و مصرف‌کننده نیز می‌تواند میزان مصرف خود را مشاهده کرده و حتی به صورت ریالی محاسبه کند. در این روش، حتی زنان خانه‌دار می‌توانند در هر بار شست‌وشوی ظروف، میزان آب مصرفی خود را به ریال مشاهده کرده و بار بعد، میزان مصرف خود را مدیریت کنند.
آسیب‌شناسی‌ها نشان می‌دهد هوشمندسازی شبکه توزیع انرژی ایران با چالش‌هایی همراه است. تحلیلگران معتقدند به‌رغم پیشرفت‌های کسب‌شده در گسترش تکنولوژی‌های صنعت برق، کاهش چشمگیر منابع مالی و کمبود نقدینگی، هوشمندسازی شبکه انرژی کشور را با گلوگاه‌هایی مواجه کرده است. کارشناسان براین باورند که هوشمندسازی در مدیریت بار و پیک‌سایی منطقه‌ای، اثرات مستقیمی بر بهبود شاخص‌های کیفیت توان و کاهش هزینه‌های سرسام‌آور توسعه ظرفیت‌ غیراقتصادی تولید و کنترل افزایش بی‌رویه شدت مصرف انرژی خواهد داشت.
اما به‌رغم گام‌های برداشته‌شده در زمینه هوشمندسازی، تحلیلگران و کارشناسان صنعت برق کشور معتقدند صنعت برق در این زمینه عقب افتاده و این امر شایسته صنعت برق ایران نیست که همواره از صنایع سرآمد کشور به‌شمار می‌رود و بیش از 90 درصد از صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور را طی سال‌های اخیر به خود اختصاص داده است. سیاست‌گذاران صنعت برق همواره بر این موضوع تاکید دارند که هوشمندسازی صنایع شبکه‌ای از جمله برق و به‌دنبال آن بخش توزیع در برخی کشورها اعم از توسعه‌یافته، درحال توسعه و حتی توسعه‌نیافته به‌دلیل اهمیت آن روزبه‌روز درحال
 افزایش است. 
چالش کنتورهای  هوشمند مصرف انرژی
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه