بررسی « اقتصادسرآمد» از سیاست‌های متفاوت حوزه زغال سنگ

فقدان استراتژی مدون در بخش معادن ایران

گروه صنعت معدن تجارت - زغال سنگ از جمله سوخت های فسیلی با پتانسیل آلودگی بالا بشمار می رود. درمناطق معدنی زغال سنگ آلودگی های بسیاری ازجمه هوا ، صوت ،آب و خاک وجود دارد. ارزیابی مشکلات زیست محیطی در آغاز هر فعالیت معدنی زغال سنگ الزامی است. ازجمله اثرات زیست محیط زغال سنگ می توان به انفجار و اصوات ناهنجار، نشست زمین ، ایجاد گرد و غبار و گاز های سمی ، مشکلات دمپهای باطله ی زغالسنگ ، زهاب های اسیدی ، انتشار مواد رادیو اکتیو اشاره کرد. روش های نوینی برای کاهش یا خنثی سازی این اثرات وجود دارد که می توان سوزاندن زغال سنگ بدون حضور هوا ، اسکرابرها ، روش های پس سوز، احتراق اکسیژن و مهار پیش سوز برای کربن دی اکسید، آب پاشی گرد حاصله ،کاربرد گیاهان جاذب فلزات سنگین، مدیریت باطله ها و خنثی سازی با آهک ها و کربنات ها اشاره کرد. باسرمایه گذاری دولت های بزرگ در راستای کاستن از آلودگی های زغال سنگ می توان آینده بهتری رابرای صنایع وابسته تصور کرد. به رغم مشکلاتی که در استفاده از زغال سنگ از آن یاد می شود اما، بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا کماکان از این سوخت فسیلی در صنایع استفاده می کنند. 
این در حالی است که، هفته‌نامه بلومبرگ بیزینس ویک در شماره اخیر خود نوشته است که ایالات متحده به دوران کمترین میزان مصرف زغال از قرن 19 تاکنون نزدیک شده است. بر اساس آمار این هفته‌نامه آمریکایی‌ها در سال 2020 حدود 447 میلیون تن آمریکایی (نه تن متریک) زغال سنگ مصرف کردند. این میزان زغال سنگ برای پر کردن 4 میلیون واگن قطار کافی است. به نظر بسیار زیاد است اما باید توجه داست این میزان مصرف زغال سنگ کمترین مقدار زغال سنگ مصرفی این کشور از سال 1965 تاکنون است.به گزارش اقتصاد سرآمد، با روند فعلی احتمالا در چند سال آینده میزان مصرف زغال سنگ ایالات به کمترین میزان از قرن 19 خواهد رسید. با این حال بعد از بهبود اقتصادی پساکرونا انتظار می رود به مقدار کمی مصرف این سوخت فسیلی در ایالات متحده افزایش یابد. اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی می کند که مصرف زغال سنگ امسال 12 درصد و در سال 2022 مقداری جزئی افزایش یابد. در این مدت، گاز طبیعی توانست است جای زغال سنگ را در سبد انرژی ایالات متحده پر کند، از طرفی کاهش قیمت انرژی های پاکی چون انرژی باد و صفحات خورشیدی به همراه باتری‌های کارآمد، باعث خواهد شد روند کاهش مصرف زغال سنگ ادامه یابد.
سیاست‌های متفاوت حوزه زغال سنگ در ایران
محمدجعفر صادقي‌پناه كارشناس معدنی در گفت و گو با روزنامه اقتصاد سرآمد،  کشورمان با بیان این نکته که، با وجود مصارف بسیار بالای زغال سنگ در دنیا، سیاست های راهبردی در حوزه زغال سنگ در ایران نسبت به دنیا متفاوت است، به خبرنگارما گفت: با وجود مصارف بسیار بالای زغال سنگ در دنیا، سیاستهای راهبردی در حوزه زغال سنگ در ایران نسبت به دنیا متفاوت است.
مغفول ماندن توسعه و سرمایه‌گذاری زغال سنگ در ایران
وی در ادامه افزود: در ایران به دلیل وجود منابع عظیم نفت و گاز، توجه به سرمایه گذاری و توسعه بخش زغال سنگ مغفول مانده است. وجود منابع گاز طبیعی و سیاست های توسعه صنعت فولاد کشور باعث شده که تنها تولیدکننده های فولاد به روش کوره بلند از زغال سنگ استفاده کنند.
فقدان نیروگاه‌های زغالی کشور، مصرف زغال سنگ را کاهش داده است
صادقی پناه ضمن تاکید بر این مهم که، فقدان نیروگاه‌های زغالی در کشور، مصرف زغال سنگ حرارتی را کاهش داده است و تنها بخشی از آن به کشورهایی مانند ترکیه صادر می شود، تصریح کرد: با توجه به ذخایر قطعی زغال سنگ کشور، پتانسیل میزان تولید داخلی کنسانتره زغال سنگ بیش از ظرفیت فعلی است و این رقم با سرمایه گذاری بخش خصوصی و حمایتهای واقعی دولت در ارائه تسهیلات بانکی، جلوگیری از ایجاد رانت برای فولاد سازی ها و تجهیز و نوسازی ماشین آلات معادن زغال سنگ و استفاده از فناوریهای روز دنیا میسر خواهد شد.
فقدان استراتژی مدون در بخش معادن ایران
این کارشناس بخش معدن خاطرنشان کرد: در ایران فقدان استراتژی مدون در بخش معدن باعث کاهش جذابیت سرمایه گذاری در بخش معدن و به طور خاص معادن زغال سنگ شده است. این در حالی است که کشورهای توسعه یافته چشم انداز مشخصی برای معادن خود ترسیم کرده اند و با اتخاذ سیاستهای راهبردی، مسیر سرمایه گذاری و توسعه معادن و صنایع معدنی را مشخص می کنند. برای مثال کشور استرالیا در حوزه تأمین انرژی تاکید ویژه ای بر زغال سنگ کرده است.
با این حال بعد از بهبود اقتصادی پساکرونا انتظار می رود به مقدار کمی مصرف این سوخت فسیلی در در جهان افزایش یابد. پیش بینی میشود که مصرف زغال سنگ امسال 12 درصد و در سال 2022 مقداری جزئی افزایش پیدا کند. گاز طبیعی توانست است جای زغال سنگ را در سبد انرژی ایالات متحده پر کند، از طرفی کاهش قیمت انرژی های پاکی چون انرژی باد و صفحات خورشیدی به همراه باتری‌های کارآمد، باعث خواهد شد روند کاهش مصرف زغال سنگ دامه یابد.سیاست‌های حمایتگر تا حدی توانسته بود این روند کاهش را متوقف کند اما به نظر می رسد جهان قصد دارد روند کاهش مصرف زغال سنگ را تسریع کند. بر اساس پیش بینی تا سال 2030 تولید برق از زغال سنگ به نصف تولید برق زغال سنگی سال 2020 خواهد رسید.
فقدان استراتژی مدون  در بخش معادن ایران
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه