لاریجانی: اگر برجام چیز نجسی بود چرا زیرش نمی زنند

جبهه انقلاب، مردم هستند نه تندروها

 سخنان علی لاریجانی به طور همزمان از چند اتاق در کلاب هاوس و دیگر شبکه های اجتماعی پخش شد و هزاران نفر به طور زنده پرسش و پاسخ ها با او را در باره موضوعات مختلف به مدت نزدیک به چهار ساعت دنبال کردند. به گزارش اقتصادسرآمد،مشاور مقام معظم رهبری درباره دلایل حضور و ثبت نام خود در انتخابات گفت: به دو دلیل مهم مصمم به حضور شدم. یکی تدارک فضایی بود که با الفاظی مانند جبهه انقلاب شرایط طوری شده بود که صورت انتخابات مخدوش شده و حالت رقابت از بین می رود. این وضع با یاسی که مردم از شرایط اقتصادی پیدا کرده بودند، کلیت کشور را تهدید می کرد و دشمن را مصمم می کرد که با مشارکت کم فشارها بر مردم را زیادتر می کرد.لاریجانی درپاسخ به این سوال که با چه هدفی ترکیب چکش و دادگاهی که در روز ثبت نام به کار برد؛ توضیح داد: حرف من درست مورد توجه قرار نگرفت. منظور من این بود فضای اقتصاد جای دادگاه و حوزه قضایی نیست. چون در پادگان سلسله مراتب باعث پیشرفت می شود و در قضاوت هم حکم قاضی ملاک است اما اقتصاد جای روابط عرضه و تقاضاست. در واکنش به این موضوع مطالب عجیبی مطرح شد اما من با پادگان مخالف نیستم و برای نیروهای مسلح و قضات شریف هم احترام قائلم. نمی توانیم وسط اتوبان درس نهج البلاغه گذاشت. هرچیزی جای خود را دارد و حوزه اقتصاد حوزه روابط طبیعی است.لاریجانی درپاسخ به این سوال که چگونه بحث مهمی چون برجام در مجلس سابق در ۲۰ دقیقه به نتیجه رسید؛ توضیح داد: این موضوع نیاز به چشم بندی دارد و بحث ق‌طعنامه ها روشن بوده و کافی است مطالب و آن خوانده شود، شنیدم آقای جلیلی هم همین مطلب را گفتند که در زمان فلانی سه قطعنامه تصویب شده است و قطعنامه های دوره ایشان چیز مهمی نبوده است، کافی است متن قطعنامه ها را بخوانیم و موضوع عجیبی نیست. 
بنا ندارم کنار روم و وظیفه ای بر دوش خود احساس می کنم
لاریجانی با اشاره به اینکه دسته بندی های امروز اصلاح طلب و اصولگرا را چندان قبول ندارم، گفت: جامعه هم چندان به این دسته بندی ها نیست و بیشتر در پی فردی هستند که مشکلات آن ها را حل کند. بنا ندارم کنار روم و وظیفه ای بر دوش خود احساس می کنم. بحث هایی که درباره دولت من و اینکه دولت سوم روحانی خواهد بود، چندان اخلاقی نیست. در تاریخ پس از انقلاب مشی هیچ کدام از دولت ها مانند هم نبوده است. روسای جمهوری برای خود راه دارند و از نظر عملیاتی هم متفاوت هستند. نباید با انگ زدن ها مسائل لوث شود. لاریجانی افزود: من همیشه به مراجع ارادت دارم و آن ها هم به من لطف دارند و همیشه از نظرات آن ها بهره می بردم و اگر موضوعی در حکومت بود؛ من پیگیری می کردم. ولایت فقیه میوه مرجعیت است و آن ها باید پشتوانه این موضوع باشند. دفتر آیت الله سیستانی هم  نگاه محبت آمیزی به من  داشتند.داوطلب سیزدهمین دوره انتخالات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال دیگری در خصوص برخی مطالب مطرح شده درباره محل تولد خود گفت: در مورد محل تولد نجف تخریبهایی از این جهت شروع کردند.  از نظر حقوقی خون ملاک است پدر من آیت‌الله آملی لاریجانی است. جد ما مرحوم آیت الله سید محسن اشرفی بوده که ایشان هم بهشهر ایران است. مسئله ایرانی بودن به خون است و نه به جغرافیا یا من در آنجا متولد شدم و در سن شش یا هفت سالگی هم برگشتیم به ایران.
اگر برجام چیز نجسی بود چرا زیرش نمی زنند
لاریجانی گفت:‌اگر برجام چیز نجسی بود چرا زیرش نمی زنند و می‌گویند باید اجرا کنیم؟ برجام در آن مقطع کار درست و دقیق نظام بود و الان هم باید برای نجات کشور تا جایی که می توانیم باید شرایط را برای یک تفاهم حل کنیم.لاریجانی با بیان اینکه موضوع هسته‌ای به اندازه کافی مشکل ساز بود؛ گفت: یک مواجهه بین المللی سخت داشتیم و به تعبیر من خار به اندازه کافی داشت و یکسری خار های جدیدی هم به آن اضافه می‌شد؛ مثلاً درباره هولوکاست صحبت و تمام جبهه غرب را علیه ایران می کردند و بعد هم استدلال می کردند که  مسیر جدیدی برای توسعه به وجود آوردند. من با این کار مخالف بودم و معتقد که پروژه هسته‌ای را به این سادگی نمی‌توان انجام داد، یا دخالت های دیگر هم وجود داشت که یک وجه دیگری از مشکلی بود که به وجود می‌آمد. 
رییس پیشین مجلس با تاکید بر اینکه حل اینگونه مسائل احتیاج به تدبیر و روش خاصی دارد؛ تصریح کرد: با سخنرانی در نمازجمعه و داد و بیداد نمی توان آنها را حل کرد.  آنچه که روی زمین و امور فنی داشتیم تا در مذاکرات دست پر را داشته باشیم این تصمیم نظام بود و کار درستی هم بود و من هم قبول داشتم و حتماً هم هزینه‌های داشت اما می توانستیم آن را در مقاطعی حل کنیم تا این میزان هزینه به مردم تحمیل نشود و مشکلات مردم حل شود.
 اگر برجام مورد تایید رهبری نبود ایشان چرا پس از تصویب مجلس نامه‌ای نوشتند
وی با اشاره به اینکه مخالفان طرح جایگزینی را هم مطرح نمی‌کردند، گفت:  گاهی ادعا می کنند این طرح مورد تایید رهبری نبود؛ اگر مورد تایید رهبری نبود ایشان چرا پس از تصویب مجلس نامه‌ای نوشتند از رئیس مجلس و از مجلس تشکر کردند و بعد نظرات و شروط مجلس و خود را یادآوری کردند.  اگر مجلس تصمیم گرفت آیا شورای نگهبان مهلت نداشت؟ چرا همان روز در شورای نگهبان تصویب شد؟ گر طرح خائنانه بود شورای نگهبان می‌توانست نگه دارد و حتی رد کند. مسئله عمیق‌تر است وقتی من می بینم جوان یا نوجوانی سر خود را در سطل اشغال کرده این درد آدم را می کشد. اگر انقلابی باشید باید این ها را درک کنید نه اینکه به خاطر یک مسئله اختلاف سیاسی  یک موضوع بین‌المللی را به تاخیر بیندازید که دود آن به چشم افراد رود. وی ادامه داد: اینکه افراد یا باید اصولگرا باشند یا اصلاح طلب عقلانی نیست این ها در دو دهه اخیر ایجاد شده، ابتدای انقلاب جریان اصلی انقلاب افرادی چون شهید مطهری، شهید بهشتی، باهنر و مفتح و آیت الله خامنه ای و آیت الله هاشمی بود. امروز هم باید چنین افرادی باشند؛ جبهه انقلاب یعنی همه مردم ایران یعنی، رهبران واقعی نه افرادی که با سنگ و مهره و کفش پرانی بخواهند انقلابی باشند. وی افزود: من در کارهای اجرایی کار را رها نمی کنم وگرنه صدا و سیما توسعه پیدا نمی‌کرد ما دو شبکه صدا و سیما داشتیم که از ساعت ۴ تا ۱۰ شب برنامه داشت. این همه شبکه سراسری و استانی و توجه به اقوام و مذاهب چگونه انجام شد. در پشت  این اقدام این نظریه وجود داشت که اگر به یک وفاق ملی نیاز داریم، جز از تئوری وحدت در کثرت امکان پذیر نیست یعنی باید به فرهنگ های قومی توجه کنیم و از درون اینها فرهنگ ملی ما رشد می‌کند.
حداقل برای ۲۰ سال آینده باید اقتصاد مسئله اصلی کشور شود
رییس پیشین مجلس شورای اسلامی در ادامه تاکید کرد: حداقل برای ۲۰ سال آینده باید اقتصاد مسئله اصلی کشور شود و جهات دیگر ذیل این قرار بگیرد و  کمک کننده به این وضع شود و سلیقه من این هست.لاریجانی در پاسخ به سوال دیگری درباره ارتباط خود با مراجع گفت: حتماً همیشه به مراجع احترام می‌گذارم و آنها هم لطف دارند. در مسائل مختلف نظرات شان را به من گفتند. در این ۱۲ سال در مجلس بودم همیشه از نظرات شان بهره بردم و اگر موضوعی داشتند که باید در حکومت پی گیری می‌شد پی گیری می‌کردم.
 جبهه انقلاب، مردم هستند نه تندروها
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه