بررسی« اقتصادسرآمد» از تفاوت تعداد متقاضیان مسکن مهر در دو دولت گذشته

پیمانکاران بد عهد مسکن مهر و دولت تدبیرو امید

گروه راه و مسکن - دولت حسن روحانی بعد از روی کار آمدن وعده داد که تا پایان سال 1394 پرونده مسکن مهر در سراسر کشور بسته می شود ولی این وعده دولت در استان کردستان تاکنون جنبه عملیاتی به خود نگرفته است. بعد از سال 94 تاکنون ده ها و شاید هم صدها وعده در خصوص پایان پروژه های مسکن مهر در کشور  داده شده است و در حالی که این روزها عمر دولت روحانی به پایان دوره دوم خود می رسد که باز هم پایان تیرماه آخرین وعده برای مختومه شدن پرونده مسکن مهر داده می شود. وضعیت مسکن مهر از همان ابتدای آغاز این پروژه با چالش‌های جدی در برخی استان‌ها مواجه شد و این چالش‌ها از نحوه انتخاب زمین، وضعیت ساخت و ساز و همچنین کیفیت ساختمان های احداث شده آغاز شد و امروز که سال ها از آغاز این پروژه می گذرد این چالش ها و مشکلات و البته مشکلات دیگری نیز سر راه این پروژه ها ایجاد شده و متاسفانه همچنان ادامه دارد. دولت روحانی نه تنها خود را مسئول تعهدات دولت احمدی‌نژاد به بیش از یک میلیون خانواری دانسته که به امید خانه‌دار شدن، پس‌اندازهای اندک خود را به جیب پیمانکارهای مسکن مهر سرازیر کرده بودند، بلکه علاوه بر آن با طرح‌های دیگر مسکن از جمله وام ودیعه مسکن و طرح اقدام ملی مسکن و مسکن جوانان، خانوارهای بیشتری را خانه‌دار کرد.
به گزارش اقتصاد سرآمد، بررسی اعداد و ارقام مربوط به تحویل واحدهای مسکن مهر از سهم 4/61 درصدی دولت روحانی در تحویل و تکمیل خانه‌ها حکایت دارد. این درحالی است که در مواردی بیش از 4 برابر بودجه لازم برای ساخت خانه‌ها صرف تجهیز امکانات زیرساختی برای این واحدهای مسکونی شده و دستاورد دولت روحانی، تبدیل این خانه‌های اشباح به جایی برای زندگی بوده است. اگرچه دولت پیشین، تبلیغات وسیعی در پی طرح «مسکن مهر» با هدف خانه‌دار شدن محرومان انجام داد، اما بررسی آمار نشان می‌دهد چیزی حدود 4/61 درصد واحدهای مسکونی این طرح توسط دولت تدبیر و امید تکمیل و تحویل داده شده است.
پیمانکاران بد عهد مسکن مهر و دولت
 تدبیرو امید
شجاع جهاندیده در این خصوص به روزنامه اقصاد سرامد، گفت: مساله دولت روحانی فقط تعهدهای بر زمین مانده دولت قبلی در برابر جمعیت کثیری نبود که به امید خانه‌دار شدن، با تأخیرهای طولانی مدت در تحویل واحدهای مسکونی مهر مواجه شده بودند، بلکه دولت مجبور بود با پیمانکاران بدعهدی نیز مواجه باشد.وی در ادامه تصریح کرد: شاید دولت توانست به بخش عمده‌ای از این تعهدها عمل کند و آنها را از بلاتکلیفی در بیاورد. اما علاوه بر پیمانکاران، مشکلات زیادی در شیوه اجرای طرح نیز وجود داشت که بدون هیچ‌گونه زیرساختی فقط چاردیواری‌هایی در حاشیه ‌شهرها علم شده بود. این واحدها مشکلات گازرسانی، آب و برق غیره همچنان دردسرهای بزرگی را برای دولت روحانی به وجود آورد، که هنوز نیز پا برجاست.
تفاوت تعداد متقاضیان مسکن مهر 
در دو دولت گذشته
جهاندیده تاکید کرد: در دولت پیشین بسیاری از واحدهای مسکن مهر تقاضای بسیار کمتری نسبت به عرضه داشت، اما ایجاد تمهیدات زیرساختی در دولت روحانی موجب شد تا با در نظر گرفتن استانداردسازی‌های لازم، تقاضا برای این واحدهای مسکونی افزایش یابد.
مسکن مهر طرح درستی بود اما فاجعه‌آمیز اجرا شد
کارشناس مسکن با بیان این نکته که، مسکن مهر طرح درستی بود اما فاجعه‌آمیز اجرا شد، تصریح کرد: مردم در بازار سرگردان هستند و طرح مسکن مهر نیز در جهت تقویت زندگی مردم موفق نبود. لذا باید جلوی شناورشدن مردم از روستاها به شهرها گرفته شود. چرا که شهر تهران به اندازه نیازش واحد مسکونی دارد، اما در شرایط فعلی عوامل سیاسی و اقتصادی دلیل رکود است.
متاقاضیان مسکن مهر از نبود زیرساخت کافی در شهرک هایی که مسکن مهر درآن ساخته شده به شدت گلایه مند هستند. این موضوع نشان می دهد که دولت پیشین بدون انجام کار کارشناسی اقدام به ایجاد شهرک‌هایی با عنوان ساخت مسکن دست زده که نه یک دولت که چندین دولت نیز یارای خروج ز این چاله را نخواهند داشت. 
به نظر می رسد، پروژه های دولتی در ایجاد کنترل بازار مسکن، ناکارآمد بوده است چرا که دولت کاملا در ساخت مسکن، ارایه بسته ها و مشوقها برای فعالان این بخش ناتوان است. دولت نه در مسکن ملی و نه بازآفرینی بافتهای فرسوده توفیق چندانی نداشته است. طبیعی است که در این شرایط با توجه به اینکه قیمت زمین کاهش نمی یابد و نرخ مصالح افزایش پیدا می کند خبری از کاهش قیمت مسکن نیست. شما وعده های نمایندگان مجلس را طی یک سال گذشته ببینید چند بار گفتند قیمت فولاد را کاهش می دهیم ولی هر بار که مصاحبه کردند یک افزایش قیمت در فولاد را شاهد بودیم و به نظر نمی رسد که مصالح در سال آینده با کاهش قیمت مواجه شود.
از سوی  دیگر در شرایطی که دولت طرح اقدام ملی تولید و عرضه 400 هزار واحد مسکونی را کلید زده، هنوز بسیاری از واحدهای مسکن مهر فاقد زیرساخت‌های لازم برای زندگی است و بسیاری از واحدها حتی با وجود داشتن متقاضی، خالی از سکنه است. تعداد زیادی از واحدها در پردیس، پرند و هشتگرد توسط دلالان خریداری شده‌اند؛ دلالانی که به گفته مدیرعامل عمران پرند بعد از فروکش کردن بازار مسکن، تمایلی به  پرداخت سهم آورده نشان نمی‌دهند. پس وای به حال وزیر مسکن دولت آینده!
پیمانکاران بد عهد مسکن مهر و دولت تدبیرو امید
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه