گمانه زنی‌های اختلاف پارلمان و پاستورنشینان،« اقتصادسرآمد» گزارش می دهد

بالانس مصرف بنزین با شیوع کرونا!

 گروه انرژی - مصرف بنزین در اردیبهشت امسال با توجه به کاهش سفرها و همچنین اعمال محدودیت‌های کرونایی، با کاهشی 8 درصدی نسبت به فروردین همراه بوده است. این در حالی است که بر سرقیمت این فرآورده تاثیرگذار بر حمل ونقل و اقتصاد کشور، بار دیگرمیان پارلمان و پاستورنشینان بار دیگر اختلاف نظر به وجود آمده و تا تعیین نرخ جدید که برخی گمانه زنی‌ها حاکی از رسیدن نرخ این سوخت فسیلی به  20 هزار تومان در فضای مجازی است اما، به نظر می‌رسد این اتفاق نیز موجبات کاهش مصرف این فرآورده نفتی را فراهم نکند چراکه، مصرف کنندگان ایرانی نشان دادند شیوع ویروس کرونا نیز جلودار سفر با خودروهای شخصی آن ها نیست.اما ظاهراٌ این روزها رسم دیرینه ایرانیان در سفر با خودروهای شخصی در کشور دستخوش تحول و یا به عبارت دقیق‌تر ناگزیر از تغییر رژیم شده و کووید 19 توانسته مسئولان کشور را مجبور به برقراری محدودیت‌های گسترده و جدی کرده و سفرها را به رفم رها سازی در ایام تعطیلات نوروزی به شدت تحت کنترل بگیرند و خروجی آن   بشود، کاهش حدود 10 درصدی بنزین در کشور. این در حالی بود که ایرانی‌ها همواره بالاترین رکورد مصرف بنزین را در سفرهای نوروزی به ثبت می‌رساندند.
به گزارش اقتصادسرآمد، مصرف بنزین در 15 ماه گذشته و از زمان شیوع کرونا در کشور با نوسان همراه بوده است. در ماه‌های ابتدایی شیوع کرونا، نگرانی و ناشناخته بودن نحوه برخورد با این ویروس، باعث شد تا تردد افراد جامعه به حداقل برسد و همین موضوع رکورد کاهش مصرف را در نوروز سال گذشته به ثبت رساند و تا آن جا که در روزهایی از فروردین سال گذشته، مصرف بنزین به 40 میلیون لیتر در روز رسید و میانگین مصرف نیز از 50 میلیون لیتر در آن ماه بالاتر نرفت. در آخرین نمونه آن نیز اگرچه میانگین مصرف بنزین در فروردین امسال با افزایش سفرهای نوروزی به 6/79 میلیون لیتر در روز رسید اما با موج چهارم کرونا و تعطیلی برخی کسب و کارها، میانگین مصرف در اردیبهشت کاهشی 8 درصدی را تجربه کرد و ایرانی‌ها به صورت میانگین روزانه 6/93 میلیون لیتر بنزین سوزاندند.
بالانس مصرف بنزین با شیوع کرونا!
محمدرضا کثیری کارشناس اقتصاد انرژی در گفت و گو با روزنامه اقتصادسرآمد در ارتباط با متاثر شدن کاهش مصرف بنزین از موج چهارم کرونا در کشور به خبرنگار ما گفت:  خوشبختانه با کنترل نسبی کرونا و کاهش محدودیت‌ها مصرف بنزین نیز افزایش پیدا کرد. با این حال هر زمان که کرونا شدت گرفت، مصرف بنزین نیز پایین آمد و لذا مصرف بنزین در اردیبهشت 1400 نیز این رویه را پیش گرفت تا رکورد جدیدی از مصرف سوخت برای خود در آغاز قرن جدید به جا بگذارد.
چرا دولت روحانی به بنزین علاقمند شد
وی با بیان این مطلب که، وابستگی ما به واردات بنزین باعث شد تا در تحریم‌هایی که از ابتدای دهه 90 شمسی بر اقتصاد ایران وارد شد، ‌تحریم بنزین در صدر آنها قرار بگیرد و ایران حتی در سال‌هایی مجبور شد تا با تغییر در فرآیندهای برخی پتروشیمی‌ها، ‌از ریفورمیت به جای بنزین استفاده کند تا خلایی در تامین این سوخت به وجود نیاید، افزود: از همین رو با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، توجه به ظرفیت‌سازی برای تولید بنزین در کشور مورد توجه قرار گرفت و افزایش تولید و بهبود کیفیت پالایشگاه‌های قدیمی در این مسیر انجام شد.کثیری در بخش دیگری از سخنان خود، تصریح کرد:با توجه به مصرف افسار گسیخته بنزین در سال‌های گذشته بیم آن می رفت که میزان تولیدات پالایشگاه‌ها کفاف نیازهای داخلی را ندهد و در نتیجه به افزایش واردات بنزین منجر شود. این اتفاق می‌توانست در شرایط تحریم، صنعت نفت که به شدت در تنگنا قرار گرفته را دچار بحران عمیق‌تری کند. با نگاهی به وضعیت کشور ونزوئلا می‌توان وخامت اوضاع در این خصوص را بهتر و عمیق‌تر درک کرد. فلج شدن پالایشگاه‌های کشور ونزوئلا و در نتیجه کمبود سوخت بحران سختی را پیش روی این کشور قرار داد که بازتاب جهانی پیدا کرد.
موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان
 بنزین خارج کرد
این کارشناس اقتصاد انرژی گفت: موضوعی که ایران را از دایره صادرکنندگان بنزین خارج کرده و حتی تا دو سال آینده دوباره واردکننده بنزین خواهد کرد، ادامه روند کنونی مصرف در صورت رفع محدودیت‌های کرونا می‌تواند مصرف بنزین در کشور را به شدت افزایش دهد. به همین علت اساسی سیاستگذار اقتصاد کشور باید به دنبال رفع این موضوع از سرچشمه باشد چرا که محدودیت چاره کار نیست.به نظر می‌رسد، کاهش مصرف بنزین متاثر از ویروس کرونا بوده است و پس از گذر از شرایط فعلی میزان مصرف مجددا کمی افزایش خواهد یافت. ایران تنها کشوری نیست که تحت‌تاثیر شیوع ویروس کرونا با افت تقاضا برای بنزین مواجه است، برآوردها نشان می‌دهد که میزان مصرف این سوخت به همراه گازوئیل و سوخت جت به‌دنبال قرنطینه کردن برخی شهرها و بسته شدن مرز بسیاری از کشورها در سراسر جهان رو به کاهش گذاشته است. با این حال در سالی که گذشت این دومین بار است که در ایران مصرف بنزین با شوک کاهشی مواجه می‌شود. پیش از این نیز به‌دلیل اصلاح قیمت‌ها مصرف بنزین افت نسبی را تجربه کرده بود. میزان مصرف این سوخت پیش از اجرای نظام سهمیه‌بندی به بیش از 95 میلیون بشکه در روز رسیده بود اما با دو نرخی شدن بنزین و اصلاح نسبی قیمت‎ها میزان مصرف  با کاهش روبه‌رو شد و در اولین ماه اجرای نظام سهمیه‌بندی افت 20 درصدی را از خود به جا گذاشت.
بالانس مصرف بنزین با شیوع کرونا!
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه