اتفاقات جدید در بازار مسکن، یک نماینده مجلس به« اقتصادسرآمد» می گوید:

سوداگران ناچار به عقب نشینی و پذیرش قواعد جدید بازار

گروه راه و مسکن - وضع مالیات بر ملک در کنار اجرای طرح جهش تولید مسکن اگر چه می تواند دست سوداگران برای ورود و ایجاد تشنج در بازار مسکن را قطع کند اما به نظر می رسد سوداگران مسکن به عدم اجرای این طرح ها خوشبین هستند. بسیاری از نمایندگان مجلس بر این باور هستند وضع این مالیات در کنار اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن می تواند سوداگری در بازار مسکن را پایان داده و یا در بدبینانه ترین حالت، به طور چشمگیر کاهش دهد. به اعتقاد بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن، سوداگری در بازار مسکن یکی از عوامل اصلی جهش قیمت در سال های اخیر بوده است و چنانچه این قانون عملیاتی شود می توان به روزهای بهتر بازار مسکن امیدوار بود. البته کمبود عرضه مسکن نه فقط با اجرای این طرح بلکه با افزایش تولید و طرح هایی مثل طرح جهش تولید مسکن امکان پذیر خواهد بود. جهش قیمت در سال های اخیر باعث شد تا مدافعان وضع مالیات بر مسکن افزایش یابند. با همین توجیه موضوع مالیات بر خانه های خالی به عنوان یکی از حلقه های زنجیر «وضع مالیات» در دستور کار مجلس قرار گرفت. در عین حال مجلس طرح جهش تولید و تامین مسکن را کلید زد تا بر اساس آن دولت مکلف باشد سالانه یک میلیون واحد مسکونی بسازد. با این حال پس از تصویب مالیات بر خانه های خالی در مجلس شورای اسلامی در قالب ماده ۵۴ قانون مالیات های مستقیم و تایید آن در شورای نگهبان قانون اساسی، این قانون لازم الاجرا شد و دولت مکلف شد برای اجرای آن سامانه ملی املاک و اسکان را جهت شناسایی واحدهای مسکونی خالی راه اندازی کند. 
به گزارش اقتصادسرآمد، درعین حال برخی نمایندگان مجلس بر این باور هستند با وضع مالیات بر خانه های خالی، در ادامه با تکمیل این زنجیره با وضع مالیات بر عایدی سرمایه و همچنین اجرای قانون جهش تولید و تامین مسکن می تواند منتج به پایان سوداگری در بازار مسکن باشد.
کاهش نسبی قیمت خانه در اردیبهشت ماه 1400 نسبت به ماه‌های منتهی به اسفندماه 
نصراله پژمانفر، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به روزنامه اقتصادسرآمد، می‌گوید: با توجه به به تاثیر اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی بر کاهش قیمت مسکن و باتوجه به آمار بانک مرکزی و آخرین گزارش تحولات بازار مسکن، قیمت خانه در اردیبهشت ماه 1400 نسبت به ماه‌های منتهی به اسفندماه کاهش نسبی داشته است.
وی ادامه داد: این کاهش قیمت و افزایش معاملات نسبت به ماه گذشته در شرایطی اتفاق می‌افتد که اجرای فرآیند خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان آغاز شده و به زودی پایه مالیاتی از واحدهای مسکونی احتکار شده اخذ می‌شود.
رشد قیمت مسکن در یک سال اخیر بیش از نرخ رشد دلار بوده است
این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رشد قیمت مسکن در یک سال اخیر بیش از نرخ رشد دلار بوده و به نظر می‌رسد بازار مسکن مقداری حباب دارد، اضافه کرد: حباب امروز بازار مسکن ناشی از افت شاخص بورس و کنترل نسبی قیمت طلا و ارز بوده که موجب سرازیر شدن سرمایه‌ها به بازار مسکن شده است. از این رو اجرای دقیق قانون مالیات بر خانه های خالی می‌تواند این حباب را کم کند و موجب واقعی شدن قیمت خانه ها شود.
سوداگران ناچار به عقب نشینی و به پذیرش قواعد جدید بازار
به گفته وی، سوداگران بازار مسکن که سودآنها در دلالی و سوداگری است، با اجرای طرح جهش تولید و تامین مسکن منافعشان به خطر افتاده و بی درنگ مقاومت می‌کنند و مانع کاهش قیمت مسکن می‌شوند اما با افزایش عرضه مسکن به صورت منظم و مداوم در طول سال، سوداگران ناچار به عقب نشینی شده و مجبور به پذیرش قواعد جدید بازار خواهند شد.
پژمانفر خاطرنشان کرد: با نزدیک شدن به فصل نقل و انتقالات بازار مسکن، اجرای طرح جهش تولید مسکن که این روزها با بررسی ایرادات شورای نگهبان به روزهای حساس خود نزدیک شده است در کنار طرح جهش تولید مسکن که قادر خواهد بود سالانه تولید یک میلیون واحد مسکونی را در کشور هموار کند می توانند تا حدودی مشکلات عدم تعادل میان عرضه و تقاضا را برطرف کنند.
کارشناسان اقتصادی معتقدند حال که اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی، در بهبود بازار مسکن نقش داشته، برای خروج کامل سفته بازان از این بازار باید مالیات بر عایدی مسکن هم تصویب و اجرا شود. اخیراً محمد اسلامی از تأثیرگذاری ۲۵ درصدی اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی بر بهبود بازار مسکن در ۳ ماهه پایانی سال گذشته خبر داده بود. این در حالی است که قرار است امسال این قانون برای نخستین بار اجرا شود و صرف مطرح شدن رسانه‌ای این قانون توانسته مالکانی که خانه‌های خود را خالی نگه می‌داشتند تا از محل افزایش قیمتی که برای آن ایجاد می‌شود، به حفظ ارزش دارایی‌های خود اقدام کنند.
با این حال به موازات اخذ مالیات از دارندگان واحدهای خالی از سکنه، می‌توان مالیات بر عایدی سرمایه در بخش مسکن را هم طراحی، تصویب و اجرا کرد که این قیچی دو لبه به ابزاری برای قطع کردن دست سفته‌بازان و سوداگران از بازار مسکن شده و این کالا به طور کامل از جرگه کالاهای سرمایه‌ای خارج و به کالای مصرفی تبدیل شود.اگر با ابزار مالیاتی، خانه‌های خالی به بازار عرضه می‌شوند، با مالیات بر عایدی سرمایه از انجام معاملات مکرر با هدف سفته بازی یا نگهداری و خرید و فروش ملک با هدف افزایش قیمت مسکن جلوگیری می‌شود. مالیات بر عایدی سرمایه سال‌هاست که در تعلل و وعده‌های پیاپی دولت، معطل مانده و مجال بررسی در صحن و تصویب در مجلس نیافته است.
سوداگران ناچار به عقب نشینی  و پذیرش قواعد جدید بازار
ارسال دیدگاه
اخبار روز
ضمیمه